Wintercampagnes testen in augustus?

Wintercampagnes testen in augustus?
  • Algemeen
  • 6 aug 2025 @ 16:54
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Neurensics introduceert ‘contextual priming’ om wintercampagnes realistisch te testen in de zomer. Door hersenen in winterstemming te brengen met beelden en geluiden, wordt de effectiviteit van campagnes wetenschappelijk en betrouwbaar gemeten met functionele Magnetic Resonance Imaging (fMRI)-technologie.

Terwijl buiten de zon schijnt (en veel mensen op vakantie zijn), presenteert neuro-onderzoeksbureau Neurensics een methode om winterse campagnes tóch effectief te testen: contextual priming. Deze techniek brengt het brein van de consument alvast in winterstemming door middel van seizoenspecifieke beelden en geluiden, vóórdat een campagne getest wordt.

‘Campagnes testen buiten hun natuurlijke context is onvermijdelijk, maar het kan ook wetenschappelijk verantwoord’, zegt Martin de Munnik, medeoprichter van Neurensics. ‘Met Contextual Priming bootsen we de belevingswereld van de consument na. Het resultaat: betere voorspellingen en effectievere campagnes.’

De methode is gebaseerd op neurobiologisch inzicht, onder meer het activeren van het spiegelneuronensysteem dat zorgt voor empathie en beleving. Dankzij jarenlange ervaring met fMRI-onderzoek en algoritmen meet Neurensics wat mensen werkelijk voelen, in plaats van wat ze zeggen.

Deze aanpak is geschikt voor merken en bureaus die seizoenscampagnes vroeg willen ontwikkelen en testen - zonder te wachten tot de sneeuw echt valt…

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken