Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start

Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start
  • Algemeen
  • 1 sep 2025 @ 18:36
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Met ‘Goed Verhaal’ is vandaag een nieuwe jongerencampagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) van start gegaan die lezen onder middelbare scholieren een maand lang in de spotlight zet.

De campagne – een doorontwikkeling van de Boekenweek van Jongeren – combineert beproefde middelen zoals de verhalenbundel 3PAK en de prijs Beste Boek voor Jongeren met een bredere, moderne aanpak via platforms waar jongeren al actief zijn. ‘We willen het lezen echt onderdeel maken van de leefwereld van jongeren’, stelt de organisatie. ‘Daarom reiken we niet alleen boeken uit, maar verbinden we ze ook via een online community, in de klas en in de bibliotheek.’

De verschuiving van een Boekenweek naar een maandcampagne laat een duidelijke marketingstrategie zien: jongeren worden gedurende het hele nieuwe schooljaar actief verleid om te lezen. Met name het gratis platform Hebban in de Klas speelt hierin een sleutelrol. Docenten kunnen daar een leesuitdaging starten, leerlingen worden aangespoord om reviews te delen en via de koppeling naar bibliotheken wordt de drempel om daadwerkelijk een boek te pakken verlaagd.

De campagne zet in op een mix van owned, earned en shared media. Zo wordt de bundel 3PAK gratis verspreid via scholen, boekhandels en bibliotheken, ondersteund door fysieke zichtbaarheid in de klas en online activatie in de Goed Verhaal-app. Daarnaast sluiten influencers en jonge auteurs aan als rolmodellen en zijn de genomineerde titels voor Beste Boek voor Jongeren prominent zichtbaar in de retailomgeving.

Waar eerdere campagnes sterk leunden op een eenmalige actieweek, kiest Goed Verhaal voor contentmarketing: verhalen vormen de rode draad in alle middelen. Van de indringende nominaties en de feestelijke uitreiking op Boekfest tot de vijftien lestips van de Jonge Jury – jongeren worden via diverse formats aangesproken op hun eigen belevingswereld.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken