[column] Merkactivisme vraagt om zorgvuldige keuzes
![[column] Merkactivisme vraagt om zorgvuldige keuzes](/algemeen/weblog/2025/07/column-merkactivisme-vraagt-om-zorgvuldige-keuzes/keuze-dilemma-sophia-kunkel-unsplash-nw-juist-25.jpg)
- Algemeen
- 16 jul 2025 @ 10:30
- Link
-
Frank Peters
eigenaar / oprichter
Virtus Communications - Geen tag
- 16 jul 2025 @ 10:30
- Frank Peters
De samenleving verandert en dat laat zich voelen aan de top van merkorganisaties. Bestuursadviseur Duivelse Dilemma’s heeft samen met Motivaction onderzocht wat Nederlanders verwachten van leiders in deze tijd. De meerderheid (81%) van de Nederlanders verwacht een ander soort leiderschap van merkorganisaties dan voorheen. Er is duidelijk een roep om meer openheid, zichtbaarheid, kwetsbaarheid en mensgerichtheid.
Het onderzoek laat verdeeldheid bij het publiek zien over dilemma’s. Zo toont het een spanningsveld tussen de keuze voor vasthouden aan waarden en winst maken. Maar ook tussen zichtbaar merkleiderschap en het innemen van een meer terughoudende positie. Dat geeft duivelse dilemma’s in merkorganisaties. Bijvoorbeeld over de vraag of je in het huidige Trump-tijdperk als merkorganisatie nu blijft inzetten op de duurzaamheidsambities en inclusie en diversiteitsbeleid.
Waarden boven winst
77% van de Nederlanders vindt dat leiderschap meer om waarden dan om het najagen van winst moet draaien. Ook vindt 67% dat leiders van grote merkorganisaties zichtbaar en uitgesproken moeten zijn, vooral over onderwerpen die hun klanten belangrijk vinden. CEO’s van merkorganisaties zullen dus meer zichtbaar en uitgesproken moeten zijn. 28% van de Nederlanders waardeert leiders die zich uitspreken over maatschappelijke kwesties zoals inclusiviteit. Tegelijkertijd verwacht een grote groep terughoudendheid van merkleiders als het gaat om politieke thema’s (zoals handelstarieven) of geopolitieke vraagstukken (zoals Gaza of Oekraïne). Merkactivisme vraagt dus om zeer zorgvuldige keuzes.
Uit dit onderzoek blijkt overduidelijk hoezeer organisaties en hun merken in een spagaat zitten. Ze krijgen te maken met zoveel uiteenlopende verwachtingen dat het vrijwel onmogelijk is om het goed te doen voor iedereen. Tegelijkertijd is zwijgen ook geen optie. Merkleiderschap anno nu draait om het managen van dilemma’s. Dilemmaleiderschap – het herkennen en benoemen van de spanningsvelden én het durven maken van keuzes – is in onze ogen de belangrijkste vaardigheid voor merken van deze tijd. Omgevingssensitiviteit, authenticiteit en intrinsieke overtuiging vormen het fundament voor die keuzes.
Frank Peters
partner Duivelse Dilemma’s
foto: Sophia Kunkel / Unsplash
-
Frank Peters
- Werkt bij: Virtus Communications
- Functie: eigenaar / oprichter
- Website:http://virtuscommunications.nl/
- Profiel »
- Motivaction
- Duivelse Dilemma’s
- merk
- leiders in deze tijd
- reputatie
- wetgeving
- Frank Peters
- partner
- integriteit
- Virtus
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers