[Grote Jongerenonderzoek] (5) Effect van reclame door influencers
![[Grote Jongerenonderzoek] (5) Effect van reclame door influencers](/algemeen/nieuws/2025/08/grote-jongerenonderzoek-5-effect-van-reclame-door-influencers/Mediahuis-Jongerenonderzoek-2025.002.png)
- Algemeen
- 14 aug 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 14 aug 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 5: hoeveel invloed heeft de influencer werkelijk op Gen Z...
5. Online advertising - Reclame door influencers werkt, maar irriteert ook
Reclame via influencers en podcasts is niet meer weg te denken uit het medialandschap. Zo ziet bijna 9 op de 10 jongeren (84%) wekelijks influencer-reclame voorbijkomen op social media, een lichte daling ten opzichte van vorig jaar. Toch begint de irritatie toe te nemen: 57% geeft aan deze reclame ronduit irritant te vinden, een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar.
Vooral jongeren tussen de 15 en 28 jaar zien veel reclame via influencers (90% van de 15-21-jarigen, 86% van de 22-28-jarigen). Ondanks de irritatie werkt deze vorm van reclame nog altijd goed. Van de jongeren die reclame via influencers zien, heeft 43% wel eens iets gekocht. Vooral vrouwen zijn hier gevoeliger voor dan mannen.
Het merendeel van de respondenten koopt direct via een link vanuit social media: 76% is op deze manier naar een productpagina geleid. Mannen klikken vaker door dan vrouwen (84% vs. 71%) en ook de oudste jongeren (29-35 jaar) doen dit opvallend vaak (87%). Livestreams zijn in opkomst: 51% heeft wel eens iets gekocht tijdens zo’n live video. Ook hier zijn mannen duidelijk in de meerderheid (71% vs. 36%).
Hoewel reclame door influencers effect heeft, stellen jongeren wel eisen eraan. Zo vindt 74% het belangrijk dat influencers écht enthousiast zijn over wat ze promoten. Jongere kijkers vinden dit minder belangrijk dan oudere jongeren.
Opmerkelijk is dat een stuk meer jongeren het makkelijker zijn gaan vinden om te herkennen wanneer iets reclame is, vooral jongeren van 15 tot 21 jaar.
- Meld je aan voor de whitepaper met alle onderwerpen en resultaten: [klik hier Grote Jongerenonderzoek-2025]
- Aanmelden inspiratiesessie [klik hier].
In het volgende deel 6: Audio gaat mee met de tijd
tekst: Peter van Woensel Kooy m.m.v. Hatice van Leeuwen, Isabel Druijff en Amber Peeren | beeld: MHX met AI
ONDERZOEKSVERANTWOORDING
Het Grote Jongerenonderzoek is voor de achtste keer op rij uitgevoerd door Mediahuis en MediaTest. Deze partijen hebben dit gehouden onder drie groepen jonge Nederlanders van vijftien tot 35 jaar met in totaal 2755 respondenten. Doel is om marketeers en mediastrategen goed onderbouwde inzichten te geven in het gedrag en de gedachten van deze doelgroep, die steeds meer een stempel drukt op onze maatschappij en economie. Derhalve ‘need to know’ informatie met enkele zeer opmerkelijke resultaten. In deze serie behandelen we de XL insights aangaande:
1. Social media - TikTok stoot Facebook uit top 5; schermtijd neemt toe
2. Kijkgedrag - Streamingdiensten en online video’s domineren
3. Nieuwsvoorzieningen - Social media verliest terrein als nieuwsbron; nepnieuws
4. Advertenties - Minder negatief over reclame; liefst kort maar krachtig
5. Online advertising - Reclame door influencers werkt, maar irriteert ook
6. Audio - Audio gaat mee met de tijd
7. Magazines - Online tijdschrift in de lift, print favo bij vrouw en iets ouderen
8. Merken - Prijs boven idealen
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Gen Z
- sMediaTest
- Het Grote Jongerenonderzoek
- influencer marketing
- mediagedrag
- Mediatest
- influencers
- Kabelweg
- Mediahuis
- inspiratiesessie
- invloed
- reclame
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers