Kaart wint van appje bij verjaardagen

Kaart wint van appje bij verjaardagen
  • Online
  • 12 sep 2025 @ 18:12
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

September is niet alleen de maand waarin de meeste Nederlanders jarig zijn, maar ook de maand waarin Greetz zelf 21 kaarsjes uitblaast. Het bedrijf onderzocht hoe we anno 2025 onze verjaardag vieren en concludeert dat digitalisering weliswaar de norm is, maar dat de behoefte aan échte aandacht groeit.

Uit het onderzoek, uitgevoerd met Factsnap, blijkt dat ruim de helft (56%) van de felicitaties via WhatsApp binnenkomt. Toch ervaart bijna 60% dit als afstandelijk en voelt 18% zich zelfs zo digitaal overprikkeld dat ze hun verjaardag liever verbergen op social media of hun telefoon uitzetten.

Ondanks de digitale storm blijft de ouderwetse verjaardagskaart fier overeind. Bijna de helft (43%) noemt de kaart de favoriete felicitatie, met name vrouwen trekken hierbij de kar: 35% van hen neemt de moeite een kaart te sturen, tegenover 18% van de mannen. “Authenticiteit wint duidelijk van gemak, hoe meer moeite en aandacht, hoe waardevoller het gebaar,” aldus het onderzoek.

Ook de nostalgie speelt een rol. Rituelen als onverwacht bezoek (28%), samen taart eten (18%) en vooral de verjaardagskaart (31%) worden het meest gemist. Sociale media voegen voor slechts 14% echt iets toe. Het traditionele belletje is nagenoeg verdwenen (2%), maar juist dit soort persoonlijke gestes – kaart of telefoontje – worden door bijna 80% nog steeds als het meest waardevol gezien.

Om dat gevoel te onderstrepen, lanceert Greetz samen met content creator Julia Koopman en illustrator Gözde (@themoodysociety) een speciale verjaardagskaartencollectie. Koopman: ‘Kaarten versturen is mijn love language. Want er gaat toch niets boven een verjaardagskaart? Ik ben heel blij met deze vrolijke collectie!’

Greetz zelf bestaat dit jaar 21 jaar en viert daarmee een symbolische mijlpaal. Sinds de oprichting in 2004 zijn meer dan 25 miljoen verjaardagskaarten via het platform verstuurd. Country Manager Bart Berende: ‘Na 21 jaar weten we één ding zeker: aandacht is het mooiste cadeau. Met dit onderzoek en de samenwerking met Julia willen we laten zien dat in het digitale tijdperk een kaart het offline verjaardagsgevoel weer meer betekenis kan geven.’

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken