Kinderboekenweek: McDonald's komt opnieuw met boekje bij Happy Meal
- Food-en-retail
- 1 okt 2024 @ 10:48
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 okt 2024 @ 10:48
- Sjaak Hoogkamer
Van 2 tot en met 13 oktober 2024 geeft McDonald’s tijdens de Kinderboekenweek boekjes opnieuw mee in alle Happy Meals om het belang van (voor)lezen onder de aandacht te brengen
De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) en McDonald’s bundelen opnieuw de krachten. Ze willen hiermee het belang van lezen extra onderstrepen en meer ouders en kinderen het plezier van lezen helpen te (her)ontdekken. Daarom wordt tijdens de 70e editie van de Kinderboekenweek bij ieder Happy Meal naast het klassieke speeltje ook een leesboekje als cadeautje meegegeven. Daarnaast zijn in ieder restaurant speciale placemats met leuke boekentips te vinden.
Dat het stimuleren van lezen hard nodig is, blijkt onder andere uit het internationale leesvaardigheidsonderzoek PIRLS.
De leesprestaties van basisscholieren zijn tussen 2016 en 2021 significant gedaald.
Daarnaast blijkt dat Nederlandse basisscholieren in vergelijking met kinderen uit 56 andere landen het minste plezier hebben in lezen*. Stichting CPNB is blij dat er dankzij deze samenwerking veel nieuwe en bestaande lezers worden bereikt en worden gestimuleerd te gaan lezen.
Dolly van den Akker, Impact Director bij McDonald’s Nederland: ‘Als familierestaurant vinden wij het belangrijk ons in te zetten voor leesbevordering, wat wij al sinds 2019 actief doen. Dit doen wij gedurende het hele jaar door het aanbieden van leesboekjes in onze Happy Meals, maar de Kinderboekenweek is daarnaast een extra mooi moment om nóg meer van onze gasten kennis te laten maken met leesplezier. Dit jaar geven we voor het eerst tijdens de gehele Kinderboekenweek zowel het klassieke speeltje als een leesboekje mee in het Happy Meal. Lezen prikkelt de fantasie, neemt je mee naar bijzondere plekken en is goed voor de ontwikkeling.’
In 2019 is McDonald’s wereldwijd gestart met het Happy Meal Readers programma. Het hele jaar door kunnen gasten bij het bestellen van een Happy Meal in plaats van een speeltje ook altijd kiezen voor een leesboekje. Sinds 2019 heeft McDonald’s via het Happy Meal al meer dan 4,5 miljoen boekjes aan haar gasten mogen uitreiken.
De boekjes die tijdens de Kinderboekenweek verkrijgbaar zullen zijn, zijn onderdeel van de series “Kleine Detectives” van Cresside Cowell en “Little People, Big Dreams” van Maria Isabel Sánchez Vegara.
*Bron: PIRLS-onderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes