Jumbo verder richting duurzamer voedselsysteem met biologisch

- Food-en-retail
- 27 sep 2024 @ 11:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 27 sep 2024 @ 11:45
- Peter van Woensel Kooy
Jumbo zet een vervolgstap in de transitie naar een duurzamer voedsel- en landbouwsysteem en komt met een doelstelling om haar biologische verkopen op AGF te verhogen. Het doel is volgens de retailer om in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkochte aardappelen, groenten en fruit biologisch van teelt te laten zijn.
Hiermee wil Jumbo bijdragen aan het toekomstperspectief van telers in Nederland. Jumbo heeft eerder stappen gezet om telers te ondersteunen in de transitie. Zo betaalt Jumbo een duurzaamheidsvergoeding voor telers die duurzaam werken met het On the Way to PlanetProof keurmerk. Ook ondersteunt Jumbo de teelt van verse waspeen volgens regeneratieve landbouwprincipes in samenwerking met telers, Unilever, Agrifirm en Ardo. Onlangs introduceerde Jumbo Nederlandse edamame boontjes in samenwerking met Nederlandse telers en Plant Protein Forward.
Biologische producten zijn een belangrijke manier voor Jumbo om het assortiment te verduurzamen. Naast AGF-producten die via het On the Way to Planet Proof schema worden geproduceerd, liggen al veel biologische producten in het AGF-schap bij Jumbo. Zoals bijvoorbeeld pompoen, gember, verse kruiden, rode en witte kool. Ook de komende tijd zal het aanbod van biologisch assortiment verder worden uitgebreid.
Perspectief bieden, afzet vergroten
Jumbo is al langer in gesprek met verschillende partijen om het aanbod biologisch te vergroten en daarmee telers in staat te stellen de omslag te maken: 'We zien dat steeds meer mensen graag voor biologisch kiezen. Tegelijkertijd is dit niet altijd de eerste keuze voor iedereen, omdat het vaak duurder is of omdat men niet goed weet wat biologische producten anders maakt. Met een ruimer assortiment binnen onze AGF-afdeling en een aantrekkelijke prijs, willen we deze vraag vergroten. Bovendien helpen campagnes zoals die van de overheid die nu actief is daar ook bij', vertelt Menno Wigtman, Unit Manager bij Jumbo Supermarkten.
Samenwerkingen in de keten
Jan Groen, bestuursvoorzitter van Bionext, juicht de groeidoelstelling op het biologisch AGF-assortiment van Jumbo van harte toe. 'De groei van biologische landbouw is goed voor alles en iedereen', benadrukt Groen. 'Biologische landbouw draagt bij aan een gezond ecosysteem met onder andere gezondere bodems en het behoud van biodiversiteit, doordat er geen chemische middelen worden gebruikt. Verder blijkt uit onderzoek dat klanten een groter bio assortiment waarderen en zo ook vaker de keuze maken voor bio.'
Al geruime tijd werkt Jumbo intensief met Nederlandse boeren en telers samen om haar assortiment steeds verder te verduurzamen. Daarin past ook verdere uitbreiding van biologisch. Daarnaast blijft Jumbo zich op verschillende manieren inzetten op een toekomstperspectief voor boeren en telers, via andere keurmerken, innovatieve concepten zoals Zonvarken, Kei-Lekker Ei, Beter Leven keurmerk zuivel, Nederlandse edamame boontjes en waspeen via regeneratieve landbouw.
(PvWK)
Meer over duurzaamheid en Jumbo check hier: jumborapportage.com/ het jaarverslag
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- PlanetProof
- jaarplan
- mvo
- Jumbo Supermarkten
- Jan Groen
- Ardo
- Jumbo
- food
- Plant Protein Forward
- eco
- Unilever
- Menno Wigtman
- Unit Manager
- retail
- keurmerk
- bestuursvoorzitter
- Agrifirm
- bio
- telers
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
- Magnum lanceert Hydro Ice,... 31-10-2025
- MediaMarkt introduceert landelijk... 30-10-2025
- Oatly voorspelt 5 smaaktrends van... 30-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




