[column] Mix
- Algemeen
- 27 jul 2022 @ 11:31
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Marketing
- 27 jul 2022 @ 11:31
- Sjaak Hoogkamer
In een ver verleden ben ik als journalist eens mee geweest op een ’studiereis’ van Bacardi Rum naar Cuba. Het merk had een prijsvraag uitgeschreven onder duizenden bartenders in Europa en uiteindelijk waren een twintigtal van hen de gelukkige winnaars.
De week op Cuba is nog het best te omschrijven als een constante staat van dronkenschap - een soort Hangover deel 6 - omdat de flessen rum bij het ontbijt, lunch en diner in kratten tegelijk werden aangerukt. Schrijver dezes heeft niet het gestel - en zeker niet de mentaliteit - van een bartender en kon zich - terwijl de over het algemeen jonge deelnemers hun kater probeerden weg te drinken - terloops heerlijk onderdompelen in de rijke cultuur van Cuba, zoals de onvermijdelijke sigarenfabricage, de suikerplantages, salsamuziek en de Amerikaanse convertibles.
Wat de studiereis heeft opgeleverd - of moest opleveren for that matter - voor de dames en heren bartenders is mij totaal ontgaan. Het lijkt mij dat cocktailshakers al lang wisten hoe je rum moest presenteren of mixen of hoe dan ook aan de man en vrouw moest brengen. Een trip naar Cuba kon alleen maar alcoholische ontsporing tot gevolg hebben en zo geschiedde.
Voor mij was Cuba een belevenis omdat ik alles kon ondergaan in een nuchtere toestand, afgezien van enkele cocktails op het zwoele strand van Varadero. Het heeft mij een schitterend en persoonlijk inkijkje gegeven in het leven en werken van de Cubaan. Kortom, een verrijkende ervaring en daar is een studiereis voor bedoeld.
Marketeers en reclamemensen wens ik dan ook een zomervakantie toe met nieuwe, horizonverleggende inzichten, wellicht vanuit Picos de Europa, een Tibetaans klooster, tijdens een fietstocht door China, via een duiktrip op de Azoren of gewoon vanaf terras Café de Flore in Parijs of uit een marketingboek met de voetjes in het zand. Belangrijk is het hoofd leeg te maken en open te stellen voor nieuwe impulsen en indrukken. En dat allemaal in de juiste mix …
De redactie wenst de lezers van MarketingTribune een fantastische vakantie!
Dit is het editorial uit MarketingTribune 11/12, 2022.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

