[column] Van koffie naar één klik: stakeholdermanagement anno 2025

[column] Van koffie naar één klik: stakeholdermanagement anno 2025
  • Food-en-retail
  • 4 aug 2025 @ 10:30
  • Link
  • Isabel Boerdam
    Isabel Boerdam

    founder
    Schuttelaar & Partners
  • Geen tag

Er was een tijd dat stakeholdermanagement vooral betekende: vergaderen in zaaltjes, de juiste mensen aan tafel krijgen en bruggen bouwen tussen belanghebbenden. Contacten bouwde je op en moest je actief, én fysiek of bellend, onderhouden. In die tijd groeide Schuttelaar & Partners uit tot expert op dit vlak, met een aanpak die draaide om luisteren, verbinden en samenwerken. Maar dat was vóór de opkomst van social media.

De stakeholder is één klik verwijderd
In 2025 is de afstand tot je stakeholder letterlijk één druk op de knop. LinkedIn, Instagram of X, een DM is zo gestuurd, een mening zo gedeeld. De klassieke lijnen tussen organisaties en stakeholders vervagen. En de groep stakeholders zelf is groter geworden. Want wat vroeger een gesprek met belangenorganisaties of beleidsmakers was, is nu óók een conversatie met de consument. Of beter gezegd: de vocale consument. De burger die zijn stem laat horen op Instagram of TikTok, of de klant die met één post invloed heeft op merkperceptie, én verkoop.

De grens tussen stakeholder en influencer vervaagt
Wat opvalt: de lijn tussen klassieke stakeholderaanpak en influencerstrategie vervaagt. Waar stakeholdermanagement vroeger vooral draaide om formele machtsverhoudingen en belangen – zoals overheden, maatschappelijke organisaties of branchepartijen – verschuift de aandacht steeds vaker naar invloed en vertrouwen. Die invloed ligt tegenwoordig niet alleen bij formele instituten, maar ook bij individuen die hun autoriteit opbouwen via sociale media: denk aan duurzame food creators, kritische consumenten of activistische communities.

Een content creator kan in bepaalde contexten een stakeholder worden; iemand met zichtbare invloed op publieke opinie of consumentengedrag. En andersom zoeken traditionele stakeholders vaker naar manieren om hun zichtbaarheid en impact te vergroten via online kanalen. Daarmee verschuift stakeholdermanagement van een hiërarchisch model naar een netwerkmodel: niet alleen wie formeel aan tafel zit telt, maar ook wie digitaal wordt gevolgd, vertrouwd en gehoord.

Van betrokkenheid naar co-creatie
Social media hebben stakeholdermanagement democratischer én diffuser gemaakt. Dat vraagt van organisaties meer dan luisteren en reageren. Het vraagt om ruimte voor gedeeld eigenaarschap: stakeholders niet alleen betrekken om input te leveren, maar hen actief laten meebouwen aan campagnes, producten of beleid. Bijvoorbeeld door consumenten, medewerkers of influencers te activeren als medevertellers van het merkverhaal, als ambassadeurs, als co-creators, als verlengstuk van je reputatie.

Social speelt hierin een sleutelrol: niet alleen als marketingtool, maar als strategisch kanaal voor dialoog, activatie en relatiebeheer. Het vraagt een andere manier van kijken: minder top-down, meer co-creatie. Maar juist dat maakt stakeholdermanagement anno 2025 relevanter en veelzijdiger dan ooit.

 

Isabel Boerdam
Schuttelaar & Partners

Isabel Boerdam

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken