Lies doet het weer goed, Centraal Beheer net iets beter
- Bureaus
- 15 jul 2025 @ 10:24
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Commercials
- 15 jul 2025 @ 10:24
- Nanny Kuilboer
Welke tv-commercials wisten in het tweede kwartaal van 2025 het verschil te maken? Commercialreview legde zes belangrijke beoordelingscriteria voor aan duizenden Nederlandse respondenten: Geloofwaardigheid, Kijkplezier, Irritatie, Onderscheidend vermogen, Activerend vermogen en het algemene rapportcijfer. De resultaten geven een helder beeld van de campagnes die het meest indruk maakten bij het Nederlandse publiek.
De commercials met de hoogste rapportcijfers in Q2: Centraal Beheer, Kruidvat en Zilveren Kruis:
De winnende commercial is Scammers | Even Apeldoorn bellen van Centraal Beheer met het rapportcijfer 8. In de commercial zien we een backpacker die in de problemen komt. Het is de eerste commercial van het nieuwe bureau van Centraal Beheer: TBWANeboko. Ruben Balfoort, eigenaar Commercialreview: ‘Een nieuw bureau, maar dezelfde kracht van de welbekende Centraal Beheer-commercials, maar toch ook de hoogste score op de factor Onderscheidend. Dit is een groot compliment te noemen! Deze reactie vat het algemene oordeel over de commercial goed samen: “Leuk, weer een stukje traditie in een nieuw jasje”.’
Op de tweede plek staat de zomercommercial van Kruidvat met de titel Inslaan vóór we op vakantie gaan! met als rapportcijfer een 7,8. De commercial is van de hand van Suite Rouge en heeft natuurlijk weer een mooie hoofdrol voor Lies en een irritante mede-Nederlandse die alles van haar ‘leent’. Balfoort: ‘De humor wordt gewaardeerd en de commercial staat ook 2e in de categorie Geloofwaardigheid wat een knappe prestatie is: humor zo inzetten dat het alsnog geloofwaardig overkomt.
De derde plek is voor Zilveren Kruis met Social Minderen die een 7,4 krijgt en de hoogste score haalt op de factor Geloofwaardigheid. In deze commercial van Natwerk zie je situaties uit het dagelijks leven die moeten triggeren om minder tijd door te brengen op social media. Balfoort: ‘Het gevoel van de respondenten over deze commercial wordt goed samengevat in deze reactie: “Hele duidelijke commercial om op een goede manier het probleem van social media te benoemen”.’
ANDERE OPVALLENDE RESULTATEN
Geloofwaardigheid
Op de factor Geloofwaardigheid scoort de commercial voor het Kinderfietsenplan van ANWB ook erg hoog: een 7,2. Eén op de 28 kinderen in Nederland heeft geen eigen fiets. De campagne toont via Noah hoe een gedoneerde fiets school, sport en sociale contacten mogelijk maakt. Deze commercial is van de hand van Ace PR en heeft ook een top-3 positie in de categorie Onderscheidend.
Leuk om naar te kijken
De top-3:
1 Bol.com met Klaar voor je vakantie met Bol door Dept krijgt hier een 7,1. Balfoort: ‘In deze commercial wordt vooral de typische “Bol-humor” gewaardeerd, wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Grappig, pakkend, zomers gevoel”.’
2 Beemster met Echte smaak komt uit de Beemster door Philip&Hugo krijgt een 7,0. Balfoort: ‘Deze reactie laat goed zien wat de respondenten vinden van de commercial: “Nostalgische beelden en gevoelens die duidelijk maken wat lekkere kaas zou moeten zijn”.’
3 Karwei met Vier het buitenleven met Karwei door Lukkien krijgt een 6,9. Balfoort: ‘Deze respondent vatte de commercial en het gevoel eromheen goed samen: “De positiviteit en warmte van het thuisgevoel en je huis of tuin inrichten en decoreren stralen ervan af”.’
Irritant
Balfoort: ‘In dit geval zijn hoge scores natuurlijk minder positief, alhoewel de commercials zeker niet als extreem irritant worden ervaren, gezien de onvoldoendes.’
1 Domino’s Pizza met Honor The Craving van Selmore Creative Agency scoort een 4,2. Balfoort: ‘De commercial wordt door sommigen als irritant ervaren, omdat het een gekke en voor sommigen lastig voor te stellen situatie is. Maar de humor wordt ook juist wel weer gewaardeerd door velen. De verschillen in beoordeling zijn groot.’
2 Tempo-Team met Eerste werkdag | Maak werk van werkplezier! door Studio M komt ook op een 4,2 uit. Balfoort: ‘Deze reactie vat het algemene oordeel goed samen: “Beetje overdreven, maar wel grappig”.’
3 BridgeFund met Flexibel Zakelijk Krediet van Ceci n'est pas un bureau krijgt het hoogste cijfer, maar nog steeds een dikke onvoldoende voor deze categorie, wat het dus niet zo extreem maakt: 4,6. Balfoort: ‘Ook bij deze commercial zien we twee sterk uiteenlopende sentimenten waarbij een deel de commercial erg kan waarderen, maar een ander deel ook totaal niet. Dit verklaart de hoge score op deze factor. De commercial trekt wel de nodige aandacht.’
Zet aan tot actie
1 Old Amsterdam met Tasty Grill, krokant van buiten, zacht van binnen door Foodboom behaalt een 5,9 in deze categorie. Balfoort: ‘Deze commercial heeft bij veel respondenten iets getriggerd, waardoor ze benieuwd zijn geworden naar het product. Dit is een knappe prestatie, juist doordat het een korte en krachtige commercial is. Deze reactie vat dat goed samen: “Ziet er interessant uit, nodigt uit tot proberen”.’
2 Specsavers met Iedereen goed zien, daar zorgen we voor van Alfred scoort ook een 5,9. Daarnaast behaalt deze commercial ook de top-3 op de factor Onderscheidend vermogen. Balfoort: ‘Deze campagne is het eerste resultaat van deze samenwering tussen Specsavers en Alfred en bouwt voort op herkenbare elementen met een stukje historie. De oprichters van Specsavers worden namelijk in beeld gebracht. De volgende reactie vat de commercial goed samen en lijkt dus goed begrepen te zijn: “Leuk om naar te kijken, humor. Lage prijs, gediplomeerde opticiens in de winkel. Vertrouwd om naar toe te gaan”.’
3 Albert Heijn met Altijd weer die ene vraag… Wat eten we vandaag? door TBWA\Neboko krijgt een 5,8. Balfoort: ‘Deze commercial introduceert “Steijn van Albert Heijn”, de digitale assistent in de AH-app.Veel van de respondenten vinden dit interessant en willen dit wel gaan proberen. Veel respondenten herkennen natuurlijk het issue uit de titel van de commercial: wat moeten we vandaag nou weer eten? Als daar een handig hulpmiddel voor is, dan vinden veel kijkers dat alleen maar fijn, wat goed wordt samengevat in deze reactie: “Een goede reclame met een oplossing voor een dagelijkse probleem”. We feliciteren alle winnaars met de mooie commercials en de goede resultaten! Op naar een nieuw kwartaal met weer veel nieuw en creatief sterk werk!’
Is jullie commercial een volgende winnaar in de commercialcompetitie op commercialreview.nl? Meld je commercial aan en laat ons panel het beoordelen!
Aanmelden kan nu via deze pagina.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
- Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
- Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
- Wereldwijde herpositionering Disaronno door 72andSunny Amsterdam
Laatste Nieuws
- Lies doet het weer goed, Centraal... 15-07-2025
- Strategische denkers (17): ‘Het... 15-07-2025
- 'We zetten grote stappen in onze... 14-07-2025
- Fems On Fire doorbreekt stilte rond... 14-07-2025
- Breaker bevrijdt GIF-helden met... 14-07-2025
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers