[column] Meteen op date!

[column] Meteen op date!
  • Content
  • 27 aug 2025 @ 14:00
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    columnist
  • Geen tag

Het is al een tijdje gaande: dating-apps worden minder populair. Grote apps als Tinder en Bumble zien sinds 2023 al een paar jaar een teruggang in het aantal actieve gebruikers, die – het swipen moe – op zoek zijn naar authenticiteit en persoonlijke ontmoetingen. Opmerkelijk genoeg is hierbij nog wat te leren van de allereerste datingwebsite-ondernemer van Nederland.

We gaan terug in de tijd en het is je wellicht weleens overkomen. Op de middelbare of zelfs op de lagere (basis-)school: een briefje met daarop de tekst ‘wil je verkering met me’? Vaak hadden de ontvangers het wat moeilijk met dit soort met hartjes versierde krabbeltjes. Briefje gauw weggooien… wie was de afzender? Een rood hoofd, zoekende ogen… Als het aan was, volgenden er misschien wat goedbedoelde liefdesbrieven. Op papier, in een envelop. Het is een tijd, die allang voorbij is. Niemand schrijft meer een brief. Pen en papier zijn vervangen door een piepklein toetsenbord op een smartphone.

Van digitaal
Die mobiele telefoon zou uiteindelijk een centrale rol gaan spelen in de online dating-wereld, die vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw voor miljoenen mensen toegankelijk werd. Voor het eerst in de Verenigde Staten. Dertig jaar geleden, in 1995, met het nog steeds bestaande Match.com. De eerste Nederlandse datingwebsite dateert van drie jaar later, toen op 1 mei 1998 datingwebsite D-Date werd geïntroduceerd. Deze datingsite was een initiatief van Denise Janmaat uit het Gelderse Eerbeek en was tot 2010 te bezoeken. In eerste instantie met behulp van de personal computer, maar later ook – en vooral – met de smartphone, die vanaf de tweede helft van de jaren nul van deze eeuw aan een onstuitbare opkomst begon.

Vanaf dat moment brak ook de gouden periode van de datingsites in Nederland aan. Grofweg de jaren tussen 2005 en 2012. Voor veel mensen waren deze datingsites dé manier om een partner te vinden. Het in 2021 gestopte Relatieplanet had op het hoogtepunt meer dan vier miljoen(!) geregistreerde profielen in Nederland. De datingsite beëindigde al haar activiteiten vanwege de steeds sterker wordende concurrentie van grote internationale datingsapps, zoals Tinder in 2013. Gevolgd door Bumble, Happn en andere. Die apps waren sneller, laagdrempeliger en werden daardoor enorm populair bij Millennials en GenZ. Vooral, deze laatstgenoemde generatie van digital natives is opgegroeid in een tijd van online communiceren. Daarnaast heeft de coronaperiode hen meer dan ooit verbonden met hun smartphone, omdat dit vaak hun enige middel was om met anderen in contact te komen. Onlinecommunicatie werd daarmee feitelijk de norm.

Naar analoog
En nu verandert er wat op de datingmarkt. Ik citeer datingcoach en ‘liefdesexpert’ Marie-José Bosch - Kuiper, die op de website van Nu.nl in juni van dit jaar meldt, dat er vooral onder jongeren steeds meer afkeer van online daten ontstaat. Hoewel het een makkelijke manier blijft om nieuwe mensen te ontmoeten, ziet ze het wantrouwen tegen datingapps toenemen. 'Er komt steeds meer het besef, dat die apps niet persé als doel hebben, dat je uiteindelijk iemand ontmoet', zegt Bosch - Kuiper, 'Jongeren zijn het verleerd om anderen te ontmoeten en contact te maken. Ga er op uit en leer elkaar kennen.'

Gewoon face to face. Daarom zijn er nu datingapps, die met opzet de chatfunctie hebben weggenomen, met als doel elkaar eerder te ontmoeten. Daarnaast neemt het aantal evenementen, waarop singles elkaar tegen kunnen komen rap toe. Frappant hierbij is, dat ze in haar oproep wordt gesteund door de oprichtster van de eerste Nederlandse datingwebsite Denise Janmaat, die zich uitspreekt tegen uitgebreid appen.

Haar advies: 'Ga eens kijken naar hoe leuk iemand is. Dus meteen op date ! Anders kan het alleen maar tegenvallen.'

Charles Borremans

foto: Good Faces | Unsplash

Charles Borremans

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken