Kinderboekenweek: McDonald's komt opnieuw met boekje bij Happy Meal
- Food-en-retail
- 1 okt 2024 @ 10:48
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 okt 2024 @ 10:48
- Sjaak Hoogkamer
Van 2 tot en met 13 oktober 2024 geeft McDonald’s tijdens de Kinderboekenweek boekjes opnieuw mee in alle Happy Meals om het belang van (voor)lezen onder de aandacht te brengen
De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) en McDonald’s bundelen opnieuw de krachten. Ze willen hiermee het belang van lezen extra onderstrepen en meer ouders en kinderen het plezier van lezen helpen te (her)ontdekken. Daarom wordt tijdens de 70e editie van de Kinderboekenweek bij ieder Happy Meal naast het klassieke speeltje ook een leesboekje als cadeautje meegegeven. Daarnaast zijn in ieder restaurant speciale placemats met leuke boekentips te vinden.
Dat het stimuleren van lezen hard nodig is, blijkt onder andere uit het internationale leesvaardigheidsonderzoek PIRLS.
De leesprestaties van basisscholieren zijn tussen 2016 en 2021 significant gedaald.
Daarnaast blijkt dat Nederlandse basisscholieren in vergelijking met kinderen uit 56 andere landen het minste plezier hebben in lezen*. Stichting CPNB is blij dat er dankzij deze samenwerking veel nieuwe en bestaande lezers worden bereikt en worden gestimuleerd te gaan lezen.
Dolly van den Akker, Impact Director bij McDonald’s Nederland: ‘Als familierestaurant vinden wij het belangrijk ons in te zetten voor leesbevordering, wat wij al sinds 2019 actief doen. Dit doen wij gedurende het hele jaar door het aanbieden van leesboekjes in onze Happy Meals, maar de Kinderboekenweek is daarnaast een extra mooi moment om nóg meer van onze gasten kennis te laten maken met leesplezier. Dit jaar geven we voor het eerst tijdens de gehele Kinderboekenweek zowel het klassieke speeltje als een leesboekje mee in het Happy Meal. Lezen prikkelt de fantasie, neemt je mee naar bijzondere plekken en is goed voor de ontwikkeling.’
In 2019 is McDonald’s wereldwijd gestart met het Happy Meal Readers programma. Het hele jaar door kunnen gasten bij het bestellen van een Happy Meal in plaats van een speeltje ook altijd kiezen voor een leesboekje. Sinds 2019 heeft McDonald’s via het Happy Meal al meer dan 4,5 miljoen boekjes aan haar gasten mogen uitreiken.
De boekjes die tijdens de Kinderboekenweek verkrijgbaar zullen zijn, zijn onderdeel van de series “Kleine Detectives” van Cresside Cowell en “Little People, Big Dreams” van Maria Isabel Sánchez Vegara.
*Bron: PIRLS-onderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




