'Voldoet aan de benchmark is hetzelfde als zeggen dat je met een zesje ook wel over gaat'

'Voldoet aan de benchmark is hetzelfde als zeggen dat je met een zesje ook wel over gaat'
  • B2b
  • 1 jun 2025 @ 08:01
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Nima Marketing Day

Gijs Peetsold is Senior Creative Director bij Ad Alliance en Lidwien Deuss is Senior Creative bij Ad Alliance. Samen spreken zij tijdens Nima Marketing Day 2025: ‘Hoe bouw je in een sterk gefragmenteerd, gedigitaliseerd medialandschap toch effectief aan je merk?’

Wat is het centrale thema van jullie presentatie?
Marketing en merk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar de waardetoevoeging aan het merk is moeilijk meetbaar en in een medialandschap waar steeds meer media digitaal en performance based zijn, is meetbaarheid allesbepalend. De vele verschillende formaten die digitale media bieden, maken het ook lastig om assets te creëren die nog een wezenlijke bijdrage aan het merk leveren en dus wordt er gestuurd op performance en sterk ondergeïnvesteerd in het bouwen en behouden van merkwaarde. Merken overleven dit niet en straks shoppen we allemaal bij Temu. Dus is de vraag: hoe bouw je in een sterk gefragmenteerd, gedigitaliseerd medialandschap toch effectief aan je merk?

Ad Alliance bereikt wekelijks een groot percentage Nederlanders. Wat is de kracht van dit bereik voor marketeers in het huidige medialandschap?
Deze vraag is illustratief voor de denkfout van veel marketeers. Men slaat bereik plat, heeft het over kwantiteit en niet over kwaliteit. Ad Alliance biedt inderdaad een groot bereik, maar belangrijker is dat Ad Alliance een reeks krachtige audiovisuele advertentieformaten op het grote scherm biedt, waarbij het bijkomende grote bereik het de moeite waard kan maken om te investeren in het maximaal benutten van de kracht van individuele formaten. Dat gebeurt nu nauwelijks. De meeste adverteerders kiezen, omwille van gemak en met “consistentie" als excuus, een one size fits all benadering op en buiten ons netwerk, terwijl ze zich in een enorm divers landschap moeten bewegen. Een campagne is tegenwoordig “geslaagd” als deze voldoet aan de benchmark, wat hetzelfde is als zeggen dat je met een zesje ook wel over gaat.

Voldoet aan de benchmark is hetzelfde als zeggen dat je met een zesje ook wel over gaat - Gijs Peetsold

Bij een gemiddelde prestatie hoort ook een gemiddelde ROI, en als de cost of contact dan ook maar iéts toeneemt, wordt dat gemiddelde snel een onvoldoende. Dit is wat veel adverteerders terug beginnen te zien in hun resultaten, en natuurlijk is het dan de schuld van de publishers die hun prijzen hebben verhoogd. Maar als benzine duurder wordt, dan kun je boos worden op de wereld of stoppen met 1-op-5 rijden. Dát is waar ons verhaal over gaat.

Klopt het dat marketeers steeds vaker kiezen voor brandsafe adverteren?
Ja, dit is een hele logische trend en keuze. Adverteren in een brandsafe omgeving zorgt voor een betrouwbare en kwalitatieve context waarin jouw merk wordt getoond. Wij benadrukken ook het belang van een brandsafe omgeving in ons Total Video-aanbod. Dit zorgt ervoor dat adverteerders hun campagnes kunnen inzetten in een veilige en impactvolle omgeving, wat de waardering voor zowel de advertenties als de content verhoogt.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen waar marketeers momenteel voor staan?
De grootste uitdaging voor de marketeer is de marketeer zelf, want een marketeer is nou eenmaal ook maar een mens en dus eigenlijk net te lui, net te gevoelig voor onmiddellijke behoeftebevrediging ten koste van langetermijninvestering en net te gevoelig voor peer pressure en de status van zelfverklaarde experts. De meeste marketeers denken bovendien reductionistisch, zijn op zoek naar die ene manier om iets te doen terwijl, om met Rory Sutherland te spreken, het tegenovergestelde van een goed idee ook een goed idee kan zijn. Marketeers doen veelal allemaal ongeveer hetzelfde wat iedereen doet, want dat is makkelijk, veilig en heeft het voordeel van sociaal bewijs.

Ad Alliance is het advertentienetwerk van RTL. Met tv-zenders, onlinevideoplatformen en influencers die binnen het partnernetwerk vallen bereikt Ad Alliance wekelijks 98% van Nederland. Ad Alliance biedt brandsafe content voor elke doelgroep en werkt samen met mediabureaus en adverteerders en contentpartijen. De core doelgroep is 25-54 jaar. Ad Alliance vertegenwoordigt onder meer Videoland, RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTL Z, Ziggo Sport, Eurosport, Comedy Central, 24 Kitchen, Discovery, TLC, MTV, National Geographic, HBO Max, Disney+, Skyshowtime, Fox, Disney XD, Nickelodeon, History, Xite en AT5. In samenwerking met DPG Media bereiken adverteerders ook de radioluisteraars van Q-Music.

tekst Nanny Kuilboer | fotografie Zuiver Beeld

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken