Podcasts nieuw wapen in verkiezingsstrijd?

- Media
- 19 aug 2025 @ 08:06
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 19 aug 2025 @ 08:06
- Kel Koenen
Podcasts lijken ook in Nederland een plek te veroveren in de politieke campagnevoering. D66 lanceert met ‘10 Nieuwe Steden’ een vijfdelige serie waarin het ambitieuze plan om tien nieuwe steden te bouwen onder de loep wordt genomen. De podcast maakt deel uit van een geïntegreerde campagne van de partij, in samenwerking met Mediahuis NRC en Airborne Network.
In de serie onderzoeken podcastmakers Yora Rienstra en Guido van Winden, in opdracht van lijsttrekker Rob Jetten, de haalbaarheid van het woningplan. Zij spreken met starters, senioren en andere woningzoekenden, maar ook met deskundigen die zowel kansen als knelpunten benoemen. Wekelijks koppelen zij hun bevindingen terug aan Jetten.
Volgens Ronald Bouwman, Sales & Marketing Director van Mediahuis NRC, is de gekozen vorm doelbewust: ‘Met een branded-podcast-serie, ondersteund door online en print, bereikt D66 zowel jongere luisteraars als oudere lezers. Onderzoek toont aan dat deze combinatie effectief is voor het behalen van communicatiedoelstellingen.’
Creative Director Marvin Jacobs van Airborne benadrukt dat redactionele vrijheid cruciaal was: ‘De grootste uitdaging bij branded content voor een politieke partij is: hoe maak je het relevant voor mensen die nog niet op je stemmen? Dat kan alleen als er ruimte is voor tegenargumenten en feedback.’ Ook Rienstra wijst op de verbindende rol van de serie: ‘De woningcrisis raakt iedereen, ongeacht politieke kleur. Met deze aanpak willen we het gesprek op gang brengen en tot concrete ideeën komen.’
Met de podcast toont D66 dat verkiezingscampagnes zich niet langer beperken tot posters en debatten. ‘De politiek van nu moet groots durven denken', onderstreept Jetten. 'Met tien nieuwe steden hebben we een plan voor heel veel mensen die een huis zoeken. Met deze podcast willen we laten zien dat het wél kan.’
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Podcasts nieuw wapen in... 19-08-2025
- Snapchat lanceert Europees... 18-08-2025
- Tien jaar Fullscreen x XITE op NFF08-08-2025
- IM Derk Sauer: Courantier en... 01-08-2025
- BMW Group kiest Dentsu als... 30-07-2025
- NFF lanceert campagne 'Zie je in... 24-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers