Buut bank gelanceerd: grip op geld met Gen Z-content

Buut bank gelanceerd: grip op geld met Gen Z-content
  • Content
  • 3 sep 2025 @ 00:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Buut doet ’t een Tikkie anders, zo stelt deze nieuwe bancaire dienst zich voor. Gemaakt met het team van Tikkie onder de vleugels van ABN Amro, moet deze ‘neobank’ via de app vooral Gen Z aanspreken en hun ouders. Hierbij speelt content een vernieuwende en cruciale rol.

Wij werden uitgenodigd voor de lancering. Na een glas bubble tea te hebben gekregen, verwelkomt Sanne van Kuijk, Head of Growth bij Buut, ons met haar team in een kluisvormige presentatieruimte. Dit is het Tikkie-hoofdkantoor en nu ook van Buut op de Sarphatistraat 1 in Amsterdam. Recht tegenover De Nederlandsche Bank.

Volgens Van Kuijk, zelf moeder van pubers, hebben jongeren van nu een hele andere bankervaring nodig. Niet zoals op de zakelijke app van hun ouders, maar afgestemd op wat ze gewend zijn via de socials.  ‘Ze krijgen van alles voorgeschoteld via het scherm. Informatie komt kant en klaar binnen via algoritmes of op het presenteerblaadje van influencers en contentcreators. Gen Z bestaat uit digital natives. Deze generatie is gewend aan snelle visuele impulsen en aan intuïtieve informatieverwerking en wil dat ook van een bank, ontdekten we. Daarnaast moet de ervaring hiervan vooral ook nice zijn.’

Infographic 1: Over ouders

Volgens haar moest de nieuwe app simpel worden; visueel gedreven; van nu dus in snappy design en voorzien van newsfeed. Omdat dit aansluit bij de bestaande info-voorziening van Gen Z. Kinderen kunnen op Buut betaalpotjes en spaarpotjes aanmaken met verschillende namen en doelen, eenvoudig over te hevelen en (bijvoorbeeld uit de kleedgeldpot) aan te roeren in de winkel. Een ouderpot is (door de ouders) eenvoudig te vullen per iDeal.

Door deze potjes leer je makkelijker budgetteren en bleek in de pilotfase dat de jonge gebruikers vaker geld overhouden. Het werken met potjes en hun stand kan een gespreksonderwerp worden tussen ouders en kind aan tafel. ‘Toch prettiger om dat zo te leren dan wanneer ze hun geldkennis en -kunde via bijvoorbeeld vage TikTok-filmpjes opdoen.’

Infographic 2: Over Gen Z

Annerie Vreugdenhil, Chief Commercial Officer Personal & Business Banking bij ABN Amro vult aan: ‘Contant geld heeft voor jongere generaties weinig betekenis. Met neobank Buut sluiten we aan bij de digitale belevingsleefwereld van de nieuwe generatie en als bank binnen ABN Amro voldoen we aan de wet-en regelgeving op het gebied van privacy en veiligheid. De kloof tussen traditioneel bankieren en de verwachtingen van jongeren is groot, maar niet onoverbrugbaar. Buut geeft kinderen en ouders de tools om te leren over geld in een look & feel die vertrouwd voelt en doet denken aan social media. Zo spelen we in op de veranderende leefwereld van jongeren en leren we ze tegelijkertijd de waarde van geld.’
Buut is een volwaardige bank met Iban, betaalpas en de zekerheid van de Nederlandse Depositogarantie. De app combineert het nieuwe bankingplatform met de robuuste systemen van ABN Amro en de frisse uitstraling van Tikkie, bezweert Vreugdenhil.

Extra leuk
Tijdens de eerste demo, die vanaf vandaag ook landelijk actief wordt en als werkende app is te downloaden, vertellen een jonge vader en proefpersoon Maxim, een jonge tiener, dat het werken met potjes voor allerlei doelen en het levendige scherm het bankieren extra leuk maakt. Ouders hebben zo ook, totdat ze achttien zijn, een beetje zicht op de bestedingen en acties van hun kroost.

Sanne van Kuijk legt uit dat content een belangrijke rol speelt op Buut.  ‘De content wordt aangepast aan de leeftijdsklasse. In aanvang richt Buut zich op tien tot achttien jaar, dat gaan we nog uitbreiden.  De informatiestroom stemmen we af met pubercoaches, fraude experts, geldadviseurs, VU wetenschappers maar ook met de doelgroep zelf. Influencers als Wildebras treden op in uitlegfilms, die zal nog vaak langskomen. We hebben nu een newsfeed van het cohort tien tot dertien. Over bijvoorbeeld je eerste bijbaan en smoezen doorprikken van oplichters online. Een tweede cohort gaat van veertien tot vijftien. Dan is de content weer op andere thema’s afgestemd, zoals zelf verdienen of cashen met Vinted. We groeien met je op.'
Voor elke fase is er afgestemde content. Daarnaast is er de newsfeed voor ouders, met bijvoorbeeld de podcast ‘Geldpraat’ en met voorlichting, zoals over de relevantie van een ‘skin’ (kledingsstuk) dat een puber koopt voor in het spel Fortnite. ‘Ook spijkeren we ze bij over omgaan met financiële onzinreclame.’

Financieel opvoeddeskundige Annelou van Noort, bekend van verschillende voorlichtingsboeken, vertelt hoe zij team Buut adviseert over content. Ouders willen info over een veilige stabiele omgeving voor hun geld, pubers willen vooral weten hoe ze er rijk mee kunnen worden. En dan graag voorzien van alle gemakken en eigentijdsheid, waaraan Buut hoopt te voldoen.

Eind goed al goed
In de eerste commercial die vanavond start, valt een mobieltje uit het raam van een klaslokaal. Via het gebarsten ruitje kan de scholier nog net zien dat het potje voor een nieuwe phone al voor driekwart vol zit. En zie: haar ouders vullen royaal het laatste kwart aan op de app van Buut. Eind goed, al goed. Het motto van Buut luidt: Maak er een potje van. Zo ook in dit geval, licht Van Kuijk toe: ‘Als tiener gaat er weleens iets mis en dat is prima. Dankzij de potjes zie je direct wat je nog hebt en leer je dat “op” ook echt “op” is. Dat is een waardevolle les voor jongeren én een geruststelling voor ouders.’

Een mooi bij-effect van een succesvolle lancering van deze ‘neobank’ is, geeft team Buut toe, dat bankklanten meestal loyaal blijven. Dus hoe jonger aan boord bij ABN Amro, hoe beter. Welkom bij Buut, een volgens de makers zeer veilige tool en heuse bank. Buut is vanaf vandaag te downloaden in de appstores. Meer informatie: Buut.com.

  • Heb jij een goede nieuwe contentcase die in aanmerking komt voor de a.s. Grand Prix Contentmarketing 2025? This is the time! Schrijf je in voor 23 september. Meer info [klik hier].

 


Glas bubble tea bij de Buut entree: 'Helemaal als de doelgroep'

Uitleg-overview van Buut

 

Foto's: ABN Amro en PvWK

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken