'Mailinglijst vormt de basis van succesvolle marketingstrategie'

'Mailinglijst vormt de basis van succesvolle marketingstrategie'
  • B2b
  • 1 jun 2025 @ 08:05
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Nima Marketing Day

Youri Meuleman is een expert in e-mailmarketing en marketingautomatisering. Als drijvende kracht achter MailBlue helpt hij ondernemers om hun marketing efficiënter en winstgevender te maken. Tijdens Nima Marketing Day deelt Meuleman zijn inzichten.

Een kwalitatieve mailinglijst vormt de basis van elke succesvolle marketingstrategie, aldus Meuleman: ‘Het is de fundering voor communicatie, het verzamelen van contactgegevens, verkoop en het opbouwen van relaties met de doelgroep. Relevantie staat hierbij centraal en leidt tot hogere conversies en tevreden klanten, terwijl het voorkomt dat e-mails in de spam belanden.’
Het uitbreiden van een mailinglijst kan effectief gebeuren door middel van 'micro conversies', waarbij potentiële klanten interesse tonen door bijvoorbeeld een brochure aan te vragen of zich aan te melden voor een webinar. ‘Na inschrijving is het belangrijk om het klantprofiel te blijven verrijken met relevante data. Daarnaast is het cruciaal om de mailinglijst regelmatig op te schonen op basis van inactiviteit, om relevant te blijven.’

Personalisatie en activatie van verborgen omzet
Personalisatie speelt een steeds grotere rol in e-mailmarketing. Meuleman illustreert dit met het voorbeeld van een dierenwinkel: ‘Een hondenbezitter zit niet te wachten op aanbiedingen voor kattenvoer. Door profielverrijking en het analyseren van klantgedrag kan marketingcommunicatie worden aangepast aan de individuele klant. Met marketing automation-software zoals MailBlue kan dit proces geautomatiseerd worden. Personalisatie kan variëren van het toevoegen van een naam in de e-mail tot het tonen van conditionele content, waarbij ontvangers binnen dezelfde mail verschillende boodschappen zien op basis van hun kenmerken.’

Te vaak ligt de focus op het genereren van nieuwe leads, terwijl er al een waardevolle database aanwezig is

Een gemiste kans voor veel bedrijven is het activeren van verborgen omzet in hun bestaande contacten- en klantenbestand. Meuleman: ‘Te vaak ligt de focus op het genereren van nieuwe leads, terwijl er al een waardevolle database aanwezig is. Het is essentieel om salestriggers te identificeren, zoals het bezoeken van de prijzenpagina na een periode van inactiviteit, en hierop geautomatiseerd te reageren met relevante informatie in plaats van generieke nieuwsbrieven. Heractivatiecampagnes kunnen worden ingezet om contacten die interactie hebben met content opnieuw te engageren.’

Trends in e-mailmarketing
Meuleman signaleert meerdere trends. Volgens hem is e-mailmarketing geëvolueerd van bulknieuwsbrieven naar trigger based communicatie, waarbij mails automatisch worden verzonden op basis van gedrag, timing en persoonlijke kenmerken. ‘Denk hierbij aan herinneringen voor verlaten winkelmandjes of felicitaties op een verjaardag.’ Een andere belangrijke ontwikkeling is volgens hem de verschuiving naar een omnichannel strategie, waarbij e-mail wordt gecombineerd met andere kanalen zoals SMS en WhatsApp voor meer touchpoints en een sterkere merkbeleving. Daarnaast signaleert hij een steeds nauwere samenwerking tussen marketing en sales, waarbij data wordt gedeeld en processen worden geautomatiseerd om leads beter te kwalificeren en sales te voorzien van belangrijke triggers. En natuurlijk speelt AI een groeiende rol bij het optimaliseren van onderwerpregels, segmentatie, content en het voorspellen van gedrag. Tot slot benadrukt Meuleman het belang van kwaliteit boven kwantiteit: ‘Een kleinere, betrokken mailinglijst is waardevoller dan een grote lijst met inactieve contacten. Automatisering is hierbij cruciaal voor het optimaliseren van klantreizen en het besparen van tijd.’

MailBlue
MailBlue is hét alles-in-éénplatform voor e-mailmarketing, leadgeneratie en sales, en de Nederlandse reseller van ActiveCampaign, een van de grootste platforms ter wereld voor e-mailmarketing en automation. Co-founder Youri Meuleman: ‘Dankzij de technische basis van ActiveCampaign focussen wij ons volledig op waar organisaties écht iets aan hebben: implementatie, strategie en support – gewoon in het Nederlands.

Wat maakt MailBlue uniek?

●De kracht van ActiveCampaign, volledig in het Nederlands
●Nederlandse support op Nederlandse tijden – inclusief hulp bij strategie en inrichting
●Uitgebreide Nederlandstalige kennisbank & gratis academy
●Je gegevens veilig opgeslagen binnen de EU
●Gratis overstapservice met begeleiding van A tot Z


Met MailBlue bouw je niet alleen nieuwsbrieven, maar slimme klantreizen die converteren. Meer automatisering, meer personalisatie, meer omzet - zonder gedoe.

tekst Nanny Kuilboer | fotografie Zuiver Beeld

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken