Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start

- Algemeen
- 1 sep 2025 @ 18:36
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 sep 2025 @ 18:36
- Kel Koenen
Met ‘Goed Verhaal’ is vandaag een nieuwe jongerencampagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) van start gegaan die lezen onder middelbare scholieren een maand lang in de spotlight zet.
De campagne – een doorontwikkeling van de Boekenweek van Jongeren – combineert beproefde middelen zoals de verhalenbundel 3PAK en de prijs Beste Boek voor Jongeren met een bredere, moderne aanpak via platforms waar jongeren al actief zijn. ‘We willen het lezen echt onderdeel maken van de leefwereld van jongeren’, stelt de organisatie. ‘Daarom reiken we niet alleen boeken uit, maar verbinden we ze ook via een online community, in de klas en in de bibliotheek.’
De verschuiving van een Boekenweek naar een maandcampagne laat een duidelijke marketingstrategie zien: jongeren worden gedurende het hele nieuwe schooljaar actief verleid om te lezen. Met name het gratis platform Hebban in de Klas speelt hierin een sleutelrol. Docenten kunnen daar een leesuitdaging starten, leerlingen worden aangespoord om reviews te delen en via de koppeling naar bibliotheken wordt de drempel om daadwerkelijk een boek te pakken verlaagd.
De campagne zet in op een mix van owned, earned en shared media. Zo wordt de bundel 3PAK gratis verspreid via scholen, boekhandels en bibliotheken, ondersteund door fysieke zichtbaarheid in de klas en online activatie in de Goed Verhaal-app. Daarnaast sluiten influencers en jonge auteurs aan als rolmodellen en zijn de genomineerde titels voor Beste Boek voor Jongeren prominent zichtbaar in de retailomgeving.
Waar eerdere campagnes sterk leunden op een eenmalige actieweek, kiest Goed Verhaal voor contentmarketing: verhalen vormen de rode draad in alle middelen. Van de indringende nominaties en de feestelijke uitreiking op Boekfest tot de vijftien lestips van de Jonge Jury – jongeren worden via diverse formats aangesproken op hun eigen belevingswereld.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Mysteryland lanceert duurzaam mobiliteitsplan
- 'Deze zomer staat in het teken van loslaten, opladen en nieuwe...
- [column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en...
- [onderzoek] Aantal traineeships marketeers daalt 76 procent
- [analyse] De veranderende bureauwereld: 'Go big, go niche or...
- Marketeer van een betere wereld - Liliane Fonds
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers