Consumentenbond: Meta laks in aanpak advertenties nepwebshops

- Online
- 24 sep 2024 @ 10:02
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 sep 2024 @ 10:02
- Michiel van Zaane
Meta moet meer doen om malafide webshops van Facebook en Instagram te weren. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat deze platforms systematisch advertenties tonen die consumenten met één klik doorsturen naar nepwebshops die na betaling niets leveren.
De Consumentenbond onderzocht ruim 100 nepwebshops. 71 daarvan bereiken klanten via advertenties op Facebook en Instagram. Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, oplichting mogelijk maakt. Volgens de Europese Digital Service Act zijn grote onlineplatforms verplicht om malafide content actief te weren en risico’s voor consumenten zoveel mogelijk te beperken. Volgens de Co0nsumentenbond voldoet Meta nu niet aan de DSA en moet de Europese Commissie ingrijpen.
Meldingen
Facebook en Instagram reageren ook laks op meldingen van de politie. Ze verwijderen op verzoek wel de gewraakte advertentie, maar niet alle ándere advertenties die naar dezelfde nepshop linken. Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar: ‘De fraudeafdeling van Meta verlangt per advertentie een compleet rapport met onderbouwing. Maar dat is een onmogelijke belasting van de politie. Meta moet, als de politie daarom vraagt, gewoon alle advertenties verwijderen die naar de criminele website verwijzen.’
iDeal
Voor consumenten is het lastig om nepwebshops van echte webwinkels te onderscheiden. De sites zien er gelikt uit, het taalgebruik is vrijwel foutloos en er staan zelfs (valse) reviews op. Bij bijna de helft van de onderzochte nepshops kunnen consumenten ook met iDeal betalen. Molenaar: ‘iDeal heeft een betrouwbaar imago. Veel consumenten denken: dat is van de bank, dus dan zal het wel goed zijn. Maar criminelen hebben gewoon toegang tot het systeem. De Nederlandse banken zouden ook kritischer moeten kijken naar wie hun tool gebruikt.’
Aangifte
De Consumentenbond adviseert consumenten die de dupe zijn geworden van een nepwebshop, aangifte te doen bij de politie. Molenaar: ‘De kans dat je je geld terugkrijgt is klein, maar je zorgt er met je melding wel voor dat de website uit de lucht wordt gehaald. En dat voorkomt nieuwe slachtoffers.’
Foto: Gerard Spierenburg, woordvoerder Consumentenbond in een uitlegvideo.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
- VanMoof lanceert S6: krachtiger en... 11-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation