Consumptie van vlees stijgt in ontwikkelingslanden en opkomende economieën

Consumptie van vlees stijgt in ontwikkelingslanden en opkomende economieën
  • Food-en-retail
  • 31 aug 2015 @ 15:48
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFood

De wereldwijde consumptie van vlees blijft de komende tien jaar toenemen. Vooral in opkomende economieën zullen consumenten meer vlees gaan eten. De vleesconsumptie in welvarende landen is de afgelopen jaren gedaald. De wereldwijde vleesconsumptie blijft komende tien jaar stijgen

Dit stellen wetenschappers vrijdag op een recent internationaal congres in het Franse Clermont-Ferrand. Volgens cijfers van de internationale Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) die landbouweconomoom Erik Mathijs tijdens het congres citeerde, zou de consumptie elk jaar met 1,6 procent stijgen. In 50 jaar tijd is het vleesverbruik in de wereld bijna verdubbeld, notuleerde tijdschrift Knack. In 1961 aten mensen gemiddeld 23,1 kg vlees per jaar. In 2011 was dat gestegen tot 42,2 kg.

'In de rijkere landen zoals West-Europa, de VS en Japan, is het vleesverbruik gedaald. Als redenen daarvoor wordt de relatief hoge prijs (in crisistijden) aangehaald én de groeiende inzichten van consumenten rond dierenwelzijn en voedsel. Het klimaatprobleem zou een factor moeten zijn in de evolutie van het vleesverbruik. Vleesproductie is immers een van de belangrijkste oorzaken van klimaatverandering, zei landbouweconoom Mathijs. "De onderhandelingen over de klimaataanpak zullen noodzakelijk ook over het terugdringen van de vleesproductie en -consumptie moeten gaan".'

In het westen is ook meer bewustwording ontstaan over het wereldvoedsel-probleem en de rol van vlees daarin. Voor elke kilo vlees heeft het dier wel 2-25 kilo voer gegeten. 'We kunnen veel meer mensen voeden als we direct het graan en de soja eten. Bovendien wordt veevoer vaak verbouwd op plaatsen waar de mensen zelf niet veel te eten hebben. Dat laatste geldt ook voor vis: lokale bevolking vist vaak achter het net omdat de vis is weggevangen voor Westerse consumptie', redeneren flexi- en vegetariers. (bron: Knack, MT)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken