[column] Meteen op date!
![[column] Meteen op date!](/content/weblog/2025/08/column-meteen-op-date/date-good-faces-unsplash-nw-juist-25.jpg)
- Content
- 27 aug 2025 @ 14:00
- Link
-
Charles Borremans
columnist
- Geen tag
- 27 aug 2025 @ 14:00
- Charles Borremans
Het is al een tijdje gaande: dating-apps worden minder populair. Grote apps als Tinder en Bumble zien sinds 2023 al een paar jaar een teruggang in het aantal actieve gebruikers, die – het swipen moe – op zoek zijn naar authenticiteit en persoonlijke ontmoetingen. Opmerkelijk genoeg is hierbij nog wat te leren van de allereerste datingwebsite-ondernemer van Nederland.
We gaan terug in de tijd en het is je wellicht weleens overkomen. Op de middelbare of zelfs op de lagere (basis-)school: een briefje met daarop de tekst ‘wil je verkering met me’? Vaak hadden de ontvangers het wat moeilijk met dit soort met hartjes versierde krabbeltjes. Briefje gauw weggooien… wie was de afzender? Een rood hoofd, zoekende ogen… Als het aan was, volgenden er misschien wat goedbedoelde liefdesbrieven. Op papier, in een envelop. Het is een tijd, die allang voorbij is. Niemand schrijft meer een brief. Pen en papier zijn vervangen door een piepklein toetsenbord op een smartphone.
Van digitaal
Die mobiele telefoon zou uiteindelijk een centrale rol gaan spelen in de online dating-wereld, die vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw voor miljoenen mensen toegankelijk werd. Voor het eerst in de Verenigde Staten. Dertig jaar geleden, in 1995, met het nog steeds bestaande Match.com. De eerste Nederlandse datingwebsite dateert van drie jaar later, toen op 1 mei 1998 datingwebsite D-Date werd geïntroduceerd. Deze datingsite was een initiatief van Denise Janmaat uit het Gelderse Eerbeek en was tot 2010 te bezoeken. In eerste instantie met behulp van de personal computer, maar later ook – en vooral – met de smartphone, die vanaf de tweede helft van de jaren nul van deze eeuw aan een onstuitbare opkomst begon.
Vanaf dat moment brak ook de gouden periode van de datingsites in Nederland aan. Grofweg de jaren tussen 2005 en 2012. Voor veel mensen waren deze datingsites dé manier om een partner te vinden. Het in 2021 gestopte Relatieplanet had op het hoogtepunt meer dan vier miljoen(!) geregistreerde profielen in Nederland. De datingsite beëindigde al haar activiteiten vanwege de steeds sterker wordende concurrentie van grote internationale datingsapps, zoals Tinder in 2013. Gevolgd door Bumble, Happn en andere. Die apps waren sneller, laagdrempeliger en werden daardoor enorm populair bij Millennials en GenZ. Vooral, deze laatstgenoemde generatie van digital natives is opgegroeid in een tijd van online communiceren. Daarnaast heeft de coronaperiode hen meer dan ooit verbonden met hun smartphone, omdat dit vaak hun enige middel was om met anderen in contact te komen. Onlinecommunicatie werd daarmee feitelijk de norm.
Naar analoog
En nu verandert er wat op de datingmarkt. Ik citeer datingcoach en ‘liefdesexpert’ Marie-José Bosch - Kuiper, die op de website van Nu.nl in juni van dit jaar meldt, dat er vooral onder jongeren steeds meer afkeer van online daten ontstaat. Hoewel het een makkelijke manier blijft om nieuwe mensen te ontmoeten, ziet ze het wantrouwen tegen datingapps toenemen. 'Er komt steeds meer het besef, dat die apps niet persé als doel hebben, dat je uiteindelijk iemand ontmoet', zegt Bosch - Kuiper, 'Jongeren zijn het verleerd om anderen te ontmoeten en contact te maken. Ga er op uit en leer elkaar kennen.'
Gewoon face to face. Daarom zijn er nu datingapps, die met opzet de chatfunctie hebben weggenomen, met als doel elkaar eerder te ontmoeten. Daarnaast neemt het aantal evenementen, waarop singles elkaar tegen kunnen komen rap toe. Frappant hierbij is, dat ze in haar oproep wordt gesteund door de oprichtster van de eerste Nederlandse datingwebsite Denise Janmaat, die zich uitspreekt tegen uitgebreid appen.
Haar advies: 'Ga eens kijken naar hoe leuk iemand is. Dus meteen op date ! Anders kan het alleen maar tegenvallen.'
Charles Borremans
foto: Good Faces | Unsplash
-
Charles Borremans
- Werkt bij:
- Functie: columnist
- Website:https://nl.linkedin.com/in/charles-borremans-70bb596
- Profiel »
- kennismaking
- Tinder
- human factor
- Happn
- IRL
- dating
- Relatieplanet
- gevoel
- relatie
- echtheid
- Charles Borremans
- Bumble
- apps
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Boest trapt af met mysterieuze campagne voor Art Zoo Museum
- Koffiedealer Douwe verrast festivalgangers op Lowlands
- [column] Festivalactivaties 2025: zo maak je merkbeleving...
- [column] De digitale begraafplaats van goede ideeën
- GPCM2025: 'Goede contentmarketing creëert waarde voor bedrijf,...
- Brabant Partners lanceert campagne ‘Goed Leven is aan jou’
Laatste Nieuws
- Goede contentmarketing creëert... 27-08-2025
- EasyToys zet taboe rond seksuele... 26-08-2025
- Breda investeert in studentenbinding... 26-08-2025
- Brabant Partners lanceert campagne... 25-08-2025
- GPCM2025: 'Goede contentmarketing... 25-08-2025
- Koffiedealer Douwe verrast... 19-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers