Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met ‘Pas-op-Pop’ campagne

Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met ‘Pas-op-Pop’ campagne
  • Content
  • 10 sep 2025 @ 08:40
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

Een regenboogdino, een reuzenvlinder en zelfs een vriendelijke alien: sinds deze maand duiken ze op in Nederlandse woonwijken als opvallende ‘Pas-op-Poppen’. Met deze creatieve campagne wil Univé automobilisten attenderen op spelende kinderen en zo bijdragen aan veiligere straten. De actie is ontwikkeld in samenwerking met digital agency Dept.

De poppen zijn gebaseerd op tekeningen die kinderen tot en met twaalf jaar indienden tijdens de landelijke kleurwedstrijd Teken mee voor een veilige buurt. Meer dan 400 inzendingen stroomden binnen, waaruit twintig winnaars werden geselecteerd. Hun ontwerpen zijn omgezet in levensgrote cut-outs en geplaatst in de buurten waar de kinderen wonen. Daarnaast zijn de winnende creaties zichtbaar in een landelijke outdoorcampagne en in video’s met Univé-ambassadeur Dafne Schippers.

'Buitenspelen is essentieel voor de ontwikkeling en gezondheid van kinderen,' zegt Marije Zuurbier, senior adviseur merk en communicatie bij Univé. 'Maar dat kan alleen in een veilige omgeving. Met de Pas-op-Poppen willen we weggebruikers op een positieve manier beïnvloeden en hen eraan herinneren dat er kinderen spelen in de buurt.'

Daadwerkelijk effect

Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid laat zien dat kindertekeningen daadwerkelijk effect hebben: automobilisten rijden langzamer wanneer ze deze in het straatbeeld zien. Voor kinderen als de achtjarige Elena uit Oost-Nederland, een van de winnaars, maakt dat een groot verschil. 'De auto’s rijden heel hard bij ons in de straat. Hopelijk lukt het nu wel om ze af te laten remmen.'

De campagne sluit aan bij eerdere initiatieven van Univé, zoals de samenwerking met Jantje Beton tijdens de Nationale Buitenspeeldag en het programma Buitenspeeldromen. Daarmee onderstreept de verzekeraar haar ambitie om buurten veiliger en kindvriendelijker te maken, én om de ‘binnenzitgeneratie’ weer naar buiten te krijgen.



Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken