Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland

- Food-en-retail
- 8 sep 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 8 sep 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Frisdrankmerk Fritz-kola brengt zijn product Mischmasch naar de Nederlandse horeca. Dit drankje – een mix van cola en sinaasappellimonade – is in Duitsland al jarenlang populair en wordt nu verkrijgbaar in Nederland in kleine flesjes van 0,2 liter.
Met deze introductie voegt Fritz-kola naar eigen zeggen een bijzondere variatie toe aan de Nederlandse drankenkaart, geheel in lijn met de Duitse oorsprong van het merk.
Positieve ontvangst door Nederlandse consument
Mischmasch onderscheidt zich volgens Fritz-kola door 'de frisse combinatie van de krachtige kolasmaak van Fritz-kola met fruitig sap van sinaasappel (4,5%), citroen (3%) en mandarijn (0,5%). Met een totaal fruitgehalte van 8% bevat het drankje meer dan tweemaal zoveel fruit als vergelijkbare varianten in Duitsland.'
De lancering speelt volgens het merk in op de groeiende belangstelling voor kola-mixdranken*. Tijdens een blinde smaaktest** gaf 58% van de deelnemers aan overtuigd te zijn van de smaak, terwijl 45% aangaf het product te willen kopen.
Een typisch Duitse mengelmoes
De naam Mischmasch betekent letterlijk ‘mengelmoes’ en verwijst naar een Duitse traditie van het mixen van dranken. In Duitsland heeft dit type frisdrank daardoor een vertrouwde en culturele waarde. Hoewel Mischmasch uniek is op de Nederlandse markt, herkenden de proefpersonen het principe direct, meldt Fritz-kola. 'De meeste deelnemers koppelden het product meteen aan het zelf mengen van kola met sinaasappellimonade.'
Mischmasch is volgens de marketingafdeling per direct verkrijgbaar in diverse horecagelegenheden in Nederland en kan worden ingekocht via distributiepartner Dorstlust. Als 'eerste speler binnen dit segment' wil Fritz-kola de Nederlandse consument op deze manier laten kennismaken met de categorie kola-mixdranken.
* Nielsen, food retail + beverage retail without discount, volume sales in l, glass bottles less than 0.5l, MAT per 05.05.24 vs. PY
** Uitgevoerd op 18 februari 2025 onder 252 Nederlandse deelnemers in Utrecht (18–30 jaar).
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- Jägermeister laat activatie werken via geheime deur
- Unilever lanceert Koreaans geinspireerd noodlemerk Namdong
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Runnersworld start circulair concept: 22.000 schoenen verwerkt...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
- Horroriconen komen samen op Fanta... 05-09-2025
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers... 05-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes