Winkelgedrag rond 'Back to School' onderzocht

- Food-en-retail
- 6 aug 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 6 aug 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Het nieuwe schooljaar markeert voor veel gezinnen een belangrijk moment van voorbereiding, waarbij schoolspullen, kleding en technologie centraal staan. Maar hoe pakken Nederlanders deze periode aan? Kopen ze alles in één keer? En spelen merken en kortingen een rol?
Daartoe liet Acties.nl onderzoeken hoe Nederlanders (n=500) zich voorbereiden op het aanstaande nieuwe schooljaar en hoe ze omgaan met de kosten rond 'Back to School'. De steekproef betreft Nederlanders van zestien tot 29 jaar, uitgevoerd in samenwerking met PanelWizard. Hieruit blijkt hoe jonge consumenten zich voorbereiden op 'Back to School 2025' en op welke manieren ze proberen kosten te besparen in deze dure periode.
'Het onderzoek laat zien dat studenten steeds bewuster omgaan met hun Back to School-aankopen. Van het scoren van slimme kortingscodes tot kiezen tussen online en fysiek winkelen: consumenten zoeken naar manieren om goed voorbereid én betaalbaar het nieuwe schooljaar te starten', concludeert Sjef Kerkhofs, ceo van Acties.nl.
A of B merken
Onderzoeksvraag:
Vind je het belangrijk dat schoolspullen een bekend merk hebben?
Onderzoeksresultaat:
86% van de Nederlandse studenten vindt het niet belangrijk dat schoolspullen een bekend merk hebben.
Voor veel consumenten staat functionaliteit boven merknaam. Als het werkt en betaalbaar is, is het goed genoeg. Toch blijft er een groep die wél waarde hecht aan merk schoolspullen, bijvoorbeeld vanwege kwaliteit of uitstraling. 86% van de Nederlanders vindt het niet belangrijk dat schoolspullen van een bekend merk zijn. Voor veel consumenten staat functionaliteit boven merknaam. Als het werkt en betaalbaar is, is het goed genoeg. Toch blijft er een groep die wél waarde hecht aan merk schoolspullen, bijvoorbeeld vanwege kwaliteit of uitstraling.
Gespreid of in één keer
Onderzoeksvraag:
Koop je schoolspullen het liefst in één keer of verspreid over meerdere winkelmomenten?
Onderzoeksresultaat:
68,1% van de Nederlandse studenten koopt Back to School spullen het liefst in één keer.
68,1% van de Nederlandse studenten koopt zijn of haar Back to School spullen het liefst in één keer. Voor deze groep geeft overzicht en efficiëntie de doorslag: alles geregeld met één winkelmoment. Toch geeft een aanzienlijk deel de voorkeur aan gespreide aankopen, bijvoorbeeld om kosten te spreiden of om in te spelen op aanbiedingen. De uitkomst laat zien dat koopgedrag verschilt per huishouden en afhankelijk is van persoonlijke voorkeur en budget.
Budget voor schoolspullen
Onderzoeksvraag:
Heb je genoeg geld om je schoolspullen te kopen?
Onderzoeksresultaat:
9,7% van de studenten heeft niet genoeg geld om schoolspullen te kopen.
Bijna 10% van de Nederlanders geeft aan niet genoeg geld te hebben om alle benodigde schoolspullen te kopen. Dit benadrukt dat een deel van de bevolking moeite ervaart met de kosten rondom de Back to School periode. Met name door grotere aankopen, zoals laptops, rekenmachines en schooltassen, kunnen de kosten in deze periode flink oplopen. Echter heeft het grootste deel van de Nederlanders wél nog steeds voldoende budget om schoolspullen aan te schaffen
Online versus fysiek winkelen
Onderzoeksvraag:
Koop jij de meeste van je Back to School aankopen online of in de winkel?
Onderzoeksresultaat:
73,3% van de studenten koopt Back to School items in de winkel.
Ruim 70% van de studenten geeft bij Back to School aankopen de voorkeur aan het winkelen in fysieke winkels, vanwege de sfeer en het persoonlijke advies. Toch kiest ruim een kwart van de ondervraagde studenten voor online shoppen, dankzij het gemak en de aantrekkelijke exclusieve kortingscodes die daar te vinden zijn. Dit laat zien dat beide kanalen belangrijk blijven, afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.
Kortingen scoren
Onderzoeksvraag:
Maak je gebruik van kortingen of kortingscodes bij het shoppen voor het nieuwe schooljaar?
Onderzoeksresultaat:
54% van de Nederlandse studenten maakt gebruik van kortingen en kortingscodes bij het shoppen voor het nieuwe schooljaar.
Kortingscodes en aanbiedingen zijn volgens de onderzoekers een vast onderdeel van Back to School aankopen voor Nederlanders. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan te zoeken naar manieren om kosten te besparen bij het shoppen voor het nieuwe schooljaar. Dit laat zien dat besparen steeds belangrijker wordt, zelfs tijdens een periode van noodzakelijke uitgaven.
Conclusie
'Dit onderzoek toont aan dat Nederlandse studenten steeds bewuster omgaan met hun Back to School aankopen. Het merk van schoolspullen speelt voor de meeste consumenten nauwelijks een rol; functionaliteit en prijs wegen zwaarder dan uitstraling. Ook het koopmoment is belangrijk: het grootste deel van de studenten kiest ervoor om alle benodigdheden in één keer te kopen voor overzicht en gemak', aldus de initiatoren.
Voor een deel van de Nederlanders is het aanschaffen van schoolspullen blijkbaar financieel een uitdaging, maar het grootste deel heeft voldoende budget om voorbereid te zijn. Daarbij blijft fysiek winkelen populair vanwege de persoonlijke service en beleving, al wint online shoppen terrein dankzij het gemak en de aantrekkelijke kortingscodes. Deze inzichten laten zien dat Back to School shoppen voor Nederlanders draait om een slimme balans tussen prijsbewustzijn, gemak en persoonlijke voorkeur. 'Door hierop in te spelen kan Acties.nl consumenten blijven helpen met het maken van slimme en bewuste keuzes. Het nieuwe schooljaar kan flink in de papieren lopen, maar ons onderzoek laat zien dat studenten daar slim mee omgaan', zegt Sjef Kerkhofs.
beeld: Taylor Flowe | Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Action meldt sterke groei in Q1/2 2025 - omzet stijgt met 18...
- [marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van...
- Viper en Sjaak trekken afhakers naar het feestje met nieuwe...
- Nivea haakt in op Pride met Be You en spectacular
- Nominaties ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026 bekend
- Primark introduceert mannequin die rolstoelgebruikers...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Winkelgedrag rond Back to School... 06-08-2025
- Richella de Groot van Pesca: 'Anno... 06-08-2025
- 'In september lanceren we onze... 06-08-2025
- Maud Craandijk brengt Latin Vibe... 04-08-2025
- AI verandert supply chains op... 04-08-2025
- Nivea haakt in op Pride met Be You... 01-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers