Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe supermarktmanager 'Daan'

Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe supermarktmanager 'Daan'
  • Food-en-retail
  • 4 sep 2025 @ 12:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge, wordt het nieuwe brand character van Albert Heijn. Als zoon van een supermarktmanager bij Albert Heijn speelde hij vroeger zelf al winkeltje en was het zijn grote droom om later zelf ook supermarktmanager te worden. Daan vervangt Ilse, tegelijkertijd lanceert Appie ook de grote spaaractie 'Winkeltje Spelen'.

De jeugdervaring van Van Koningsbrugge krijgt nu een knipoog in de nieuwe campagne voor de landelijke spaaractie ‘Begin je eigen winkeltje’, waarmee kinderen de schappen van hun eigen mini-supermarkt kunnen vullen. Vanaf maandag acht tot en met zondag 28 september 2025 kunnen klanten van Albert Heijn sparen voor 40 mini’s, superkleine speelverpakkingen die ook worden ingezet als (betaalde) retailmedia. De mini's gaan van bekende A-merken en Albert Heijn-producten tot groente en fruit en komen compleet op de markt voor jonge spaarders met een winkeltje en mini-handscanner vol met 240 quizvragen, moppen en de bekende winkelgeluiden uit de Albert Heijn. De scanner werkt echt en is apart bij te bestellen.

Aandacht voor milieu
De items zijn gemaakt in Nederland, volledig van papier en recyclebaar, benadrukt de retailketen. De spaaractie draait om edutainment: spelenderwijs leren over eten en de supermarkt. Een speciaal ontworpen mini-winkeltje kan ingericht worden met producten en accessoires, variërend van een kassa tot een bestelbus. De innovatie van dit jaar is eerdergenoemde mini-handscanner, waarmee kinderen producten scannen, winkelgeluiden horen en quizvragen beantwoorden. Zo leren ze onder meer waarom bananen krom zijn en dat wortels ooit wit waren.

Beleving in de winkel
Om de betrokkenheid verder te vergroten organiseert Albert Heijn ruilmiddagen. Kinderen kunnen hier dubbele mini’s uitwisselen en hun winkeltje compleet maken. Tijdens een speurtocht door de winkel kunnen zij opdrachten uitvoeren en een eigen supermarktmanagerdiploma behalen. Een kansrijke manier van contentmarketing.

Marketingtraditie en prijzenkast
Albert Heijn heeft een sterke reputatie opgebouwd met spaaracties die educatie en plezier combineren. Eerdere acties zoals Expeditie Oceaan en het Magische Disney Kookboek werden meermaals bekroond met vakprijzen als SAN, Esprix, Effie en Amma’s. Ook de campagnes met Ilse leverden prestigieuze onderscheidingen op, waaronder de Gouden Loeki (2021) en de Zilveren Loeki (2024).


Ilse heeft goed gescoord vindt AH

Met brand character Ilse is de merkwaarde van de retailketen verder versterkt, blijkt uit eigen onderzoek. De actrice wilde echter langzamerhand iets anders, ook als journaliste en verzocht om een wisseling.

AH marcom-team met de acteurs in de speciaal voor Ilse gebruikte studio-huiskamer te Amsterdam Noord (die nu wordt afgebroken)

Dat werd Bosschenaar Van Koningsbrugge, die in een special filmpje voor de pers bezweert 'blauw bloed' te hebben, waarop ook het introductiespotje inhaakt, leren wij op het hoofdkantoor in Zaandam van het team van marketeer Johan van der Zanden. Hierin is de nieuwe supermarktmanager met AI in een aantal jeugdiger gedaantes omgetoverd. Ook Ilse komt nog even langs.

Bekijk de film (vanaf vanavond ook op televisie) alvast hier:



Jeroen van Koningsbrugge (52) is o.a. bekend van programmareekst 'Kamp Van Koningsbrugge' uitgezonden op NPO 1 en online te zien op NPO Start. In het programma worden vijftien deelnemers ('gewone burgers') onder leiding van Ray Klaassens en Dai Carter fysiek en mentaal getest om te zien of de deelnemers potentieel Korps Commando-waardig zijn. Van Koningsbrugge is de presentator. Daarnaast kennen wij hem onder andere van de Lama's en als Citroën-verkoper Dennis van der Ven en van een lange lijst tv- en theaterproducties. Volgens Albert Heijn zal hij zo'n acht tot tien keer per jaar een aantal draaidagen voor de retailketen werken als 'Daan', verder bepaalt hij in het volste vertrouwen van AH zijn verdere werkzaamheden zelf, o wordt ons verteld in Zaandam. De hoop en verwachting is dat beide partijen een lange termijn relatie aangaan, bevestigt cmo Van Der Zanden.

Met de introductie van Daan en de herlancering van ‘Begin je eigen Winkeltje’ stelt Albert Heijn haar positie als merk dat traditie en vernieuwing combineert te benadrukken - en tegelijk in te spelen op de kracht van beleving en educatie in marketing.

Campagnecredits 

  • Voor de ‘Begin je eigen Winkeltje’ campagne werkte Albert Heijn met het vaste reclamebureau TBWA\Neboko en Holy Fools en Ambassadors voor de productie.
  • De spaaractie leverancier is Lumen 
  • Albert Heijn: Johan van der Zanden, Inge Wortelboer, Britt Klijn 
  • Co-creatie bureaus: TBWA\Neboko, Dentsu, Lumen, AH Studio, Holy Fools (productie) en Jelle de Jong (regie)

 


Beeld uit: ‘Begin je eigen Winkeltje’

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken