Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling

Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
  • Food-en-retail
  • 8 sep 2025 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Vandaag geeft Koningin Máxima het startsein voor de Verspillingsvrije week. Albert Heijn haakt hierop aan met de introductie van een nieuw initiatief: Laatste Kans Koopjes.

Dit betreft een initiatief dat voedselverspilling verder moet terugdringen en klanten helpt om duurzamer boodschappen te doen.

Volgens cijfers van AH wordt in Nederland per persoon jaarlijks zo’n 33 kilo voedsel weggegooid. Minder verspillen levert consumenten directe besparingen op en vermindert de druk op het milieu. Met Laatste Kans Koopjes wil Albert Heijn producten met een korte houdbaarheid of artikelen die uit het assortiment verdwijnen, tegen extra korting aanbieden.

Bundeling van bestaande acties
Het nieuwe concept brengt vier lopende initiatieven samen: AH Overblijvers, het Groente & Fruitzakje, Dynamisch Afprijzen en Brood van Gisteren. Door deze onder één herkenbare naam te bundelen, wordt het volgens de retailketen voor klanten eenvoudiger om duurzame keuzes te maken.

‘Met Laatste Kans Koopjes zetten we een nieuwe stap in onze strijd tegen voedselverspilling,’ zegt Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn. ‘Hoe dichter een product bij de houdbaarheidsdatum komt, hoe hoger de korting – die kan oplopen tot 70%. Dankzij dit slimme systeem verwachten we 25% meer afgeprijsde artikelen te verkopen en zo aanzienlijk minder voedsel te verspillen.’


Laatste Kans Koopjes in de mand

Digitale ondersteuning via de AH-app
Een belangrijk onderdeel is de integratie in de AH-app. Klanten krijgen hiermee al vóór hun winkelbezoek inzicht in welke producten zijn afgeprijsd en welke kortingen gelden. Volgens Albert Heijn biedt dit niet alleen ‘meer gemak voor de klant’, maar draagt het ook bij aan ‘een grotere impact in de strijd tegen voedselverspilling’.

Samenwerken in de keten
Albert Heijn benadrukt dat het terugdringen van verspilling een gezamenlijke inspanning vraagt. ‘Van boer en producent tot winkel en consument: in de hele keten moeten we samenwerken om minder voedsel verloren te laten gaan,’ aldus Tjerkstra. Laatste Kans Koopjes is daarbij een concrete stap richting de ambitie om in 2030 50% minder voedsel te verspillen dan in 2016.

De nieuwe koopjes zijn vanaf vandaag zichtbaar in de AH-app en in de winkel te herkennen aan de speciale ‘Laatste Kans Koopje’-sticker.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken