
Spar lanceert eigen retailmedia: 'Spar Media'
Spar introduceert Spar Media: 'een veelzijdig netwerk dat leveranciers, en ook niet-leveranciers, de kans biedt om te adverteren in alle Spar-winkels en op Spar.nl.'

VAR-moment centraal in nieuwe tv-commercial HelloTV
Tv-specialist HelloTV lanceert een nieuwe tv-commercial waarin een VAR-moment centraal staat. De commercial speelt in op de vermeende groeiende behoefte van consumenten naar grotere tv’s.

Eerste resultaten Unilever regeneratieve landbouwprojecten
Unilever kondigt de eerste impactresultaten aan van haar regeneratieve landbouwprojecten. Deze laten vooruitgang op verschillende gebieden zien. 'Terwijl Unilever blijft werken aan het toevoegen en opschalen van projecten in de komende jaren, deelt Unilever vandaag de milieu-impact van deze eerste programma's.'

Vertigo 6 verzorgt PR voor OnePlus
Technologiemerk OnePlus heeft Vertigo 6, onderdeel van Happy Horizon, na een pitch geselecteerd als PR-bureau voor de Benelux.

Sabor Verde promoot avocado op regenwater
Sabor Verde heeft Fitzroy gevraagd om het merk te ontwikkelen. Niet alleen qua positionering maar ook de verpakking en verdere communicatie. Jur Baart, oprichter van betrokken bureau Fitzroy: 'Een essentieel visueel kenmerk van de identiteit van Sabor Verde is de illustratie van de prachtige Quetzal vogel, die zichzelf voedt met de avocadoplant en daarnaast ook de zaden verspreidt.'

'Inflatie en Oekraïne dwingen Frankrijk terug naar plofkip'
'Erst kommt das Fressen, dann die Moral', citeert MT Bertold Brecht in de recent verschenen print-editie over True Pricing. Actueler dan ooit. Dit principe lijkt nu ook weer in Frankrijk terrein te winnen, signaleert Foodlog.

Pedigree opent hondensnackbar op Dierendag
Op Dierendag opent Pedigree voor één dag een hondensnackbar in Haarlem. Daarmee wil het merk aandacht vragen voor adoptiehonden.

Green Food Lab viert vijfjarig bestaan met nieuwe positionering
B Corp bureau Green Food Lab lanceert op 2 september 2023 een vernieuwde positionering.

DOSSIER RETAILMEDIA Er is werk aan de winkel voor merken
Retailmedia is inmiddels het op drie na grootste advertentiemedium wereldwijd met naar verwachting 121,9 miljard dollar aan advertentie-uitgaven in 2023, blijkt uit onderzoek van het World Advertising Research Center (Warc).

Eerste AI gestuurde restaurant van Nederland staat op Horecava 2024
Horecava, de grootste horecabeurs van de Benelux, kondigt een spannende samenwerking met Bunkr, 'het vooruitstrevende AI-gedreven restaurant'. Tijdens Horecava 2024 zal Bunkr namelijk een pop-up restaurant exploiteren op de beursvloer van de Rai.

Praxis zet in op verduurzamen huis
Praxis haalt dit najaar alles uit de kast om Nederlanders te helpen bij het verduurzamen van hun huis: spoken, spookhuizen, een digital magazine, branded content en een Duurzaamheidscheck in de Praxis app.

Snoepmerkmaker Perfetti Van Melle kiest voor Barracuda
Na een intensieve pitch heeft snoepgoedfabrikant Perfetti Van Melle gekozen voor strategisch merkactivatiebureau Barracuda.
![[interview] Regio Utrecht in teken van Media&Gaming tijdens Dutch Media Week](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Regio Utrecht in teken van Media&Gaming tijdens Dutch Media Week
Dutch Media Week betreft dit jaar recente ontwikkelingen in de media en hun impact op mens en maatschappij. Deze focus sluit naar eigen zeggen naadloos aan bij het Deloitte-rapport 'Future of News' uit januari 2023. Veertien vragen aan betrokkene Annet Kloprogge.

DOSSIER RETAILMEDIA 'Retailmedia wordt net zo groot als lineaire televisie'
Supermarkten lijken de ideale leefomgeving voor retailmedia. Naast online mogelijkheden voor adverteerders is er ook de winkel zelf: digitale schermen, displays en materialen in of op de schappen of op de vloer, advertenties op de handscanners en bij de kassa. Mogelijkheden genoeg dus. Verder gebruiken veel grootgrutters gedrukte media, zowel luxere magazines als folders met aanbiedingen. MarketingTribune maakt een rondje langs de retailmediavelden bij Albert Heijn, Jumbo en Plus.

Op wereldreis met whisky
Drankproducent Diageo heeft de ‘Spirited Xchange’, een serie speciale Schotse whisky’s, editie 2023, onthuld.

Koken in een Whirlpool vaatwasser
Fightclub België heeft een wel heel bijzondere campagne bedacht voor Whirlpool Benelux: de opening van een restaurant voor één dag waarin gekookt wordt in een vaatwasser.

Jumbo biedt 'Kletsboeketten' aan tijdens Week tegen Eenzaamheid
Van 28 september tot en met 4 oktober 2023 kunnen klanten van Jumbo in heel Nederland en België twee verschillende soorten 'Kletsboeketten' cadeau geven.

Ondanks dip in 2e kwartaal: online bestedingen op €16,3 miljard
In het eerste half jaar van 2023 komen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 16,3 miljard, 2% meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Iconische Citroën 2CV blaast 75 kaarsjes uit
Citroën viert de 75ste verjaardag van één van zijn meest iconische modellen: de 2CV. Ter gelegenheid van deze verjaardag werden acht iconische en bijzondere 2CV’s op artistieke wijze gefotografeerd in het Citroën Conservatoire. Ook duiken er bijzondere foto's van Erwin Olaf op.

RB | PR aan de champagne (en whisky)
Champagnehuis Perrier-Jouët en Royal Salute whisky maken nu officieel deel uit van het portfolio van bureau RB | PR.

Remake GiG Hard Seltzer van DE-commercial scoort goed
Met een remake van een DE-commercial scoort GiG Hard Seltzer Nederland heel behoorlijk op social media, vooral op Instagram met bijna 1,8 miljoen views en TikTok met meer dan 1,3 miljoen views..

Sheraton Amsterdam Airport Hotel maakt eigen bier van overtollig brood
Sheraton Amsterdam Airport Hotel zet de toon voor een duurzamere toekomst met de introductie van ‘Gouden Brood’, een innovatief bierconcept waarbij overtollig brood uit de keukens van Sheraton Amsterdam als voornaamste ingrediënt wordt gebruikt.

Hema omarmt missie Tony's Chocolonely
In de loop van volgend jaar start Hema met de verkoop van de eerste chocolade, gemaakt van Tony’s Open Chain cacao.

Shell verkoopt Ouwe Taart tijdens de Week tegen Eenzaamheid
Ouwe Taart, het appeltaartje met sociale impact, is tijdens de Week tegen Eenzaamheid van 28 september t/m 4 oktober 2023 verkrijgbaar bij alle Shell Café locaties in Nederland.

Gault&Millau organiseert '100Chefs' in Miele Experience Center
Op 30 september en 1 oktober 2023 vindt het grootscheepse culinaire evenement '100Chefs by Gault&Millau' plaats in het Miele Experience Center in Vianen. Het is het eerste en grootste culinaire weekend dat Gault&Millau voor consumenten organiseert

Tjiep nieuwe mascotte van CheapTickets.nl
Online reisorganisatie CheapTickets.nl viert zijn 22e met de introductie van goudgele vogel Tjiep en het trakteren op gratis tickets, vouchers en deals, waaronder drie geheel verzorgde citytrips.

Chin. Ind. Rest.: horecalevens voor en achter het doorgeefluik
In 2021 werd de Chinees-Indische restaurantcultuur in Nederland toegevoegd aan de Inventaris Immaterieel Erfgoed. In het nieuwe 'Chin. Ind. Rest. kookboek' zijn nu alle klassieke recepten van deze keuken vastgelegd, van babi pangang tot de perfecte bami maar ook de bijbehorende verhalen.

Albert Heijn start pfas-vrije pannenspaaractie
Deze herfst kunnen klanten van Albert Heijn sparen voor pfas-vrije pannen van GreenPan, gemaakt van gerecyclede materialen.

Marketeer Dings: 'Ben & Jerry's Chunky Experience pop-up groot succes'
Lieve Dings werkt als Brand Manager bij Ben & Jerry's en sinds vier jaar in de ijscategorie van Unilever in verschillende rollen binnen Marketing en Digital. We stellen haar (foto m.) zes vragen over afgelopen zomer, over de Ben & Jerry's Chunky Experience pop-up en komende plannen met het merk.

Primark lanceert collectie met superster Rita Ora
De internationale modeketen Primark werkt samen met stijlicoon Rita Ora en lanceert een nieuwe kledingcollectie die volgens de ontwerpers meerdere seizoenen te dragen is. 'Dankzij deze bijzondere samenwerking kunnen Primarkklanten de beroemde stijl van Rita Ora voortaan betaalbaar scoren.'
![[onderzoek] Nederlanders besteden recordbedrag aan consumptie buitenshuis](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederlanders besteden recordbedrag aan consumptie buitenshuis
De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard, en plus van €3 miljard. Maar: '60% van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur.'
![[marketeer 185] Floris Smits - marketingmanager Optisport](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 185] Floris Smits - marketingmanager Optisport
In deel 185 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Floris Smits, die per ongeluk de marketing in is gerold en nu verantwoordelijk is voor de marketing van meer dan 300 sportlocaties van Optisport in Nederland en België. Een gesprek over zingeving, uniformiteit en slim werken.

Martijn Smelt van TP Vision: 'Ambilight TV moet Champions League-status krijgen'
TP Vision is sinds kort - en voor minimaal drie jaar - de nieuwe partner van voetclub FC Barcelona. Het bedrijf dat Philips TV & Sound- en AOC Sound-producten verkoopt, wil dit podium gaan inzetten om vooral Ambilight TV internationaal te promoten. In gesprek met CMO van TP Vision Martijn Smelt, over deze opmerkelijke stap: ‘Via FC Barcelona gaan we 400 miljoen potentiële klanten bereiken.’

Hornbach opnieuw beste bouwmarkt
Hornbach is voor de 17e keer op rij uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook online is de projectbouwmarkt wederom de favoriet van klussend Nederland.

Onderzoek: retailers zien AI vooral als kans
Veruit de meeste Nederlandse retailers beschouwen kunstmatige intelligentie als een veelbelovende oplossing om hun bedrijfsvoering te verbeteren en hun winstgevendheid te vergroten.

DOSSIER RETAILMEDIA Florine de Laat van Fonq
Voor ons Dossier Retailmedia ging de redactie in gesprek met Florine de Laat, Lead Campagnes & Retail Media Solutions bij Fonq over de specifieke advertentiemogelijkheden op ‘haar’ platform.

DOSSIER RETAILMEDIA Marketeers op stelling
Is retailmedia echt de revolutie die sommigen prediken? Streven de uitgaven aan retailmedia daadwerkelijk binnen no time die aan lineaire tv voorbij? Zal inderdaad een kwart van de winst van retailers afkomstig moeten zijn van media? Of is het een vanzelfsprekende evolutie in medialand en is retailmedia slechts een van de vele tools van performance marketeers, zoals Rob Revet stelt in zijn reactie op onze stelling ‘Alle Nederlandse retailers moet uitgever worden.’
![[onderzoek] Een derde Nederlanders kiest vaker voor vis in plaats van vlees](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Een derde Nederlanders kiest vaker voor vis in plaats van vlees
Steeds meer Nederlandse consumenten geven aan vis in plaats van vlees te kiezen vanwege duurzaamheid, blijkt uit recent onderzoek van de keurmerken Marine Stewardship Council (MSC) en Aquaculture Stewardship Council (ASC).

Met Eveline Wu op reis naar vijf eetlanden in Simply Asian
Als chef en succesvol horecaondernemer is Eveline Wu al lange tijd bekend en met haar kookprogramma’s op 24-Kitchen werd ze bekend onder een breed publiek. Met haar kookboek 'Simply Asian' doet ze daar nu nog een schepje bovenop.

'Voor shopper is winkelervaring belangrijker dan de aanwezige producten'
Manhattan Associates, technologiespeler op het gebied van supply chain en omnichannel commerce kondigt nieuwe Returns Management-functionaliteiten aan om het retourproces te optimaliseren voor zowel consumenten als retailers. Zeer belangrijk voor de CX, stelt de aanbieder.

Reactie CBL op Miljoenennota 2024: 'verbeter de koopkracht blijvend'
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwelkomt de begrotingsaankondigingen gedaan op Prinsjesdag voor 2024. De vertegenwoordiger van de supermarkt- en foodservicebedrijven zegt de focus op armoedebestrijding en het verbeteren van de koopkracht van Nederlandse huishoudens te waarderen.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Spar lanceert eigen retailmedia:... 03-10-2023
- Eerste resultaten Unilever... 03-10-2023
- 'Inflatie en Oekraïne dwingen... 02-10-2023
- Eerste AI gestuurde restaurant van... 02-10-2023
- [interview] Regio Utrecht in teken... 29-09-2023
- Op wereldreis met whisky29-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing