[onderzoek] Aantal traineeships marketeers daalt 76 procent
![[onderzoek] Aantal traineeships marketeers daalt 76 procent](/algemeen/nieuws/2025/08/onderzoek-aantal-traineeships-marketeers-daalt-76-procent/Personeel-Lego-vlad-hilitanu-unsplash-nw-juist-25.jpg)
- Algemeen
- 22 aug 2025 @ 16:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 22 aug 2025 @ 16:00
- Peter van Woensel Kooy
Het aantal traineeships op de arbeidsmarkt is dit jaar fors gekelderd. Tot en met juli 2025 zijn er ruim 30 procent minder traineeships aangeboden dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl dit toch een belangrijke factor lijkt voor de aanwas van P van Personeel.
Door het verdwijnen van traineeships neemt de druk op starters neemt toe, stellen de onderzoekers. Een en ander blijkt uit marktonderzoek door Intermediair. De scherpe daling ontneemt veel afgestudeerden een sterke start van hun loopbaan. Al zijn er ook sectoren waar juist méér kansen liggen voor trainees.
Een traineeship is een startersfunctie bij een bedrijf. Je wordt betaald om te werken en tegelijkertijd volg je een intensief opleidingsprogramma. Tot en met juli dit jaar werden er volgens Intermediair elke maand gemiddeld 1.874 plekken aangeboden. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog 2.700 per maand: een krimp van 30 procent. Hoewel ook het totaal aan vacatures op de markt afneemt, daalt het aanbod aan traineeships bijna twee keer zo hard.
Tijmen de Groen, hoofdredacteur van Intermediair, licht toe: 'Traineeships zijn een belangrijke springplank voor mensen die net zijn afgestudeerd. Het is dé kans om te blijven leren, verschillende organisaties te ontdekken, een netwerk op te bouwen en tegelijkertijd een volwaardig salaris te verdienen. Het terugvallen van deze mogelijkheden is een klap voor een grote groep jonge mensen.'
Deze sectoren zien grootste krimp
Het aantal traineeships is het hardst afgenomen voor vakspecialisten op juridisch gebied (-82%), administratief medewerkers (-82%), marketeers (-76%), verkoopmedewerkers (-73%) en psychologen (-63%).
'Administratief medewerkers en marketeers staan onder druk door de ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie. Dat kan de forse daling van traineeships deels verklaren. De krimp in traineeships voor juristen, verkopers en psychologen is wel opmerkelijk. Daar zitten over het algemeen juist grote tekorten', zegt De Groen.
Ook opvallend is volgens hem de forse daling in het aantal traineeships voor applicatieprogrammeurs (-55%), monteurs industriële en landbouwmachines (-51%) en milieudeskundigen (-49%). Al deze functies worden door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) als kansrijk bestempeld.
'De afname van traineeships raakt niet alleen starters, maar ook werkgevers. Dit soort werk-leertrajecten zijn een goede manier om personeel binnen te halen en de toekomstige generatie leiders van je bedrijf te trainen', aldus De Groen.
Meer kansen voor trainees in jeugdzorg en restaurantmanagers
Voor 60 procent van de traineeships heb je een hbo-diploma nodig, 30 procent vraagt een mbo-diploma en 10 procent vereist een wo-diploma. Dat blijkt uit de marktcijfers van Intermediair. In absolute aantallen worden traineeships in accountancy, bedrijfsorganisatie en productiepersoneel het meest aangeboden. Vorig jaar werd de top vijf aangevuld met marketeers en vertegenwoordigers, maar die hebben nu plaatsgemaakt voor restaurantmanagers en leidinggevenden in de detail- en groothandel.
Toch zijn er ook organisaties die dit jaar méér traineeships aanbieden dan vorig jaar. Zo verdriedubbelde het aantal plekken voor maatschappelijk werkers (+320%) in een jaar tijd. Ook zijn er méér traineeships voor restaurantmanagers (+61%), vastgoedprofessionals (+45%) en financieel analisten (+37%). In deze sectoren heb je als trainee volgens de onderzoekers in 2025 dus meer kansen.
'De opmerkelijke groeicijfers in de maatschappelijke sector lijken te komen door de miljarden die het kabinet heeft vrijgemaakt voor jeugdzorg. Dit jaar zijn er namelijk honderden traineeships voor jeugdzorgprofessionals bijgekomen', besluit De Groen van Intermediair.
beeld: Vlad Hilitanu / Unsplash
Uitleg onderzoek
Voor dit onderzoek is gekeken naar 13.115 traineeships in januari t/m juli 2025 en 18.900 traineeships in dezelfde periode van 2024. De marktcijfers die Intermediair gebruikt zijn afkomstig van Jobdigger.
Over Nationale Vacaturebank
Nationale Vacaturebank biedt de meeste actuele vacatures aan voor alle opleidingstypes, functiegroepen, branches en regio's. Het platform maakt een nieuwe baan voor iedereen bereikbaar: snel en makkelijk een passende baan om de hoek. Met inmiddels maandelijks 2.1 miljoen bezoeken en circa 100.000 actuele vacatures is Nationale Vacaturebank altijd dichtbij. Met ruim een miljoen cv’s in de database ondersteunt het platform ook organisaties om zelf geschikte kandidaten te vinden. Nationale Vacaturebank is opgericht in 2002 en brengt sindsdien werkzoekend en werkgevend Nederland op laagdrempelige wijze bij elkaar. Nationale Vacaturebank is onderdeel van DPG Media. Meer informatie is te vinden op Nationalevacaturebank.nl.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ‘Mijn portfolio wordt breder én interessanter’
- Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega
- Plaknachten houden Nederland wakker
- Marc Verschoor nieuwe CEO Serviceplan Group Netherlands
- [column] Iemand moet het zeggen: Gen AI is een probleempuber...
- Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers