PostNL presteert beter dan verwacht

- B2b
- 4 aug 2025 @ 13:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 4 aug 2025 @ 13:30
- Peter van Woensel Kooy
PostNL heeft in het tweede kwartaal van 2025 beter gepresteerd dan analisten hadden verwacht. Het bedrijf zag het aantal pakketten toenemen en de terugval in postvolumes was minder sterk dan voorzien. De omzet steeg daardoor naar €807 miljoen.
Dat is €12 miljoen meer dan vorig jaar, dankzij een lichte groei in pakketbezorging en een minder sterke daling bij de post. ‘Economisch volatiele tijden’, noemt topman Pim Berendsen de huidige situatie. In reactie stijgt de beurskoers vandaag explosief.
Toch blijft PostNL voorzichtig meldt het FD: het merk slaat het interim-dividend over om ‘gezond gefinancierd te blijven’ en mikt op een slotuitkering eind 2025. PostNL houdt vast aan de verwachting dat het dit jaar ongeveer dezelfde resultaten boekt als in 2024.
Ondertussen voert PostNL officieel bezwaar tegen de afwijzing van €68 miljoen staatssteun voor de verlieslatende postdivisie. Berendsen: ‘Zonder steun blijft de post tot 2029 verlieslatend.’ Het bedrijf hoopt op een zitting eind augustus 2025 en een uitspraak in september. Afschaffing van de postdiensten zoals Denemarken van plan is, lijkt een zeer onzalig scenario dat in Nederland niemand gelukkig maakt: qua werkgelegenheid, als distributiemodel maar ook als marketingmedium is post in Nederland onontbeerlijk. Op en in aanloop naar de Nima Marketing Day 2024 werd door PostNL nog uitvoerig bewezen hoe post werkelijk tot voorbij de brievenbus komt, zeker met targetting op basis van de enorme PostNL database. Het tastbare en meetbare van DM per post spreekt een groeiend aantal marketeers aan. Effect: DM converteert bijzonder goed.
De recent gewijzigde postwet geeft het bedrijf nu wel iets meer ruimte: vanaf 2026 mag PostNL een dag langer doen over de bezorging, maar volgens het bedrijf is dat ‘nog niet voldoende.' Een steuntje in de rug van staatswege is vanwege het nationaal belang van PostNL op zijn plaats.
beeld: Bundo Kim / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- PostNL presteert beter dan verwacht04-08-2025
- High-Clean verfrist website in lijn... 01-08-2025
- Marketingtransfers week 31, 202501-08-2025
- [onderzoek] Veel Nederlandse... 29-07-2025
- Albert Heijn en Unilever over retail... 29-07-2025
- Marketingtransfers week 30, 202525-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers