Onderzoek: 'Consument kijkt kritisch naar merken'
- Algemeen
- 7 mei 2025 @ 08:50
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 7 mei 2025 @ 08:50
- Nanny Kuilboer
De nieuwe editie van de ‘Consumer Sentiment Barometer’ van marktonderzoekbureau Kantar is verschenen. Meer dan 10.200 consumenten in 20 landen werden hiervoor ondervraagd. Hieruit blijkt dat meer dan helft van de Nederlanders naar economisch beleid wijst als oorzaak van prijsstijgingen en 83% past levensstijl aan inclusief het boycotten van Amerikaanse merken.
Bram van Schaik, Managing Director, Insights Division Kantar Nederland: ‘De dreiging van importheffingen vergroot de al bestaande zorgen van consumenten over hun financiële situatie. Wereldwijd maakt 76% zich zorgen over de impact van dit handelsbeleid op hun eigen leven. In Nederland is dat 72%.’
Consument past gedrag aan en kijkt kritisch naar merken
In Nederland worden inflatie (82%) en de economische situatie (79%) het vaakst genoemd als grootste zorgen. 27% van de Nederlanders vindt het moeilijker dan vorig jaar om de maandelijkse uitgaven te beheren en 36% zegt moeite te hebben, of zelfs niet in staat te zijn, om aan de basisverplichtingen van het huishouden te voldoen.
Bijna de helft van de Nederlandse bevolking (46%) vindt dat de economie er slechter voorstaat dan een jaar geleden. Van Schaik: ‘Hoewel de heffingen hun weerslag op de prijzen pas net beginnen te krijgen, nemen consumenten nu al maatregelen. Zo zoekt 43% actief naar kortingen en promoties, en koopt 30% vaker bij goedkopere winkels. Opvallend is dat 83% van de Nederlanders verwacht zijn levensstijl of koopgedrag aan te passen als gevolg van de stijgende prijzen. Slechts 11% denkt dat de economische situatie over een jaar is verbeterd.’
Amerikaanse merken onder druk?
Terwijl 70% van de Nederlanders de Amerikaanse regering verantwoordelijk acht voor de onrust rondom de importheffingen, is men relatief positief over het optreden van de eigen overheid: 52% steunt het Nederlandse beleid tot nu toe. Slechts 10% vindt dat Nederland moet meegaan in de Amerikaanse eisen. Van Schaik: ‘Als reactie op de heffingen zegt 45% van de Nederlanders bewust meer lokale producten en diensten te willen kopen. In buurlanden van de VS ligt dat percentage nog hoger: Canada (66%) en Mexico (69%). Ook in India (77%), Zuid-Afrika (71%) en de Filippijnen (80%) zien we een duidelijke verschuiving richting lokale aankopen. Daarnaast geeft 41% van de Nederlandse consumenten aan Amerikaanse producten en diensten te mijden. In Canada is dat 57%, terwijl in China 81% van de ondervraagden zegt minder geneigd te zijn Amerikaanse merken te kopen - gebaseerd op interviews met 120 Chinese consumenten tijdens Kantar Live op 16 april 2025. Wij verwachten dat die cijfers zullen stijgen zodra de tariefverhogingen breder voelbaar worden.’
Advies aan merken: toon empathie en blijf zichtbaar
Van Schaik: ‘Mensen voelen de druk en de importheffingen verergeren het probleem. Deze onzekerheid voor de consument creëert een kans voor bedrijven om te innoveren, of het nu gaat om nieuwe producten of diensten, het veranderen van de prijsstructuur of het uitbreiden naar gerelateerde productcategorieën of nieuwe marktsegmenten. Bedrijven moeten zich blijven aanpassen om te voldoen aan de functionele en emotionele behoeften van mensen en zich te onderscheiden van de concurrentie - dit zijn onze bewezen groeifactoren. Bedrijven moeten ook blijven communiceren. Uit eerdere crises blijkt dat het stoppen met adverteren, zelfs voor zes maanden, negatieve effecten kan hebben op de omzet en groei, wat jaren kan duren om te herstellen.’
Merken onder vuur
Hoewel de meeste consumenten het economische beleid van de Amerikaanse regering de schuld geven van de importheffingen, staan merken ook onder vuur. Van Schaik: ‘Meer dan de helft van de Nederlanders (52%) denkt dat de prijzen stijgen omdat bedrijven profiteren van de crisis in de kosten van levensonderhoud en hen te veel laten betalen. Dat zou een zorg moeten zijn voor merken - of het nu waar is of niet. Marketeers moeten dus de juiste prijzen blijven hanteren - zelfs met importheffingen - en ze moeten begrijpen dat dit iets is waar ze invloed op kunnen uitoefenen.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management