[column] Wat marketeers doen als niemand kijkt
![[column] Wat marketeers doen als niemand kijkt](/algemeen/weblog/2025/08/column-wat-marketeers-doen-als-niemand-kijkt/marketingtrends-peter-minkjan.jpg)
- Algemeen
- 28 aug 2025 @ 08:37
- Link
-
Peter Minkjan
Marketing Manager
360 Scouting - Geen tag
- 28 aug 2025 @ 08:37
- Peter Minkjan
Wij, marketeers, zijn extreem goed in druk zijn met zaken die niet zo belangrijk zijn. We vergaderen te lang en te vaak, jagen zinloze hypes na en spenderen teveel tijd in de LinkedIn-feed; je weet het zelf ook. En als we al werk doen, is het vaak repetitief klotewerk. Tijd om daar iets aan te doen.
Nu heb ik hetzelfde met AI. We praten er massaal over - vrijwel elk congres, vakblad en LinkedIn-post gaat erover - maar ondertussen blijven we vastzitten in datzelfde repetitieve werk dat energie vreet. Terwijl de oplossing voor dat probleem niet in complexe AI zit, maar in iets veel simpelers: gewoon automatiseren, met een klein beetje hulp van AI als ik eerlijk ben.
Kan iemand anders dit niet doen?
Ook ik ben schuldig. Jarenlang zat ik braaf data van het ene spreadsheet naar het andere te kopiëren voor een rapportage of analyse. Dezelfde handeling, maand na maand. Dezelfde irritatie. Dezelfde tijdverspilling. Terwijl ik bezig was, dacht ik: ‘Jezus, dit moet toch sneller kunnen?’ Ik dacht natuurlijk eerst 'Kan iemand anders dit kutwerk niet voor me doen?', want dat is stiekem de reden waarom we allemaal manager willen worden. Dit is wat veel van ons doen als niemand kijkt. We zitten gevangen in een web van repetitieve taken die we week in, week uit en maand in, maand uit uitvoeren. Maandrapportages maken door data te kopiëren en plakken. Campagneresultaten handmatig verzamelen uit verschillende platformen. Screenshots en tabellen maken voor presentaties. E-mails typen met dezelfde inhoud. Actiepunten uit vergaderingen overtikken. Data tussen verschillende systemen overzetten.
Gratis kennis
Het gekke is dat dat helemaal niet meer hoeft, maar we doen het wel. Waarom? Een deel van ons weet niet beter. Dat kan. Een groter deel denkt dat het te technisch of ingewikkeld is. Dat is het niet. Maar het vaakst is het gewoon omdat we geen tijd hebben; ironisch, gezien de tijd die we verspillen. Bullshit. Het internet staat vol met handleidingen hoe je kunt beginnen met automatiseren. De bekendste namen zijn Zapier, Make.com of, als je iets technischer bent, N8N. Maar kijk ook eens naar Lindy, Relay of Gumloop. Hiermee kun je visueel workflows maken zonder een regel code te schrijven. Simpeler kan bijna niet. Een voorbeeld? Die rapportage van mij. Ik heb nu een workflow die automatisch data uit drie verschillende bronnen haalt, in één overzicht zet, en naar mijn collega's mailt. Duurde een paar uur en wat frustratie om op te zetten, maar bespaart me zeker vier uur per maand. Dat is 48 uur per jaar. Een volledige werkweek vrijgespeeld. En nee, hier hoef je geen dure cursus voor af te nemen van een goeroe die vorig jaar nog over NFT's en Web 3.0 preekte. Je hoeft geen comment achter te laten op LinkedIn om het ‘geheim’ te ontdekken dat je 50.000 euro kan opleveren. De kennis is gratis beschikbaar.
Begin klein
Spendeer nou eens één avond per week, die je anders besteedt aan Netflix, een voetbalwedstrijd van twee clubs waar je niet eens fan van bent of zinloos scrollen op je telefoon, om je hierin te verdiepen. Bedenk een taak die je elke week doet, of, nog beter, een serie taken achter elkaar. Schrijf de stappen op. Kijk een tutorial van een kwartier. Maak een - vaak gratis - account aan bij een van de tools. Ga aan de slag. Kom je er niet uit? Vraag ChatGPT om hulp - gooi screenshots erin met de vraag: ‘Wat nu?’. Begin klein. Het resultaat? Aan het eind van de avond ben je verlost van die verschrikkelijke taak. Nu, en voor altijd. Je hebt een digitale assistent die dit voor je doet. En dan bedenk je: waarom heb ik dit niet jaren eerder gedaan?
De echte revolutie
En, voor de managers onder ons, stop met zeiken over krapte op de arbeidsmarkt, het vermeende arbeidsethos van een nieuwe generatie of dat het zo moeilijk is om goede mensen te vinden als je nog steeds je werknemers opzadelt met werk dat allang geautomatiseerd had kunnen zijn. Stop met praten over AI-revoluties als je nog geen simpele workflow kunt opzetten. De echte revolutie in marketing begint niet met complexe AI-modellen, maar met het automatiseren van die Excel-sheets die je stiekem nog steeds zit te kopiëren als niemand kijkt.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 08, 2025.
-
Peter Minkjan
- Werkt bij: 360 Scouting
- Functie: Marketing Manager
- Website:https://360scouting.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plaknachten houden Nederland wakker
- [column] Iemand moet het zeggen: Gen AI is een probleempuber...
- Mysteryland lanceert duurzaam mobiliteitsplan
- Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims
- 'Deze zomer staat in het teken van loslaten, opladen en nieuwe...
- [column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers