TV-reclamemarkt daalt met 8,1%

TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
  • Media
  • 4 sep 2025 @ 00:00
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De TV-reclamemarkt in Nederland heeft in de eerste helft van 2025 een daling van 8,1% doorgemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met een totale omzet van €390 miljoen. Deze daling is voornamelijk te wijten aan de afname van spot- en non-spotcampagnes, waarbij de non-spotbestedingen met maar liefst 24,2% zijn gedaald naar €39 miljoen.

De daling in de TV-reclamemarkt wordt toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder de afwezigheid van grote sportevenementen zoals het EK Voetbal, de daling van lineaire kijktijd en de instabiele geopolitieke situatie met oorlogen in Oekraïne en Gaza. Ondanks deze daling blijft de retailsector de grootste adverteerdersbranche op TV, goed voor 30% van de totale TV-bestedingen.

Een opvallende trend is de groei van reclamebestedingen op streaming platforms, die nu 10% van de totale spotbestedingen uitmaken. Deze groei kan echter de daling van de bestedingen op lineaire kanalen nog niet volledig compenseren. De gemiddelde kijktijd voor live en uitgesteld kijken naar programma’s en reclames is gedaald naar 120 minuten per dag, een afname van 7,9% ten opzichte van vorig jaar.

Michel van der Voort, directeur van Screenforce, erkent de uitdagingn maar ziet ook hoopvolle signalen. ‘De markt voor online video groeit sterk en vormt inmiddels 10% van de spotbestedingen. Met Fase 2 van het NMO-kijkonderzoek voegen we dit najaar nieuwe kijktotalen toe, inclusief data van grote platforms als KPN, VodafoneZiggo, Videoland, KIJK, Hart van Nederland, Shownieuws, ESPN en NPO Start. Ook de verkiezingen eind oktober zullen zorgen voor extra lineaire kijktijd en kansen voor adverteerders.’

Het volledige TV Halfjaarrapport 2025 is te downloaden op de website van Screenforce

 

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken