[column] Honger naar de juiste ingrediënten
![[column] Honger naar de juiste ingrediënten](/b2b/weblog/2023/11/column-honger-naar-de-juiste-ingredienten/Column-Peter-de-Boer-ingredienten.jpg)
- B2b
- 7 nov 2023 @ 09:02
- Link
-
Peter de Boer
Branding expert
Irresistible branding - Geen tag
- 7 nov 2023 @ 09:02
- Peter de Boer
Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik getuige was van een gepassioneerde discussie onder Italianen over de kwaliteit van het (bron)water voor pizzadeeg. Het ging niet alleen over de hoeveelheid, temperatuur en hardheid (kalk) maar ook over de mineralen en zelfs micro-organismen.
Nu kom ik al jaren graag in Italië en noem ik mezelf een liefhebber van de Italiaanse keuken. Maar de Italiaanse keuken bestaat helemaal niet. Dorpen en gehuchten zijn het roerend met elkaar oneens over de bereiding van gerechten. Maar binnen de gemeenschappen zelf is eten vooral een vorm van verbroedering. Er worden Sagra’s (culinaire zomerfeesten) georganiseerd. Hier komen alle inwoners samen om buiten te koken en te eten wat ze de rest van het jaar binnen in huis ook eten. Uiteraard met bijpassende wijn uit de streek.
Nowhere to hide
De Italiaanse keuken blinkt uit in het spaarzaam gebruiken van ingrediënten. Die Ingrediënten zijn heilig en dwingen respect af. Ze zijn de pars pro toto van het uiteindelijke gerecht. Knoeien met een ingrediënt staat gelijk aan maximale exposure van incompetentie. Wat de Italiaan letterlijk met de paplepel krijgt ingegoten, is dat voedsel een culturele asset is. Een asset die middelmatigheid buiten de deur houdt. Dat brengt mij op de songtekst van The Singing Detective van Bing Crosby:
You got to ac-cent-tchu-ate the positive
E-lim-i-nate the negative
And latch on to the affirmative
Don't mess with Mr. In-between
You got to spread joy up to the maximum
Bring gloom down to the minimum
And have faith, or pandemonium
Liable to walk upon the scene
Tja….mister in-between, dat is het nu precies, de aartsvijand van de Italiaanse keuken: dat levert namelijk smakeloze zooi op. Zooi die opgepept moet worden met allerhande E-middelen, vetten, zouten en suikers. Toevoegingen die worden gebruikt om zoveel mogelijk marge te kunnen maken. Het is ongelofelijk dat we dit accepteren en argeloos naar binnen werken. In de honger naar meer, groter, en noem het maar op, doen we vrijwel niets anders meer dan mister in-between inschakelen.
In blind vertrouwen bakken met geld uitgeven
De passie van de discussie over het water voor het pizzadeeg hoor ik eigenlijk nooit meer in ons vak: de marketing. En dat geldt net zo hard voor start- en scale-ups. In blind vertrouwen bakken met geld uitgeven aan technieken, funnels en weet ik wat allemaal en dan…zo veel mogelijk mister in-betweens inschakelen voor de rest. De rest zijn ‘proposities’ die over elkaar heen buitelen richting,… de afgrond.
Laten we leren van die Italianen die hun voeding serieus nemen, die passie hebben voor en eisen stellen aan waar ze zich mee voeden tot in het kleinste detail, wat ze hun familie en vrienden voorzetten. Dit zijn de waarden waar hun cultuur van duizenden jaren op gebouwd is. Misschien gaan we daarom met zijn allen zo graag naar Italië, omdat we beseffen dat we lijden aan culturele armoede. Mijn tip: ga er niet alleen heen, maar neem ook iets mee terug: ga de discussie aan over de details die voor jou het leven, jouw bedrijf, jouw merk, jouw vak, de moeite waard maken.
Peter de Boer is freelance allround branding specialist/creative director, medeoprichter van biermerk WIllsArk en adviseur bij contentmarketing- en PR-bureau Mediatic en branding specialist bij Fairchild marketing. Na een studie kunstgeschiedenis koos hij voor een carrière in marketing en vormgeving en schopte hij het tot boardmember bij Saatchi & Saatchi. Hij was co-founder van Onna-Onna, visiting faculty bij THNK. Hij is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.
Fotocredit: Nadya-Spetnitskaya.
-
Peter de Boer
- Werkt bij: Irresistible branding
- Functie: Branding expert
- Website:https://nl.linkedin.com/in/drpeterdeboer
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Picnic verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
- De marketingtransfers van week 22, 2025
- BBC Studios kiest voor samenwerking met Audiohuis
- Conversation Studio en House of Treats lanceren Premium Lens
- De marketingtransfers van week 23, 2025
- MassiveMusic bundelt krachten tot wereldwijde muziekpartner
Laatste Nieuws
- Snowflake en Acxiom moderniseren AI... 16-06-2025
- De marketingtransfers van week 23,... 13-06-2025
- Een einde aan 'do-not-reply’-marketing11-06-2025
- MassiveMusic bundelt krachten tot... 11-06-2025
- Klantverlies dreigt voor zwijgende... 10-06-2025
- De marketingtransfers van week 22,... 06-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation