Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims

- Algemeen
- 18 aug 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 18 aug 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Google presenteert AI-gestuurde zoekfunctionaliteiten zoals AI Overviews en AI Mode als een zegen voor websites en consumenten, maar uitgevers en marketeers trekken deze claims sterk in twijfel. Volgens Ad Age benadrukt Google dat het aantal organische kliks 'stabiel' blijft en dat het zelfs 'hogere kwaliteit kliks' levert. Of is de werkelijke impact veel negatiever?
Critici vrezen dit laatste.
In een recente blogpost van Google stelde Liz Reid, hoofd van Google Search, dat signalen over een daling van webverkeer 'gebaseerd [zijn] op foutieve methodologieën of geïsoleerde voorbeelden.' Concrete cijfers die de beweerde stijging in engagement moeten onderbouwen, ontbreken volgens het Amerikaanse vakmedium Ad Age echter. Verschillende onderzoeken van onder meer BrightEdge en Ahrefs tonen juist dubbelcijferige dalingen in verkeer, doordat AI Overviews content direct samenvat zonder dat gebruikers doorklikken.
Volgens Tom Critchlow (Raptive) is Google’s boodschap daarom 'niet geloofwaardig' en komt het neer op het wegwuiven van consistente onafhankelijke data. Heather Physioc (VML) voegt daaraan toe dat 'trust us' een moeilijke boodschap is voor marketeers 'en voor uitgevers wier inkomsten van Google afhangen.' Ook Chris Brownlee (Yext) spreekt van 'selectieve framing' door Google.
Het verschil zit volgens Asa Hiken van het vakmedium in het perspectief: 'waar Google doelt op zichtbaarheid en kwalitatieve kliks, benadrukken uitgevers het verlies aan volume en conversies.' Zoals ook Ria Delamere (Traject Data) stelt: 'Google en marketeers kunnen allebei gelijk hebben, maar ze kijken naar verschillende dingen.'
Sommige bedrijven zien wél voordelen. Zo meldt Commercetools in dezelfde analyse hogere sessieduur en intentie onder bezoekers. Toch daalde hun organisch verkeer naar eigen zeggen met maar liefst 30% sinds de uitrol van AI Overviews. CMO Jen Jones stelt dat de discussie verzandt in semantiek: 'We moeten praten over wat er daadwerkelijk gebeurt en hoe marketeers hierop moeten reageren.'
De kern van de frustratie bij merken in het stuk is dat Google onvoldoende transparantie en meetinstrumenten biedt. Bedrijven willen weten hoe vaak ze genoemd worden in AI-samenvattingen en welk deel daarvan leidt tot daadwerkelijke bezoeken of conversies. Zonder die inzichten blijft het debat over Google’s 'rooskleurige' narratief versus de harde realiteit van dalende traffic volgens Ad Age voortduren.
Beeld: Firmbee / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- AI Mode
- voorgekauwd zoekresultaat
- keywords
- AI Overviews
- AI geletterheid
- scepsis
- zoekfunctionaliteit
- AI-gestuurd
- egatieve impact
- SEO
- Ad Age
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Wisseling van de wacht in hoofdjury Effie
- Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega
- ‘Mijn portfolio wordt breder én interessanter’
- Marc Verschoor nieuwe CEO Serviceplan Group Netherlands
- Grachtenfestival beleeft hoogtepunt op De Nieuwe Kerk
- [column] Wanneer wordt waarde waardeloos?
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers