TV-reclamemarkt daalt met 8,1%

- Media
- 4 sep 2025 @ 00:00
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 4 sep 2025 @ 00:00
- Kel Koenen
De TV-reclamemarkt in Nederland heeft in de eerste helft van 2025 een daling van 8,1% doorgemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met een totale omzet van €390 miljoen. Deze daling is voornamelijk te wijten aan de afname van spot- en non-spotcampagnes, waarbij de non-spotbestedingen met maar liefst 24,2% zijn gedaald naar €39 miljoen.
De daling in de TV-reclamemarkt wordt toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder de afwezigheid van grote sportevenementen zoals het EK Voetbal, de daling van lineaire kijktijd en de instabiele geopolitieke situatie met oorlogen in Oekraïne en Gaza. Ondanks deze daling blijft de retailsector de grootste adverteerdersbranche op TV, goed voor 30% van de totale TV-bestedingen.
Een opvallende trend is de groei van reclamebestedingen op streaming platforms, die nu 10% van de totale spotbestedingen uitmaken. Deze groei kan echter de daling van de bestedingen op lineaire kanalen nog niet volledig compenseren. De gemiddelde kijktijd voor live en uitgesteld kijken naar programma’s en reclames is gedaald naar 120 minuten per dag, een afname van 7,9% ten opzichte van vorig jaar.
Michel van der Voort, directeur van Screenforce, erkent de uitdagingn maar ziet ook hoopvolle signalen. ‘De markt voor online video groeit sterk en vormt inmiddels 10% van de spotbestedingen. Met Fase 2 van het NMO-kijkonderzoek voegen we dit najaar nieuwe kijktotalen toe, inclusief data van grote platforms als KPN, VodafoneZiggo, Videoland, KIJK, Hart van Nederland, Shownieuws, ESPN en NPO Start. Ook de verkiezingen eind oktober zullen zorgen voor extra lineaire kijktijd en kansen voor adverteerders.’
Het volledige TV Halfjaarrapport 2025 is te downloaden op de website van Screenforce
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
- Wednesday's Mall of Misery trekt... 22-08-2025
- Margriet van der Linden leidt jury... 20-08-2025
- Podcasts nieuw wapen in... 19-08-2025
- Snapchat lanceert Europees... 18-08-2025
- Tien jaar Fullscreen x XITE op NFF08-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers