Van Gelder introduceert plantaardige foie gras tijdens Gastvrij Rotterdam

- Food-en-retail
- 4 okt 2024 @ 09:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 4 okt 2024 @ 09:15
- Peter van Woensel Kooy
Van Gelder, een innovatief oer-Hollandse foodmerk in aardappelen, groenten en fruit, introduceerde tijdens j.l. Gastvrij Rotterdam een spectaculaire noviteit: plantaardige foie gras. Dit betekent een diervriendelijk en duurzaam alternatief voor de luxe en omstreden delicatesse uit Frankrijk.
Plantbased en toch kan de smaakervaring zich volgens de makers ruimschoots meten aan de traditionele ganzenlever. Beursbezoekers en proefpanels reageerden even enthousiast.
Dit innovatieve product komt voort uit de wens om een plantaardige vervanger te creëren voor de traditionele, maar controversiële foie gras. Door het gebruik van plantaardige ingrediënten kunnen consumenten genieten van de rijke smaak zonder de ethische bezwaren van de traditionele ganzenlever productie. Deze diervriendelijke en duurzame ambities van Van Gelder sluiten naar eigen zeggen naadloos aan bij de groeiende vraag naar plantaardige alternatieven in de markt.
Alternatief voor de foodservicemarkt
De ontwikkeling van Van Gelders plantaardige ganzenlever begon met een nauwkeurige analyse van de smaak, textuur en samenstelling van het origineel. Na uitgebreid testen en verfijnen met plantaardige ingrediënten zoals cashewnoten, cacaoboter, kokosolie en truffelolie, ontstond volgens de betrokken koks 'een product dat qua smaak en mondgevoel indrukwekkend dicht bij traditionele ganzenlever komt. De plantaardige foie gras van Van Gelder is uniek dankzij de romige textuur en diepe umami-smaak, concurrerend met het traditionele product. Dankzij de perfect gebalanceerde mix van plantaardige vetten en aroma’s biedt het een verfijnde en luxueuze smaakbeleving.'
Hiermee lanceert Van Gelder een hoogwaardig alternatief voor de foodservicemarkt, dat vriendelijk is voor dier en milieu. 'We wilden niet zomaar een vervanger creëren, maar een echt alternatief dat de rijke, verfijnde smaak van foie gras eer aandoet, zonder dat er een dier aan te pas komt', vult Gerrit van Gelder, algemeen directeur bij Van Gelder aan. 'Het was een uitdagend proces, maar het resultaat is iets waar we enorm trots op zijn.'
Pionier in plantaardig
'Met deze ambitieuze stap toont Van Gelder zich opnieuw een pionier in de plantaardige voedingsindustrie en zet het bedrijf een belangrijke stap in de richting van een duurzamere en meer diervriendelijke toekomst voor de luxe horeca. Als oer-Hollands familiebedrijf, dat 70 jaar geleden begon als lokale groente- en fruitboer, is Van Gelder uitgegroeid tot een unieke producent van een breed scala aan plantaardige vleesvervangers. Met de introductie van plantaardige ganzenlever zet Van Gelder een hoogwaardig alternatief op de markt', aldus Gerrit van Gelder.
Lancering tijdens Gastvrij Rotterdam
Van Gelder presenteerde deze duurzame vervanger tijdens de jongst leden Gastvrij Rotterdam beurs voor horecaondernemers en food professionals. Naast de plantaardige foie gras toonde Van Gelder tijdens deze beurs nog zestien andere producten in de vleesvervangerlijn, zoals o.a. plantaardige zalmburgers, paté, chipolata worstjes en kip schnitzel. Meer info vind je hier.
(PvWK)
Over Van Gelder
'Van Gelder is een oer-Hollandse leverancier van aardappelen, groenten en fruit. Dagelijks leveren zij verse producten aan horeca, ziekenhuizen en overheidsinstellingen door heel Nederland. Het bedrijf zet in op duurzaamheid en innovatie door eigen plantaardige vlees- en visvervangers te ontwikkelen, waaronder nu ook een exclusieve plantaardige foie gras.'
(bron: Van Gelders food)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Van Gelder
- Gastvrij Rotterdam
- plantbased
- foie gras
- ambities
- innovatie
- diervriendelijk
- ganzelever
- foodmerk
- vega
- delicatesse
- alternatief
- Gerrit van Gelder
- dwangvoeding
- duurzaam
- snavel
- lekker
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers