Ruim helft Nederlanders van plan Black Friday aankopen te doen

- Food-en-retail
- 3 okt 2024 @ 10:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenPromotie
- 3 okt 2024 @ 10:15
- Peter van Woensel Kooy
Volgens recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht is 53 procent van de Nederlanders van plan om aankopen te doen tijdens de Black Friday-periode. Bijna de helft van deze groep stelt bewust aankopen uit tot de kortingsperiode weer aanbreekt.
Terwijl de meeste consumenten (63%) deze gelegenheid gebruiken om iets aan te schaffen dat ze zelf graag willen hebben, begint een aanzienlijk aantal al met inkopen voor kerst (46%) en Sinterklaas (33%). Online winkels blijven favoriet. Daarnaast verwacht de grootste groep shoppers meer dan 100 euro uit te geven.
Vooraf informatie verzamelen
Uit het onderzoek blijkt dat 55 procent van de consumenten van tevoren bepaalt wat ze rond Black Friday willen kopen, terwijl 21 procent dat pas in de winkel zelf doet. De helft van de koopjesjagers verzamelt dan ook uitgebreide informatie voordat ze een aankoop doen. Deze informatie haalt men voornamelijk van websites of nieuwsbrieven van winkels, gevolgd door sociale media en online reclamefolders. Advertenties die inspelen op Black Friday worden door bijna de helft (45%) van de respondenten als nuttig ervaren.
Elektronica, telecom en gadgets meest gekocht tijdens Black Friday
De meest gevraagde producten tijdens de Black Friday-periode zijn elektronica, telecom en gadgets, gevolgd door kleding en schoenen en verzorgingsproducten. Men doet Black Friday-aankopen voornamelijk online (47%). Daarnaast combineert men ook steeds vaker online shoppen met fysiek winkelen (nu: 40%, in 2023: 36%). Gedurende de gehele Black Friday-periode verwacht tweederde van de koopjesjagers tussen de vijftig en tweehonderd euro uit te geven.
Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: 'Black Friday blijft een belangrijke periode voor Nederlandse consumenten. Het opvallende is hoe goed voorbereid velen zijn. Ze maken doordachte keuzes die vooraf worden bepaald door informatie van verschillende bronnen.'
(PvWK | beeld: CardMapr.nl / Unsplash)
Over het onderzoek
'DPG Media doet als mediabedrijf continu onderzoek. Dit onderzoek is uitgevoerd door Panel Inzicht in september 2024 onder 1.000 respondenten van 20 tot en met 70 jaar. De infographic van het onderzoek vind je hieronder. In dit onderzoek zijn ook andere speciale dagen meegenomen, zoals sinterklaas en kerst.'
(bron: DPG)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe spaaractie Jumbo speelt in op producten Van Dichtbij
- Netto-omzet van Action tikt in 2024 €13,8 miljard aan
- Blue Band schakelt Gordon Ramsay in om thuiskoks te inspireren
- Droste-effect mogelijk ten einde
- Sanne Beijer-ten Voorde van Villa for You: 'Soms moet je...
- Van Munster opvolger Van der Ent als ceo Spar
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Gemak en nabijheid... 06-02-2025
- Droste-effect mogelijk ten einde05-02-2025
- 'Nederlandse eiwittransitie kan en... 05-02-2025
- Eduard Verbaarschot van Duinrell:... 05-02-2025
- Fanta en Xbox laten gamers spelen... 03-02-2025
- Van Munster opvolger Van der Ent als... 03-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day