Marketeer van een betere wereld - Liliane Fonds
.jpg)
- Algemeen
- 22 aug 2025 @ 08:56
- Link
-
Gijs de Swarte
journalist, schrijver en filmmaker
Best World Publicity - Geen tag
- 22 aug 2025 @ 08:56
- Gijs de Swarte
Dat duurzaam en sociaal opereren een gezonde businesscase kan zijn staat ondertussen wel vast. Maar hoe doe je het goed? Gijs de Swarte interviewt marketeers van merken die iets bijzonders toevoegen. Aan het woord Mayke Smit van het Liliane Fonds.
Waarom: 'iets toevoegen?'
'Ik vind een rechtvaardige en eerlijkere wereld belangrijk. Iedereen denkt weleens, waarom wij wel en zij niet? Helaas zie je op het moment de verhoudingen niet zomaar overal beter worden. Dus ja... dat.'
Het Liliane Fonds, wat draagt dat bij?
'We zijn in 1980 opgericht en in Nederland het enige goede doel dat zich bezighoudt met kinderen met een handicap in de armste delen van de wereld. En 'bezighoudt' betekent dat het veel verder gaat dan bijvoorbeeld een prothese geven. In veel landen speelt schaamte en stigmatisering een grote rol. Het komt dus voor dat deze kinderen worden gepest, buitengesloten en weggestopt. Wij zorgen ervoor dat ze onderdeel gaan uitmaken van de gemeenschap, een opleiding kunnen volgen, voor zichzelf kunnen zorgen. We helpen meer dan 100 000 kinderen per jaar.
Goede doelen bestaan voor een groot deel van donaties. Wat is jullie voornaamste doelgroep en hoe benaderen jullie die?
'We richten ons vooral op mensen van vijfendertig jaar en ouder. Dus de gedrukte media, radio en televisie blijven belangrijk. Daarnaast zien we sociale media aan relevantie winnen binnen deze groep. Essentieel in onze communicatie is duidelijk maken wat de bijdrage van de donateur echt oplevert. En in deze markt is betrouwbaarheid en dat in de communicatie steeds weer overbrengen, doorslaggevend.'
Graag een helder voorbeeld uit jullie merkcampagne.
'Justine, jongvolwassene in Oeganda, had vergroeide benen. Ze verplaatste zich op handen en voeten. Leerde lopen. Studeerde af als tandarts. Vorig jaar getrouwd. Wordt binnekort moeder.Een quote van haar: “Door de steun van het Liliane Fonds ben ik veranderd van een verdrietig, hopeloos weeskind met een handicap, in een zelfverzekerde onafhankelijke vrouw, een tandarts!” Zo concreet maken we zichtbaar welke impact we hebben. We communiceren nadrukkelijk én verifieerbaar hoe het met haar was, wat er is veranderd en wat en wat het Liliane Fonds samen met de partners in Oeganda heeft bijgedrage.'
Waarmee wordt het merk nog meer geladen?
'We werken ook nog steeds met de founders story van Liliane Brekelmans-Gronert. Ze heeft polio zelf gehad. Toen ze terugging naar haar geboorteland Indonesië ontmoette ze Agnes, die ook polio had gehad en moest bedelen om te overleven. Terug in Nederland zamelde Liliane geld in zodat Agnes een naaimachine kreeg, en in haar eigen onderhoud kon voorzien. Dat was het begin en is nog steeds een kernwaarde; zie jezelf in de ander, zie de kracht in elk kind. Het spreekt mensen aan en is ook intern een heldere richtlijn.'
Er vindt momenteel een grootschalige vermogensoverdracht plaats van de Stille Generatie en Babyboomers naar jongere generaties. Iedere instelling die het van donaties moet hebben weet dat. Hoe onderscheid je je van andere goede doelen?
'In dit vakgebied ontkom je in de marketingcommunicatie, naast het laten zien van wat er allemaal wel kan, niet aan de minder mooie realiteit. Daar zijn we de laatste tijd wat nadrukkelijker in geworden.'
Gevoelige zaak. Werkt het?
'We hebben ondertussen ruim tachtigduizend donateurs. En we staan qua ontvangen van nalatenschappen in de top tien van goede doelen. Het gaat goed. Onze missie draait om rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid: kinderen die het minder hebben getroffen, gelijke kansen geven. En als marketeer draait het ook in deze sector om voortdurend monitoren, analyseren, aanvoelen en bijsturen op nuance. Dat ook maakt dit werk zo mooi.'
-
Gijs de Swarte
- Werkt bij: Best World Publicity
- Functie: journalist, schrijver en filmmaker
- Website:https://nl.linkedin.com/in/gijs-de-swarte-b33b231b
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ‘Mijn portfolio wordt breder én interessanter’
- Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega
- Plaknachten houden Nederland wakker
- Marc Verschoor nieuwe CEO Serviceplan Group Netherlands
- [column] Iemand moet het zeggen: Gen AI is een probleempuber...
- Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers