[Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder negatief over reclame
![[Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder negatief over reclame](/algemeen/nieuws/2025/08/grote-jongerenonderzoek-4-minder-negatief-over-reclame/Mediahuis-Jongerenonderzoek-2025.003-nw-juist-25.jpg)
- Algemeen
- 7 aug 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 7 aug 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 4: welke reclame wil Gen Z?
4. Advertenties - Minder negatief over reclame
Jongeren lijken anno 2025 iets milder geworden als het om reclame gaat, blijkt uit het onderzoek. Ze zijn minder negatief over vrijwel alle vormen van reclame dan vorig jaar. Toch zijn er ook duidelijke grenzen: als een reclame te lang duurt of steeds opnieuw voorbijkomt, vinden jongeren dit nog irritanter dan vorig jaar. Vooral buitenreclame en advertenties in kranten en tijdschriften worden relatief positief beoordeeld. Nieuw in het onderzoek is dit jaar direct mail, oftewel reclamepost op naam. Dat vindt 42% van de jongeren irritant, waarmee het op de vijfde plek staat van meest vervelende reclamesoorten. Toch geeft een kwart aan deze reclame juist leuk te vinden om te ontvangen. Mannen zijn daar net iets positiever over dan vrouwen (29% versus 24%). Jongeren die positief tegenover direct mail staan, gooien de post minder snel ongezien weg (39% tegenover 69% bij negatieve jongeren) en vinden deze vaker relevant (57% versus 12%). Ook trekken zulke DM-brieven dan veel vaker hun aandacht (59% versus 30%).
Wat jongeren écht irritant vinden aan reclame? Op nummer één: als een commercial te lang duurt. Bijna zeven op de tien jongeren stoort zich daaraan, een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar (54%). Onder 15-21-jarigen ligt dit zelfs op 74%.
Ook herhaling staat hoog op het Gen Z-irritatielijstje. In 2024 vond 43% dat nog vervelend, nu is dat 57%. Daarmee is dit het op één na grootste reclame-ergernis. Opdringerige reclames zakken hierdoor naar plek drie.
Gesponsorde content minder misleidend
Branded content – in de onderzoeksdefinitie 'advertenties die lijken op gewone artikelen' - wordt door 55% als irritant ervaren. Dat is minder dan vorig jaar. Vooral vrouwen van 22 tot 28 jaar zijn minder negatief hierover geworden. De helft van de jongeren voelt zich wel eens misleid door dit soort reclame. Maar ook dat aandeel daalde flink (van 64% naar 52%). Tegelijkertijd wordt deze vorm geloofwaardiger gevonden dan voorheen (van 25% naar 31%).
Minder dan de helft van de jongeren (41%) vindt het lastig om in te schatten of iets gesponsord is en vrouwen tussen de 22 en 28 jaar hebben daar nog iets minder moeite mee (33%).
Online reclame op smartphone of laptop wordt nog steeds het vaakst irritant gevonden. Toch lijken jongeren over de hele linie iets milder geworden. Geen enkele vorm van reclame is dit jaar negatiever beoordeeld dan in 2024.
Maar de boodschap aan reclamemakers is helder: hoe korter en minder opdringerig, hoe beter.
- Meld je aan voor de whitepaper met alle onderwerpen en resultaten: [klik hier Grote Jongerenonderzoek-2025]
- Aanmelden inspiratiesessie [klik hier].
In het volgende deel 5: Online advertising
tekst: Peter van Woensel Kooy m.m.v. Hatice van Leeuwen, Isabel Druijff en Amber Peeren | beeld: MHX met AI
ONDERZOEKSVERANTWOORDING
Het Grote Jongerenonderzoek is voor de achtste keer op rij uitgevoerd door Mediahuis en MediaTest. Deze partijen hebben dit gehouden onder drie groepen jonge Nederlanders van vijftien tot 35 jaar met in totaal 2755 respondenten. Doel is om marketeers en mediastrategen goed onderbouwde inzichten te geven in het gedrag en de gedachten van deze doelgroep, die steeds meer een stempel drukt op onze maatschappij en economie. Derhalve ‘need to know’ informatie met enkele zeer opmerkelijke resultaten. In deze serie behandelen we de XL insights aangaande:
1. Social media - TikTok stoot Facebook uit top 5; schermtijd neemt toe
2. Kijkgedrag - Streamingdiensten en online video’s domineren
3. Nieuwsvoorzieningen - Social media verliest terrein als nieuwsbron; nepnieuws
4. Advertenties - Minder negatief over reclame; liefst kort maar krachtig
5. Online advertising - Reclame door influencers werkt, maar irriteert ook
6. Audio - Audio gaat mee met de tijd
7. Magazines - Online tijdschrift in de lift, print favo bij vrouw en iets ouderen
8. Merken - Prijs boven idealen
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- media
- Het Grote Jongerenonderzoek
- onderzoek
- mediagedrag
- Gen Z
- Mediahuis
- ediaTest
- reclame
- branded content
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Campagne 'Wie checkt jou?' waarschuwt op World Drowning...
- Intertoys nieuwe hoofdpartner De Grote Sinterklaasfilm
- Vattenfall en Samuel L Jackson pleiten voor motherf ckin...
- [column] De effectiviteit van marketingoperaties wordt...
- Corendon speelt in op eilandtrend: 'Eilandgevoel populairder...
- [column] Lessen van Saints & Stars: gemis aan...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers