Biografie Sinds april 2009 werk ik voor MarketingTribune als (eind)redacteur voor het magazine en sinds september 2013 ben ik ook contentmanager voor onze website in het bijzonder marketingtribune.nl/design. De focus van ons platform over design ligt op packaging, visual id en digital design. Bloggers welkom! Mail me met nieuws en andere wetenswaardigheden op design@marketingtribune.nl.
Nanny Kuilboer

Karin de Koning van Beiersdorf: 'Denk vier keer na voordat je gaat relaunchen'
Karin de Koning is Country Manager Benelux bij Beiersdorf. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Toen ik 18 was twijfelde ik tussen het conservatorium en een studie Bedrijfseconomie.’
DOSSIER THE YOUNG ONES Aandacht moet je verdienen
Yvonne van Sark en Sylvie Verbiest richten zich met hun respectievelijke bureaus Youngworks en Small Kids & Youth op de jongerenmarkt. Wij vroegen hen onder meer of jongeren beschermd moeten worden door zelfregulering of regelgeving van bovenaf of dat jongeren de ‘bullshit’ die zij over zich heen krijgen prima kunnen pareren. Aan de andere kant is het hete hangijzer natuurlijk of en hoe je de jongeren überhaupt bereikt. Tips van de experts.
DOSSIER THE YOUNG ONES Stelling: 'De invloed van marketing op jongeren wordt overschat'
Wat moet je als marketeer toch met die jongeren? Hoe bereik je ze en hoe voorkom je dat je als merk pubergedrag vertoont, waarschuwt Ana Henriques van TUI. Wil je ze met jouw product überhaupt wel bereiken of doe je liever aan zelfregulering? Zoals Martijn Keesmaat van Hooghoudt het noemt: een duivels dilemma!
Hands Off My Chocolate lanceert vegan melkchocoladereep
De Smooth No M!lk-reep van Hands Off My Chocolate is het plantaardige alternatief voor de klassieke melkchocoladereep. Hands Off My Chocolate hoopt op deze manier - en met de al bestaande vegan pure variant - vegan chocolade toegankelijk en mainstream te maken.
Mastercard lanceert muziekalbum
Als volgende stap in de sonic branding van het merk, lanceert Mastercard een muziekalbum. Dit kondigde de creditcardmaatschappij tijdens Cannes Lions aan.
Buitenwinkel Bever opent eerste retailrecyclestraat van Nederland
Bever is de eerste retailer in Nederland met een heuse retailrecyclestraat. In de recyclestraat worden alle kleding en producten die in de 42 Bever-winkels worden ingeleverd - in 2021 alleen was dat 7.760 kg - gesorteerd en verdeeld over zestien bestemmingen en krijgt een daardoor een duurzaam en circulair ‘tweede leven’.
Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor: 'Consument wil wel duurzaam online winkelen, maar weet niet hoe'
Uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch, blijkt dat de meeste consumenten (66%) duurzaam online winkelen belangrijk vinden, maar niet altijd weten hoe ze dat moeten doen.
MoAwards 2022: Essensor Marketing Research and Analytics Bureau van het jaar
Essensor is bij de uitreiking van de MoAwards 2022 uitgeroepen tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar. De prijs voor Insights Professional aan bedrijfszijde ging naar Marcel Paquay van Walibi Holland.
The Good Wine verandert wijn in water
The Good Wine is niet alleen biologisch en vegan, maar voor elke verkochte fles wordt er 750 liter schoon drinkwater gedoneerd.
Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van B2B naar B2C; het doel is meer Hansgrohe-groen op straat'
Art van der Vorm is Marketing Manager bij Hansgrohe Group. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.
Nationale Marketing Benchmark: Winnaars investeren in ontwikkeling
Winnende merken zijn meer tevreden over de marketingcompetenties van hun medewerkers. Toch blijven winnaars meer investeren in opleiding en training dan andere bedrijven. De achterstand van dalende merken dreigt daardoor steeds verder toe te nemen. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark, waar nieuwe resultaten van beschikbaar zijn.
DOSSIER BUIKGEVOEL Mariëlle Krouwel van NN Group
Nationale-Nederlanden heeft in samenwerking met creative agency DentsuAchtung een nieuwe merkcampagne gelanceerd. In gesprek met Mariëlle Krouwel, Director of Global Branding bij NN Group, over buikgevoel en creativiteit, humor in reclame en hoe onze Europese buren daarmee net dat stapje verder durven te gaan: ‘Als je niet wakker ligt van de doelen die je stelt, ben je niet ambitieus genoeg.’
22 European Design Awards voor Nederland en Verve by Vruchtvlees European Design Agency of the Year
Na twee digitale edities werden de European Design Awards dit jaar weer live uitgereikt en wel op op zaterdag 18 juni in de Estlandse hoofdstad Tallinn. Verve by Vruchtvlees won vier awards en werd voor de tweede keer European Design Agency of the Year. Verve evenaart daarmee het record van het Haagse bureau Silo.
Steffie van der Velde van Luxaflex: 'Scherpe keuzes maken in je positionering dwingt je om vooral dingen niet te doen'
Steffie van der Velde is per 1 juni 2022 gestart als marketingmanager bij Luxaflex Nederland. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.
Nationale Bioscoopbon helemaal in het nieuw
Voor Nationale Bioscoopbon vormden het toenemend aantal cadeaukaarten en de verdergaande digitalisering de aanleiding voor een herpositionering en een geheel nieuw digitaal product en design in samenwerking met Selmore en DotControl.
Kantar: 'Raakt jouw merk de juiste duurzaamheidssnaar?'
Erzsi Eleveld en Rick Boersen zijn respectievelijk Client Service Director en Consultant Brand & Sustainability bij marktonderzoekbureau Kantar. Zij presenteren samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
Centraal Beheer en Neurensics: 'De werking van marketing en communicatie is lang niet altijd rationeel en bewust'
Mede-oprichter neuromarketing- en adviesbureau Neurensics Walter Limpens en Natasja van Buuren, Dataconsultant bij Centraal Beheer, spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een sneak preview.
Roderick van den Brink van Vrumona over de kracht van cultuur en internal branding
Roderick van den Brink is Account Director Superunie bij Vrumona (Heineken). Tijdens Nima Marketing Day 2022 spreekt hij over de kracht van cultuur en internal branding. Een korte kennismaking.
Otrium en Ruigrok NetPanel: 'Alle kleding moet gedragen worden'
Jeroen Hermans is Senior Research Consultant bij Ruigrok NetPanel en Sophie Kromhof Head of User Engagement bij Otrium. Samen presenteren zij tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
Maura van Styrum van Livekindly Collective: 'Ongelofelijk dat de vleesindustrie nog steeds subsidies ontvangt'
Maura van Styrum is Brand Manager Benelux bij Livekindly Collective voor de drie plantaardige voedingsmerken LikeMeat, Dutch Weed Burger en Oumph en werkt vanuit hartje Amsterdam met een team van ‘hele gezellige en missiegedreven collega’s. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.
Philadelphia Zorg: 'Hoe beweeg je in een wereld waarin vraag en aanbod onder spanning staan'
Bas Bodzinga RM EMP, Directeur Klantbelang/DigiContact bij Stichting Philadelphia Zorg, en Astrid de Groot-de Meijer van Pro Persona spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. De titel van hun presentatie luidt ‘Wat marketeers moeten weten over innovatie in de zorg’. Een korte kennismaking.
Jurjen Worp van Makro: 'Eén set persona's voor het hele bedrijf'
Jurjen Worp is Directeur Marketing & Communicatie van zelfbedieningsgroothandel Makro spreekt tijdens Nima Marketing Day 2022 over de inzet van persona’s. Een korte kennismaking.
'YouTube wordt vaak gebruikt als archief of voor doorplaatsing van tv-commercials'
Peter Minkjan is co-founder & chief product officer bij Team5PM. Samen met Lisa de Wachter, Industry Manager bij YouTube, verzorgt hij een van de presentaties tijdens Nima Marketing Day 2022.
Supernova Sportswear: 'Hoe je missie te vertalen op het gebied van merk, product, prijs en promotie'
Marieke Romano-van den Hoek (links) en Elise Althoff (rechts), oprichters van Supernova Sportswear, verzorgen samen één van de sessies tijdens Nima Marketing Day 2022. Zij spreken over de dilemma’s en ervaringen van startende impact-ondernemers. Een korte kennismaking.
SAN ACCENTEN 2021 Kruidvat Adverteerder van het Jaar
Zojuist zijn de SAN Accenten 2021 uitgereikt. Kruidvat werd Adverteerder van het Jaar, GoSpooky Bureau van het Jaar en Škoda won de Consistent Accent. De NKOTB-Accent ging naar New Era Consultancy en Anouk van Huissteden ging er vandoor met The Next Merkenbouwer Accent.
Lush wil lokale regeneratieve initiatieven ondersteunen
Regeneratief is meer dan duurzaam en ook gericht op herstel. Het Lush Regenerative Fund is er voor kleinere, lokale initiatieven die werken aan ecologische of sociale projecten in Nederland waarbij regeneratieve werkwijzen centraal staan. Aanvragen kunnen ingediend worden tot en met 30 juni 2022.
Hartstichting: 'Lef in positioneren maakt impact'
Fleur de Bruijn en Richard van Nijkerk, respectievelijk Manager Strategische Relaties en Campagnemanager bij de Nederlandse Hartstichting, spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
KRO-NCRV: 'Factchecken en debunken misinformatie van levensbelang'
Ali Haselhoef en Rosanne van de Leemkolk, respectievelijk Conceptontwikkelaar Innovatie en Creative bij KRO-NCRV, spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
[onderzoek] Slechts 51% marketeers heeft 'Moment of Truth' gedefinieerd
Voor elk merk of product is er één moment dat beslissend is voor het wel of niet kopen van het product of de dienst. Uit de vele gesprekken die DVJ Insights jaarlijks voert met CMO’s en marketingdirecteuren wordt duidelijk hoe belangrijk dit moment is en hoeveel effort nodig is om effectief te zijn tijdens dit belangrijke moment.
Frank Tebbe en Pauline Wielens over Giro555: 'Een uitzonderlijk merk'
Frank Tebbe en Pauline Wielens zijn respectievelijk actie-coördinator en communicatie-coördinator Giro555. Samen spreken zij tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
Tambr: 'Wij geloven dat audio elk merk kan laten groeien en dat geloof verspreiden we graag'
Sonic branding-bureau Tambr verzorgt ook dit keer weer een van de sessies tijdens Nima Marketing Day 2022. Deze keer met medewerking van Ine Stultjens, Head of Marketing & Communication bij Royal Auping. De redactie stelde alvast wat vragen over de sessie aan oprichters Niels de Jong en Willemijn van Hussen.
Onno Koole van Losberger De Boer over het implementeren van value based pricing
Onno Koole is Group Marketing Director bij Losberger De Boer, een van de grootste leveranciers van tijdelijke en permanente modulaire gebouwen ter wereld. Hij is een van de sprekers tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
Ewa Skotnicki van Fairphone: 'Fysieke ontmoetingen zijn de bakermat van creativiteit'
Ewa Skotnicki is Head of Brand Fairphone. Zij spreekt tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
Melanie Koning van Grolsch: 'Wat betekent een merk voor mij en voor de maatschappij?'
Melanie Koning is Marketing Manager Grolsch. Zij werkt al 25 jaar voor het bier met de beugel, zowel nationaal als internationaal, en voornamelijk als marketeer. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.
Dan Gliatta van The Cargo Agency over het belang van B2B-marketing richting het MKB
Simpel gezegd helpt Dan Gliatta, Chief Strategy Officer bij The Cargo Agency, grote merken als Microsoft, Mercedes-Benz en LG met hun marketing richting het MKB. Hij presenteert tijdens Nima Marketing Day namens Cargo Strategy, een nieuw en wereldwijd marketingconsultancy ‘and insights factory’ in Amsterdam.
Validators: 'Vergroot je mentale marktaandeel met branded content en adverteren'
Product owner Brand bij Validators Marceline Veen en promovendus VU/Validators Noud Schartman spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
Martijn Keesmaat van Hooghoudt: 'Merken vinden het lastig om in deze tijd relevant te zijn'
Martijn Keesmaat is Directeur Marketing, Sales en Innovatie bij Familiedistilleerderij Hooghoudt. Tijdens Nima Marketing Day 2022 spreekt hij over ‘hoe een fout een meesterzet bleek’. Ter kennismaking reageert hij op een aantal steekwoorden.
Thomas Luberti van Wijnvoordeel: Als je meer dan 7 van de 10 dingen goed doet, neem je te weinig risico
Thomas Luberti is verantwoordelijk voor Marketing & Monetisatie van Wijnvoordeel, onderdeel van e-Luscious, de partij achter onder meer Koffievoordeel, Wijnbeurs, Colaris en VoorMijnDier. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.
Validators: 'Consumenten zijn op een hele andere manier met merken bezig dan wij vakidioten'
Jelmer Wit (links op de foto), Client Consultant, en Bart Massa (rechts op de foto), Business Manager, spreken samen namens communicatie- en merkonderzoekbureau Validators tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
UITSLAGEN ESPRIX 2022: Goud voor Hak en Apenkooi Events
Honderdtwintig marketeers, strategen, producers en creatieven kwamen gisteren, donderdag 18 mei, bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in het Felix Meritis. De grote winnaars waren dit jaar Hak met Het helpende bord en Apenkooi Events met Unmute Us, die ieder twee keer werden bekroond en allebei een gouden award in ontvangst mochten nemen.
Chantalle Weemaes: 'Professionals geven vaak net iets te veel gas'
Chantalle Weemaes spreekt tijdens Nima Marketing Day 2022 namens marketing- en fulfilmentbureau Sidekix. Haar topic? Energiemanagement: ‘Zelfs je aantrekkelijkheid wordt door je hoeveelheid energie bepaald.’
Blue Field Agency: 'De CMO wordt een Chief Connecting Officer'
CEO Barbara Keurntjes en Chief Data & Insights Officer Job van den Berg, beiden van Blue Field Agency, presenteren samen tijdens Nima Marketing Day 2022.Een korte kennismaking en sneak preview.
- AlgemeenNieuws Anokyewah en Brand Flu nieuwe...Weblog [column] Van medewerkers als...Weblog [column] De pracht en kracht van...Nieuws [branded content] Vijf Gouden...Weblog [column] RookNieuws 'Ruim een derde Nederlanders...
- B2BNieuws BlueWaveDigital wordt OrangeValley...Nieuws Column Ongebreideld groeien is niet...Nieuws [branded content] Meer gemak in het...Nieuws Cupola XS opent radio en tv studioNieuws Pricing: de beslissende factor voor...Nieuws Leaseweb Global benoemt Ronald...
- BureausNieuws Sterk Reclamebureau en Mark@ing...Nieuws Descartes kiest Whizpr als partner...Nieuws De bestekfamilie helpt met gezond...Nieuws Sebastiaan van Rijnsoever nieuwe...Nieuws Ikea kiest voor DDB Unlimited Weblog [column] Merkactivisme: Van een...
- ContentmarketingWeblog column Influencermarketing is stuk...Weblog [Marketing the Rainbow #19] Burger...Nieuws Britse tennisster Raducanu hoofdrol...Nieuws Nieuwe koffiecups en 'retespannende'...Nieuws Zwitserleven lanceert merkcampagne...Nieuws NTR Podcastprijs naar docu over...
- DesignWeblog Column Iconen Honda en Renault...Weblog [column] De wereld niet laten...Nieuws Lego wil meer vrouwen in design Nieuws 22 European Design Awards voor...Nieuws Nationale Bioscoopbon helemaal in...Weblog [column] Kijken en zien is een...
- Food en RetailNieuws CBL: 'Nog geen concrete plannen om...Nieuws Nutricia introduceert 'Nutrilon Melk...Nieuws Qwic lanceert reclamecampagneNieuws McDonalds maakt mooi gebaar Nieuws Quorn zet volgende stap in...Nieuws IRI verwacht schommeling in...
- MediaNieuws Advies: omroepbestel verouderd,...Nieuws Top 40 blijft tot einde decennium...Nieuws Inschrijving Mercurs geopendNieuws Stroom en De Media Maatschap (DMM)...Nieuws Readly breidt aanbod fors uitNieuws NLziet voegt kinderzender Pebble TV...
- Online MarketingNieuws 81 procent Nederlanders bang voor...Nieuws Minions nemen social media slaapmerk...Nieuws 'Amazon Prime in twee klikken...Nieuws Aviko verschuift marcom-focus naar...Nieuws 1,2 miljoen online gokkers in...Nieuws Virtuele influencer Esther gaat...
- SponsoringNieuws VriendenLoterij en Het Concertgebouw...Nieuws Jumbo-Visma en Gorillas fietsen...Nieuws ING-campagne ' Niemand buitenspel'...Nieuws Tour de France: Welke merken doen er...Nieuws DHL hoofdpartner bij Van Gogh MuseumNieuws Shortrackster Suzanne Schulting...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- CBL: 'Nog geen concrete plannen om... 05-07-2022
- Nutricia introduceert 'Nutrilon Melk... 05-07-2022
- Qwic lanceert reclamecampagne05-07-2022
- McDonalds maakt mooi gebaar 05-07-2022
- Quorn zet volgende stap in... 05-07-2022
- IRI verwacht schommeling in... 04-07-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference
- Toon alle events »