[column] Merkactivisme vraagt om zorgvuldige keuzes

[column] Merkactivisme vraagt om zorgvuldige keuzes
  • Algemeen
  • 16 jul 2025 @ 10:30
  • Link
  • Frank Peters
    Frank Peters

    eigenaar / oprichter
    Virtus Communications
  • Geen tag

De samenleving verandert en dat laat zich voelen aan de top van merkorganisaties. Bestuursadviseur Duivelse Dilemma’s heeft samen met Motivaction onderzocht wat Nederlanders verwachten van leiders in deze tijd. De meerderheid (81%) van de Nederlanders verwacht een ander soort leiderschap van merkorganisaties dan voorheen. Er is duidelijk een roep om meer openheid, zichtbaarheid, kwetsbaarheid en mensgerichtheid.

Het onderzoek laat verdeeldheid bij het publiek zien over dilemma’s. Zo toont het een spanningsveld tussen de keuze voor vasthouden aan waarden en winst maken. Maar ook tussen zichtbaar merkleiderschap en het innemen van een meer terughoudende positie. Dat geeft duivelse dilemma’s in merkorganisaties. Bijvoorbeeld over de vraag of je in het huidige Trump-tijdperk als merkorganisatie nu blijft inzetten op de duurzaamheidsambities en inclusie en diversiteitsbeleid.

Waarden boven winst
77% van de Nederlanders vindt dat leiderschap meer om waarden dan om het najagen van winst moet draaien. Ook vindt 67% dat leiders van grote merkorganisaties zichtbaar en uitgesproken moeten zijn, vooral over onderwerpen die hun klanten belangrijk vinden. CEO’s van merkorganisaties zullen dus meer zichtbaar en uitgesproken moeten zijn. 28% van de Nederlanders waardeert leiders die zich uitspreken over maatschappelijke kwesties zoals inclusiviteit. Tegelijkertijd verwacht een grote groep terughoudendheid van merkleiders als het gaat om politieke thema’s (zoals handelstarieven) of geopolitieke vraagstukken (zoals Gaza of Oekraïne). Merkactivisme vraagt dus om zeer zorgvuldige keuzes.

Uit dit onderzoek blijkt overduidelijk hoezeer organisaties en hun merken in een spagaat zitten. Ze krijgen te maken met zoveel uiteenlopende verwachtingen dat het vrijwel onmogelijk is om het goed te doen voor iedereen. Tegelijkertijd is zwijgen ook geen optie. Merkleiderschap anno nu draait om het managen van dilemma’s. Dilemmaleiderschap – het herkennen en benoemen van de spanningsvelden én het durven maken van keuzes – is in onze ogen de belangrijkste vaardigheid voor merken van deze tijd. Omgevingssensitiviteit, authenticiteit en intrinsieke overtuiging vormen het fundament voor die keuzes.
 

Frank Peters
partner Duivelse Dilemma’s

 

foto: Sophia Kunkel / Unsplash

Frank Peters

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken