Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland

Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
  • Food-en-retail
  • 8 sep 2025 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Frisdrankmerk Fritz-kola brengt zijn product Mischmasch naar de Nederlandse horeca. Dit drankje – een mix van cola en sinaasappellimonade – is in Duitsland al jarenlang populair en wordt nu verkrijgbaar in Nederland in kleine flesjes van 0,2 liter.

Met deze introductie voegt Fritz-kola naar eigen zeggen een bijzondere variatie toe aan de Nederlandse drankenkaart, geheel in lijn met de Duitse oorsprong van het merk.

Positieve ontvangst door Nederlandse consument
Mischmasch onderscheidt zich volgens Fritz-kola door 'de frisse combinatie van de krachtige kolasmaak van Fritz-kola met fruitig sap van sinaasappel (4,5%), citroen (3%) en mandarijn (0,5%). Met een totaal fruitgehalte van 8% bevat het drankje meer dan tweemaal zoveel fruit als vergelijkbare varianten in Duitsland.'
De lancering speelt volgens het merk in op de groeiende belangstelling voor kola-mixdranken*. Tijdens een blinde smaaktest** gaf 58% van de deelnemers aan overtuigd te zijn van de smaak, terwijl 45% aangaf het product te willen kopen.

Een typisch Duitse mengelmoes
De naam Mischmasch betekent letterlijk ‘mengelmoes’ en verwijst naar een Duitse traditie van het mixen van dranken. In Duitsland heeft dit type frisdrank daardoor een vertrouwde en culturele waarde. Hoewel Mischmasch uniek is op de Nederlandse markt, herkenden de proefpersonen het principe direct, meldt Fritz-kola. 'De meeste deelnemers koppelden het product meteen aan het zelf mengen van kola met sinaasappellimonade.'

Mischmasch is volgens de marketingafdeling per direct verkrijgbaar in diverse horecagelegenheden in Nederland en kan worden ingekocht via distributiepartner Dorstlust. Als 'eerste speler binnen dit segment' wil Fritz-kola de Nederlandse consument op deze manier laten kennismaken met de categorie kola-mixdranken.

* Nielsen, food retail + beverage retail without discount, volume sales in l, glass bottles less than 0.5l, MAT per 05.05.24 vs. PY
** Uitgevoerd op 18 februari 2025 onder 252 Nederlandse deelnemers in Utrecht (18–30 jaar).

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken