Sail-primeur: drijvend Verpact-recyclepunt en Heineken-bar

Sail-primeur: drijvend Verpact-recyclepunt en Heineken-bar
  • Food-en-retail
  • 21 aug 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Sail 2025 beleeft vandaag de tweede dag, waarop een opvallende activatie te zien is: ’s werelds eerste ‘Drijf-in’. Dit 62 meter lange drijvende platform fungeert zowel als Verpact-recyclepunt en als Heineken-bar, midden op het IJ.

De Drijf-in is ontworpen in typisch Amsterdamse stijl, met karakteristieke gevels en de sfeer van een café, maar dan op het water. Bezoekers kunnen hier lege blikjes inleveren en direct een gekoeld blikje Heineken 0.0 bestellen.


Het drijvende inlever- en uitgiftepunt

Of men nu met een eigen boot deelneemt of spontaan aansluit: bij de Drijf-in vaart men niet voorbij, maar letterlijk naar binnen, leggen de initiatoren uit. De locatie bij het Kompaseiland op de Sail is niet te missen dankzij opvallende bewegwijzering, van billboards tot boeien. Terwijl boten meedeinen in de vloot, worden bezoekers uitgenodigd hun lege blikjes of andere statiegeldverpakkingen in te leveren bij het recyclepunt. Vervolgens kan men gezamenlijk proosten met een Heineken (0.0) aan de bar, waar de Amsterdamse cafécultuur ook op het water tot leven komt. De opbrengst van het ingezamelde materiaal komt volledig ten goede aan de Plastic Whale Foundation.

Samen proosten op het water
‘Sail is hét moment waarop mensen uit alle hoeken samenkomen; op het water, langs de kades en midden in een stad die bruist van energie. Als partner van het eerste uur zijn we er al sinds jaar en dag bij, maar deze jubileumeditie vroeg om iets bijzonders’, zegt Maarten Schuurman, algemeen directeur Heineken Nederland. ‘Met de Drijf-in brengen we de kroeg naar het IJ: een bijzondere plek waar we samen proosten, met of zonder alcohol, en waar je geniet van het moment, verbonden door gezelligheid.’

Vijftig jaar traditie
Sail 2025 markeert een bijzonder samenvallen van mijlpalen: tien edities, vijftig jaar Sail én het 750-jarig bestaan van de hoofdstad. Voor presenting partners Heineken en Verpact naar eigen zeggen hét moment om groots uit te pakken met een initiatief dat historie, verbinding, duurzaamheid en verfrissing samenbrengt. 'Sinds 1975 is Sail een plek waar generaties elkaar ontmoeten, en Heineken is al vijftig jaar trotse partner van dit nautische evenement.' Bijzonder is dat de eerste Sail een initiatief was van Freddy Heineken als cadeau aan de stad Amsterdam.


Opening van de Drijf-in

Feest met oog voor de leefomgeving
‘Bij een prachtig evenement als Sail is het belangrijk dat we onze leefomgeving schoonhouden’, vult Hester Klein Lankhorst, voorzitter Raad van Bestuur Verpact, aan. ‘Met de Drijf-in laten we zien dat het eenvoudig én plezierig is om afval goed te scheiden en zo bij te dragen aan een schoon evenement en schone wateren. Voor Verpact is het van groot belang dat al het materiaal opnieuw gebruikt kan worden. We zijn trots op deze samenwerking en hopen dat zoveel mogelijk bezoekers hun lege verpakkingen inleveren en direct genieten van een drankje.’

fotografie: Heineken

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken