Festivals digitaliseren: pinnen leidt tot hogere besteding

Festivals digitaliseren: pinnen leidt tot hogere besteding
  • Online
  • 5 aug 2025 @ 08:45
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Contactloos betalen wint terrein op Nederlandse festivals, blijkt uit onderzoek van betaalprovider MyPos. Steeds meer evenementen vervangen traditionele consumptiemunten door digitale betaalopties. Volgens de respondenten is pinnen sneller, handiger en verhoogt het zelfs de omzet

Uit het onderzoek van MyPos, uitgevoerd door Multiscope onder 1.011 Nederlanders, blijkt dat 73 procent contactloos betalen met een pinpas onmisbaar vindt op festivals. Ook de mobiele telefoon wint aan populariteit: 47 procent betaalt het liefst via smartphone. Slechts 12 procent houdt vast aan de traditionele consumptiemunten.

Een belangrijk voordeel van direct betalen, zo geeft 61 procent aan, is dat bezoekers niet met overgebleven muntjes blijven zitten. Zeven op de tien festivalgangers kiezen daarom bewust voor de pinpas, om geen losse munten mee te hoeven nemen.

Invloed op bestedingen

Voor organisatoren kan het digitale betaalsysteem ook commercieel aantrekkelijk zijn. Bij 22 procent van de bezoekers verlaagt contactloos betalen de drempel om een extra drankje of snack te halen. Op een festival met 60.000 bezoekers, zoals Lowlands, betekent dit ruim 10.000 extra transacties. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar (36%) geven aan gevoeliger te zijn voor dit gemak. In België ligt dat percentage met 46 procent zelfs nog hoger.

‘Het tijdperk van rondslingerende consumptiemuntjes loopt ten einde’, zegt Chris Brillouet, Country Manager MyPos Benelux. ‘Bezoekers willen vooral gemak en snelheid aan de bar. Uit het onderzoek blijkt dat het ook goed is voor de omzet: één op de vijf bestelt sneller iets extra’s als ze kunnen pinnen. Voor organisatoren is het dus slim om werk te maken van eenvoudige en snelle betaalopties die passen bij de verwachtingen van het publiek.’

Betalen voor toiletbezoek

Niet alleen eten en drinken worden liever gepind; ook betalen voor toiletgebruik gebeurt bij voorkeur digitaal. Een meerderheid (58%) vindt contant betalen voor een wc-bezoek in 2025 ouderwets.

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken