'Technologie en innovatie zitten in ons DNA'
- B2b
- 1 jun 2025 @ 08:06
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Nima Marketing Day
- 1 jun 2025 @ 08:06
- Nanny Kuilboer
Eric Landwaart, Partner/Directeur bij Miles Research, ziet een dynamische toekomst voor het marktonderzoekslandschap, waarin technologie en innovatie een cruciale rol spelen. Tijdens Nima Marketing Day zal hij samen met Rosanne van de Leemkolk en Petra Moonen van KRO-NCRV ingaan op baanbrekende ontwikkelingen en de aanpak van zijn bureau.
Miles Research positioneert zich bewust anders binnen de marktonderzoekswereld. Volgens Landwaart is het hun doel om onderzoek toegankelijk, makkelijk en nog veel leuker te maken: ‘Dit doen we door continu te innoveren en nieuwe tools te ontwikkelen, zoals onderzoek via WhatsApp of individuele vragenlijsten waarbij AI met je meedenkt. Kortom, technologie en innovatie zitten in ons DNA.’ Het bureau combineert grote hoeveelheden data, koppelt deze in dashboards en vertaalt dit naar advies op maat, waardoor klanten concreet zien waarom ze onderzoek inzetten.
Kracht van AI
Een belangrijk aspect van de presentatie op Nima Marketing Day zal de inzet van slimme analyses en AI binnen marktonderzoek zijn. Landwaart benadrukt dat er momenteel zoveel nieuwe mogelijkheden in het onderzoekslandschap zijn en dat Miles Research deze actief omarmt door veel uit te proberen en te experimenteren. ‘Een concreet voorbeeld dat tijdens de presentatie aan bod komt, is een onderzoek rondom een slimme, adaptieve podcast die zich aanpast aan de individuele luisteraar op basis van data uit de telefoon, uiteraard met toestemming van de luisteraar. Het moet niet creepy worden voor de luisteraar 😉’.
Uitdaging aan opdrachtgevers
Hoewel Miles Research innovatie in het vakgebied omarmt, merkt Landwaart op dat klanten soms wat conservatiever zijn. ‘Mijn boodschap is dan ook om open te staan voor alle nieuwe mogelijkheden die er zijn en soms gewoon zaken te proberen.’ Miles Research wil tijdens de presentatie concrete voorbeelden geven van hoe technologie en innovatie praktisch ingezet en toepasbaar gemaakt worden, bijvoorbeeld via WhatsApp of het gebruik van AI. ‘We willen wegblijven van vage verhalen van wat er allemaal kan, maar echt laten zien wat nu al werkt’, aldus Landwaart.
Van data naar actie
Het toegankelijk en makkelijk maken van marktonderzoek is belangrijk, zowel op respondentniveau als voor organisaties zelf. ‘Door onderzoek leuker en toegankelijker te maken, neemt de respons toe. Bovendien helpt het organisaties om onderzoek daadwerkelijk te gebruiken, waardoor het klantdenken wordt versterkt. Miles Research zorgt ervoor dat de verzamelde data leiden tot bruikbare inzichten en adviezen op maat door middel van slimme AI-dashboards. Deze dashboards stellen klanten in staat om direct en op een leuke manier tot inzichten te komen. Deze resultaten worden altijd met klanten besproken om ze direct te vertalen naar acties waarmee ze de volgende dag iets kunnen, zoals in dit geval het aanscherpen van podcastformats.’
Open staan voor experimenten
De rol van een modern marktonderzoeksbureau is volgens Landwaart breder geworden. Naast het leveren van inzichten die organisaties helpen vanuit de klant te denken en zich aan te passen, speelt technologie een steeds grotere rol. Miles Research helpt organisaties niet alleen bij het optimaal inzetten van de nieuwste technologie, maar ook bij het vertalen van inzichten naar concrete adviezen. Door technologie te omarmen en open te staan voor experimenten, anticipeert Miles Research op de veranderende trends in de markt. ‘Het is soms echt bizar, maar ook heel interessant, om te zien welke mogelijkheden het allemaal biedt. Het vraagt wel enige mate van creatief denken. Als je dat leuk vindt, is dit de meest interessante tijd ooit om te werken in het marktonderzoeklandschap’, sluit Landwaart af.
tekst Nanny Kuilboer | fotografie Zuiver Beeld
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rolf Oosterhoff (Albert Heijn) over innovatie, inzichten en de...
- Retailmedia volgens bol Van conversie naar merkambitie
- De marketingtransfers van week 20, 2025
- Kim van der Weide van Upperbloom: 'Groen wordt steeds vaker...
- Puzzelspellen stimuleren brein in nieuwe samenwerking
- De marketingtransfers van week 21, 2025
Laatste Nieuws
- SmartRanking belicht de toekomst van... 01-06-2025
- Slimme rebranding zet Fairphone op... 01-06-2025
- Impact door co-creatie met NSC01-06-2025
- PersonaBots bij Philips: 'sparren'... 01-06-2025
- Privacy is geen beperking, maar een... 01-06-2025
- The Relevance Group: slimmer,... 01-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management