Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling

- Food-en-retail
- 8 sep 2025 @ 10:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 8 sep 2025 @ 10:00
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag geeft Koningin Máxima het startsein voor de Verspillingsvrije week. Albert Heijn haakt hierop aan met de introductie van een nieuw initiatief: Laatste Kans Koopjes.
Dit betreft een initiatief dat voedselverspilling verder moet terugdringen en klanten helpt om duurzamer boodschappen te doen.
Volgens cijfers van AH wordt in Nederland per persoon jaarlijks zo’n 33 kilo voedsel weggegooid. Minder verspillen levert consumenten directe besparingen op en vermindert de druk op het milieu. Met Laatste Kans Koopjes wil Albert Heijn producten met een korte houdbaarheid of artikelen die uit het assortiment verdwijnen, tegen extra korting aanbieden.
Bundeling van bestaande acties
Het nieuwe concept brengt vier lopende initiatieven samen: AH Overblijvers, het Groente & Fruitzakje, Dynamisch Afprijzen en Brood van Gisteren. Door deze onder één herkenbare naam te bundelen, wordt het volgens de retailketen voor klanten eenvoudiger om duurzame keuzes te maken.
‘Met Laatste Kans Koopjes zetten we een nieuwe stap in onze strijd tegen voedselverspilling,’ zegt Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn. ‘Hoe dichter een product bij de houdbaarheidsdatum komt, hoe hoger de korting – die kan oplopen tot 70%. Dankzij dit slimme systeem verwachten we 25% meer afgeprijsde artikelen te verkopen en zo aanzienlijk minder voedsel te verspillen.’
Laatste Kans Koopjes in de mand
Digitale ondersteuning via de AH-app
Een belangrijk onderdeel is de integratie in de AH-app. Klanten krijgen hiermee al vóór hun winkelbezoek inzicht in welke producten zijn afgeprijsd en welke kortingen gelden. Volgens Albert Heijn biedt dit niet alleen ‘meer gemak voor de klant’, maar draagt het ook bij aan ‘een grotere impact in de strijd tegen voedselverspilling’.
Samenwerken in de keten
Albert Heijn benadrukt dat het terugdringen van verspilling een gezamenlijke inspanning vraagt. ‘Van boer en producent tot winkel en consument: in de hele keten moeten we samenwerken om minder voedsel verloren te laten gaan,’ aldus Tjerkstra. Laatste Kans Koopjes is daarbij een concrete stap richting de ambitie om in 2030 50% minder voedsel te verspillen dan in 2016.
De nieuwe koopjes zijn vanaf vandaag zichtbaar in de AH-app en in de winkel te herkennen aan de speciale ‘Laatste Kans Koopje’-sticker.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- Jägermeister laat activatie werken via geheime deur
- Unilever lanceert Koreaans geinspireerd noodlemerk Namdong
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Runnersworld start circulair concept: 22.000 schoenen verwerkt...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
- Horroriconen komen samen op Fanta... 05-09-2025
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers... 05-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes