Unilever lanceert Koreaans geïnspireerd noodlemerk Namdong

Unilever lanceert Koreaans geïnspireerd noodlemerk Namdong
  • Food-en-retail
  • 1 sep 2025 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Namdong wordt deze maand als nieuw foodmerk met Koreaans-geïnspireerde noodles bij grote retailers zoals Albert Heijn, Jumbo, Plus gelanceerd door Unilever. USP is dat je zelf het pittigheidsniveau kan kiezen en dat het merk mooi aansluit op de Aziatische foodtrend thuis.

Dankzij de brede distributie heeft Namdong officieel zijn positie verworven binnen het Nederlandse retail-landschap, stelt Unilever. 'Het merk speelt in op een duidelijke consumententrend: de stijgende vraag naar Aziatisch geïnspireerde mini-meals. Onderzoek laat zien dat de populariteit van de Koreaanse keuken in Nederland snel toeneemt. Steeds meer consumenten beschouwen Koreaans eten als dé wereldkeuken die zij willen ontdekken. Binnen dit segment groeit de behoefte aan uitgesproken en pittige smaken, met ruimte voor instant noodles die niet alleen authentiek zijn, maar ook inspelen op verschillende voorkeuren in pittigheid.'

Namdong biedt straks drie varianten, geïnspireerd op Koreaanse Jjigae-stoofgerechten: Chicken Jjigae, Beef Jjigae en de vegan Kimchi Jjigae, meldt Unilever. De producten zijn ontwikkeld in samenwerking met Zuid-Koreaanse foodtechnologen en de R&D-experts van Unilever. Consumenten kunnen kiezen uit cup- en blockformaten, waardoor het merk geschikt is voor zowel een snelle lunch als een gemakkelijke avondmaaltijd. Wat Namdong onderscheidt, is de mogelijkheid om het pittigheidsniveau zelf te bepalen via een apart chili-mix zakje. Hiermee wordt ingespeeld op de wens om te genieten van authentieke smaken zonder dat het gerecht te scherp wordt.

Volgens Kevin Domburg en Marieke Pronk, Senior en Assistant Brand Manager Mini-Meals Benelux bij Unilever: 'Namdong biedt een rijke combinatie van Koreaans geïnspireerde smaken en sluit aan bij de vraag naar variabele pittigheid binnen Aziatische noodles. Consumententesten tonen aan dat de recepturen breed aanslaan. Wij zijn er trots op dat Namdong zowel liefhebbers van uitgesproken pittigheid als consumenten die de voorkeur geven aan een mild smaakprofiel weet te bereiken. Het merk zal bijdragen aan groei binnen de Aziatische categorie en nieuwe kopers naar het noodleschap trekken.'

De introductie wordt volgens Pronk en Domburg ondersteund door een social-first campagne op TikTok, Meta en Reddit, aangevuld met influenceractivaties, sampling op stations en een opvallende foodtruck met mukbang-tafel*. De mascotte Rami, geïnspireerd door K-pop, versterkt de merkbeleving en activaties.

foto: Unilever

* Mukbang is een uit Zuid-Korea afkomstige online trend waarbij mensen grote hoeveelheden eten consumeren in een audiovisuele uitzending of livestream, terwijl ze met hun publiek interageren of het eten beoordelen. De term is een samenvoeging van de Koreaanse woorden voor 'eten' en 'uitzenden' en kan worden vertaald als 'eetshow', (red.).

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken