Campagne roept jongeren op tot stamceldonatie

Campagne roept jongeren op tot stamceldonatie
  • Bureaus
  • 1 sep 2025 @ 12:49
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Stichting Matchis – het Nederlands centrum voor stamceldonatie – trapt samen met Hart Voor De Zaak en FirmMedia een van de grootste wervingscampagnes in haar geschiedenis af. Met een brede inzet van tv, radio, social media en outdoor richt de campagne zich specifiek op jongeren.

De campagne met als centrale boodschap: ‘Ook jij kunt een leven redden. Meld je aan op stamceldonor.nl.’ geeft een gezicht aan het onderwerp door indringende portretten van ex-patiënten, waaronder een zesjarig kind. Hun verhalen blijken volgens onderzoek de grootste overtuigingskracht te hebben. De audiovisuele uitwerking is sober en krachtig: de camera zoomt langzaam in op het gezicht van de spreker, terwijl het beeld van zwart-wit naar kleur overgaat.

Om jongeren in hun dagelijkse omgeving te bereiken is gekozen voor een geïntegreerde aanpak: tv-spots op zenders gericht op de doelgroep onder de 35 jaar, radiospots met persoonlijke verhalen op onder meer Slam! en Radio 538, conversiegerichte socialmedia-uitingen op TikTok en Meta, en outdoorcampagnes op hogescholen en universiteiten.

Bekijk één van de commercials hieronder:



Het zwaartepunt ligt in de Week van de Stamceldonor (20–26 september). In die week bundelt Matchis acties zoals koffiebekers met QR-codes bij Lebkov & Sons, een benefietgala in het Prinses Theater Rotterdam en een samenwerking met De Speld voor een ludieke, laagdrempelige insteek. Daarnaast verschijnt het Stamcel Magazine, een 68 pagina’s tellend lifestylemagazine met verhalen van patiënten en donoren, feiten, cijfers en mythes.

‘Met deze campagne willen we jongeren structureel activeren om zich als stamceldonor te registreren’, zegt Ramses Braakman van Hart Voor De Zaak. ‘We willen de netto inschrijvingen richting de 20.000 brengen. Alleen dan kunnen we op de lange termijn voldoende matches garanderen en levens redden.’

Credits
Matchis: Bert Elbertse, Anouska Louwerse
Hart Voor De Zaak: strategie & concept – Ramses Braakman | creative direction & copy – Anniek Houwer, Nikolaas Brandjes, Erik Houwer | account – Jacqueline de Groot
Productie: Lukkien
Mediabureaus: Firm Media - André Lucas, TrafficAds – Richard Sweep

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken