PostNL presteert beter dan verwacht

PostNL presteert beter dan verwacht
  • B2b
  • 4 aug 2025 @ 13:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

PostNL heeft in het tweede kwartaal van 2025 beter gepresteerd dan analisten hadden verwacht. Het bedrijf zag het aantal pakketten toenemen en de terugval in postvolumes was minder sterk dan voorzien. De omzet steeg daardoor naar €807 miljoen.

Dat is €12 miljoen meer dan vorig jaar, dankzij een lichte groei in pakketbezorging en een minder sterke daling bij de post. ‘Economisch volatiele tijden’, noemt topman Pim Berendsen de huidige situatie. In reactie stijgt de beurskoers vandaag explosief.

Toch blijft PostNL voorzichtig meldt het FD: het merk slaat het interim-dividend over om ‘gezond gefinancierd te blijven’ en mikt op een slotuitkering eind 2025. PostNL houdt vast aan de verwachting dat het dit jaar ongeveer dezelfde resultaten boekt als in 2024.

Ondertussen voert PostNL officieel bezwaar tegen de afwijzing van €68 miljoen staatssteun voor de verlieslatende postdivisie. Berendsen: ‘Zonder steun blijft de post tot 2029 verlieslatend.’ Het bedrijf hoopt op een zitting eind augustus 2025 en een uitspraak in september. Afschaffing van de postdiensten zoals Denemarken van plan is, lijkt een zeer onzalig scenario dat in Nederland niemand gelukkig maakt: qua werkgelegenheid, als distributiemodel maar ook als marketingmedium is post in Nederland onontbeerlijk. Op en in aanloop naar de Nima Marketing Day 2024 werd door PostNL nog uitvoerig bewezen hoe post werkelijk tot voorbij de brievenbus komt, zeker met targetting op basis van de enorme PostNL database. Het tastbare en meetbare van DM per post spreekt een groeiend aantal marketeers aan. Effect: DM converteert bijzonder goed.

De recent gewijzigde postwet geeft het bedrijf nu wel iets meer ruimte: vanaf 2026 mag PostNL een dag langer doen over de bezorging, maar volgens het bedrijf is dat ‘nog niet voldoende.' Een steuntje in de rug van staatswege is vanwege het nationaal belang van PostNL op zijn plaats.

beeld: Bundo Kim / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken