Kaart wint van appje bij verjaardagen

- Online
- 12 sep 2025 @ 18:12
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 12 sep 2025 @ 18:12
- Kel Koenen
September is niet alleen de maand waarin de meeste Nederlanders jarig zijn, maar ook de maand waarin Greetz zelf 21 kaarsjes uitblaast. Het bedrijf onderzocht hoe we anno 2025 onze verjaardag vieren en concludeert dat digitalisering weliswaar de norm is, maar dat de behoefte aan échte aandacht groeit.
Uit het onderzoek, uitgevoerd met Factsnap, blijkt dat ruim de helft (56%) van de felicitaties via WhatsApp binnenkomt. Toch ervaart bijna 60% dit als afstandelijk en voelt 18% zich zelfs zo digitaal overprikkeld dat ze hun verjaardag liever verbergen op social media of hun telefoon uitzetten.
Ondanks de digitale storm blijft de ouderwetse verjaardagskaart fier overeind. Bijna de helft (43%) noemt de kaart de favoriete felicitatie, met name vrouwen trekken hierbij de kar: 35% van hen neemt de moeite een kaart te sturen, tegenover 18% van de mannen. “Authenticiteit wint duidelijk van gemak, hoe meer moeite en aandacht, hoe waardevoller het gebaar,” aldus het onderzoek.
Ook de nostalgie speelt een rol. Rituelen als onverwacht bezoek (28%), samen taart eten (18%) en vooral de verjaardagskaart (31%) worden het meest gemist. Sociale media voegen voor slechts 14% echt iets toe. Het traditionele belletje is nagenoeg verdwenen (2%), maar juist dit soort persoonlijke gestes – kaart of telefoontje – worden door bijna 80% nog steeds als het meest waardevol gezien.
Om dat gevoel te onderstrepen, lanceert Greetz samen met content creator Julia Koopman en illustrator Gözde (@themoodysociety) een speciale verjaardagskaartencollectie. Koopman: ‘Kaarten versturen is mijn love language. Want er gaat toch niets boven een verjaardagskaart? Ik ben heel blij met deze vrolijke collectie!’
Greetz zelf bestaat dit jaar 21 jaar en viert daarmee een symbolische mijlpaal. Sinds de oprichting in 2004 zijn meer dan 25 miljoen verjaardagskaarten via het platform verstuurd. Country Manager Bart Berende: ‘Na 21 jaar weten we één ding zeker: aandacht is het mooiste cadeau. Met dit onderzoek en de samenwerking met Julia willen we laten zien dat in het digitale tijdperk een kaart het offline verjaardagsgevoel weer meer betekenis kan geven.’
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kaart wint van appje bij verjaardagen12-09-2025
- NS Stations lanceert game met... 08-09-2025
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese... 05-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes