
Bloomon en Fastned verrassen met bloemenkiosk
In een opvallende samenwerking hebben online bloemist Bloomon en snellaadbedrijf Fastned Moederdag gevierd met bloemenkiosken op diverse locaties in Nederland en België. Met de campagneboodschap ‘Tankstationbloemen? bloomon heeft iets beters’ wilden de twee B Corp-gecertificeerde bedrijven duurzame alternatieven promoten én hun merk op originele wijze onder de aandacht brengen.

Magnum breidt aanbod uit met utopia-smaken
IJsmerk Magnum breidt zijn assortiment verder uit met de lancering van de 'Utopia lijn'. Dit nieuwe aanbod, bestaande uit Magnum Double Hazelnut en Magnum Double Cherry ijsjes, wil een 'combinatie van multisensoriële ingrediënten bieden' die de grenzen van smaak en textuur verleggen.

Kookboek Porsche viert Nederlands streekgenot
Porsche Nederland en Dentsu Creative Amsterdam lanceren een bijzonder lifestyle-initiatief: het kookboek 'Vers van de Weg', exclusief voor Porsche-rijders. Dit boek combineert rijplezier met culinaire verfijning en laat zien dat de liefde voor gastronomie net zo’n beleving kan zijn als het rijden zelf.

Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
Ben & Jerry’s viert de introductie van zijn nieuwste ijssmaak Brookieees & Cream met een tijdelijke pop-upstore in Amsterdam. In de winkel aan de Jacob Obrechtstraat draait alles om proeven, delen en meedoen: van gratis ijs en spelelementen tot exclusieve patches en upcycled fashion.

Grolsch lanceert Feestweizen voor Enschede 700
Bierbrouwer Grolsch brengt ter ere van het 700-jarig bestaan van Enschede een speciaal jubileumbier uit: Grolsch Feestweizen. De brouwer, die al eeuwenlang verbonden is met de stad, viert zo het rijke verleden én het bruisende heden van Enschede.

TikTok-campagne Spar speelt in op food-identiteit Gen Z
Spar en Monkeys & Bananas slaan de handen ineen voor een nieuwe TikTok-campagne onder de naam Flavour ID. De campagne richt zich op de TikTok-generatie en speelt in op de rol van food als lifestyle-statement.

Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'
Desperados lanceert deze zomer een campagne die inspeelt op de behoefte aan spontaniteit onder jongvolwassenen, in een samenleving die steeds meer volgens de klok leeft. Onder het motto The Beer with Latin Vibe creëert het merk een geïntegreerde activatie waarin festivalbeleving, talentwerving en internationale muziekstrategie samenkomen, kortom: op zoek naar 'de sfeermaker'.

Douwe Egberts kiest voor bureau Truus om koffie weer hot te maken bij Gen Z
Douwe Egberts, hét koffiemerk dat generaties lang niet weg te denken was uit het Nederlandse keukenkastje, gooit het over een nieuwe boeg. Om weer aansluiting te vinden bij een jonger publiek, schakelt het merk het Amsterdamse bureau Truus in. De missie: koffie opnieuw positioneren als hét sociale bindmiddel, maar dan met de taal en humor van een generatie die 24/7 online leeft.

Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
In mei 2025 opent Statiegeld Nederland, onderdeel van Verpact, twee eigen winkels. Rotterdam heeft de primeur: In winkelcentrum Keizerswaard opent de flagshopstore op 9 mei aanstaande haar deuren. Consumenten krijgen in de 'Statiegeld Retourshop' direct hun geld terug waarbij ook cash uitbetaling een optie is.

Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
The Culinary Agency is het nieuwe label van online marketingbureau Goeiezaak.com, speciaal opgericht voor horecaketens. Vanuit Haarlem wil dit bureau opdrachtgevers met schaalbare, data-gedreven strategieën helpen aan vollere tafels, hoge omzetten en 'snelle uitbreiding zonder merkverwatering'.

DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
Hardcore-legende Paul Elstak viert het 30-jarig jubileum van zijn iconische hit Rainbow in the Sky met een onverwachte samenwerking: samen met De Vegetarische Slager lanceert hij een plantaardige remake van het nummer, compleet met culinaire videoclip en een nieuwe rol als ‘Chef Gehackt’.

Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
Vanaf nu brengt Hornbach de voorjaarscampagne 'Verheug je als een kind' letterlijk tot leven met een rijdende out of home-uiting. De projectbouwmarkt zet een 17 meter lange truck in, met een gigantische speelgoedbox vol met tuinproducten.

Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
In mei 2025 lanceert Loetje een nieuwe merkcampagne die de aangescherpte positionering van het merk kracht bijzet. De campagne viert volgens de makers het 'unieke gevoel van thuiskomen' dat Loetje al sinds 1977 kenmerkt.

Quest en Ron Blaauw ontwerpen Kroquest-snack
Medium Quest heeft een wetenschappelijk verantwoorde snack ontwikkeld: de Kroquest. Gezocht werd naar een hapje dat in elk geval vet, suiker en zout zou bevatten, want 'daar slaat ons brein meteen op aan.'

MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
MediaMarkt betreedt de telecommarkt met de introductie van Let’s Go Mobile, een eigen mobiele telefoniemerk dat slimme, flexibele en transparante abonnementen biedt.

Hands Off kiest koe als boegbeeld in eerste campagne: 'Eat No M!lk Chocolate'
Plantaardig chocolademerk Hands Off lanceert vandaag haar allereerste campagne: 'Hands Off, Eat No M!lk Chocolate'. Met een activistische koe in de hoofdrol maakt het duurzame merk duidelijk dat smaakvolle chocolade prima zonder koemelk kan. De boodschap: lekker genieten én de planeet sparen.

Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne tijdens Koningsdag
In aanloop naar Koningsdag kiest frisdrankmerk Fritz-kola voor een opvallende samenwerking met de Amsterdamse streetartist Laser 3.14. Samen lanceren zij een guerrillacampagne die draait om saamhorigheid in tijden van toenemende verdeeldheid. De actie? Een gelimiteerde vintage kledinglijn met een maatschappelijk statement, op z’n Amsterdams, met een kunstzinnige knipoog.

Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment waaronder AH Protein
Albert Heijn breidt het kant-en-klaar assortiment flink uit met 'gezondere en gevarieerdere opties'. Er komen vernieuwde producten, waaronder maaltijdsalades en andere kant-en-klare maaltijden met volkoren koolhydraten, glutenvrije varianten en zes nieuwe eiwitrijke maaltijden onder het label AH Protein.
![[marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
In deel 223 van onze serie [marketeer] spreken we Sophia Tienstra. Zij was eerder werkzaam als marketeer voor artiesten, merken en de overheid en startte nu LX Matten: een interieurmerk dat een gat in de markt vond met 'design entreematten op maat'. Intussen wordt de Nederlandse matten-wereld snel veroverd met haar designs.

Jonnie Boer pionier in gastronomie en co-branding
Jonnie Boer (60), chef-kok en mede-eigenaar van het driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle, is niet meer. De invloedrijke chef wist zijn culinaire visie uit te bouwen tot een toonaangevend bedrijf met vele merksamenwerkingen.

‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Chuck Studios heeft voor Lipton Ice Tea een culinaire merkidentiteit ontwikkeld waarin het nieuwe gebruikersritueel ‘de Lipting’ centraal staat. Dit ritueel combineert een subtiel opgestoken pinkje met een opvallend ‘ting’-geluid, en moet wereldwijd zorgen voor een herkenbare en positieve merkervaring.

Grolsch lanceert zomers bier met kunstglas
Met de comeback van het frisse wheat ale Grolsch Zomerzon en een opvallend limited-edition glas zet het merk in op beleving. Speciaal voor deze editie werkte Grolsch samen met de jonge illustrator Timber Sommerdijk, die zijn kleurrijke stijl losliet op het ontwerp van het nieuwe zomerbierglas.

Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
Albert Heijn heeft een nieuwe digitale assistent gelanceerd in de Mijn AH app: Steijn. Deze hulp biedt ondersteuning bij dagelijkse vragen over eten, koken en bewaren. De supermarktketen wil hiermee inspelen op de dagelijkse behoefte van consumenten aan inspiratie voor het avondeten.

Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar
In het vervolg op de populaire 3=1-campagne van Hans Anders, krijgt André van Duin gezelschap van Janny van der Heijden én haar teckel Nhaan. De nieuwe campagne, ontwikkeld door creative branding agency Vengean, is 21 april van start gegaan en introduceert een opvallende wending: de actie is vanaf nu deelbaar.

‘Let It Rib’ viert spareribs zonder gêne
Met de nieuwe merkcampagne Let It Rib zet Spare Rib Express vol in op verleiding, herkenbaarheid en humor. De campagne is een pleidooi voor reclame die bovenal vermakelijk is, en positioneert het merk als hét bezorgrestaurant voor premium gerechten, met spareribs als absolute ster.
![[onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
Met Pasen in aantocht toont een nieuw consumentenonderzoek van YouGov hoe Nederlanders zich op de feestdagen voorbereiden. Chocola blijft onbetwist het populairste paassnoep onder alle leeftijdsgroepen, al tonen de cijfers ook kleine verschillen tussen jong en oud. 'Chocolade blijft hét symbool van Pasen.'

Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma 'Feel Good Food Club'
La Place heeft een vernieuwde app, met als blikvanger het nieuwe loyaliteitsprogramma: de Feel Good Food Club. Met dit programma zet La Place een stap in de nieuwe strategie van de foodserviceformule om meer te innoveren en een jongere doelgroep aan te spreken met een persoonlijker en aantrekkelijker aanbod. De met consent verzamelde first party data versterkt dit retailmedium.

Waarom chocolade met Pasen meer is dan een zoete verleiding
Pasen is voor veel consumenten onlosmakelijk verbonden met chocolade. Of het nu gaat om de traditionele paaseitjes, luxe stollen of nieuwe smaken: chocolade speelt een hoofdrol op de paastafel. Maar achter de kleurrijke verpakkingen en volle schappen schuilt een uitgekiende strategie. Hoe spelen merken als Jumbo en Hands Off die uiteenlopende consumentbehoeften in de paasperiode slim in? We spraken met Jorieke de Vries, directeur Marketing bij Jumbo, en Kim van Drie, Marketing Manager bij Hands Off.

'Broodjes van Sam en Joris' weerspiegelt opkomst broodcultuur
TikTokrijen voor zuurdesumtosti's met kaassoufflés, jonge bakkers die in stad en land hun lang gerezen deeg tot fraai en knapperig brood verwerken en de meest exquise recepten op de socials om erop te doen: in Nederland is ambachtelijk brood weer helemaal hip en dan bij voorkeur bijzonder belegd. Chefs en culi-auteurs Samuel Levie en Joris Bijdendijk schreven er een nieuw boek over.

Primark leert jongeren naaien
Uit onderzoek door Panelwizard in opdracht van Primark blijkt - open deur? - dat jongeren de skills missen om kleding te repareren, op 10 procent na, want die kan het wel! Voor die overgebleven 90 procent organiseert Primark Repair Workshops.

Pepsi en Vrumona lanceren grote omni-channel Meals campagne
Na de re-branding campagne van 2024 waarin het merk een volledig nieuwe visuele identiteit kreeg, lanceren Pepsi en Nederlandse merkhouder Vrumona nu de eerste 'Meals' campagne met de titel 'Better With Pepsi' in Nederland. Deze grootste 360-campagne sinds jaren loopt nu global en is te zien op o.a. televisie, online, de winkelvloer en in de horeca.

Hema kiest voor Nedap bij grootschalige RFID-implementatie
Winkelketen Hema rolt de komende jaren radio-frequency identification (RFID) uit in samenwerking met technologiebedrijf Nedap. Het iD Cloud-platform van Nedap wordt geïmplementeerd in meer dan 740 winkels in Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk. De uitrol moet medio 2026 zijn voltooid.

Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at Home'
Met de nieuwe collectie ‘Happy at Home’ willen Xenos en Sanny Verhoeven consumenten inspireren om in een druk bestaan vaker stil te staan bij kleine geluksmomenten. De samenwerking tussen het woonwarenhuis en de bekende feelgoodondernemer resulteert in een kleurrijke lijn die uitnodigt tot verstilling, reflectie en positiviteit in huis.

Supermarkten en leveranciers ontkennen prijsverschillen en wijzen naar elkaar
Supermarkten en leveranciers moesten zich in de Tweede Kamer komen verantwoorden voor de hoge voedselprijzen. Opmerkelijk: prijsverschillen met het buitenland werden door de aanwezigen namens onder andere Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Unilever en Nestlé ontkend en de partijen wezen naar elkaar.

Rituals lanceert eerste 'airport Mind Oasis' op Schiphol
Schiphol verwelkomt de eerste 'airport Mind Oasis' van luxe beauty & wellbeing merk Rituals Cosmetics. Dit is een speciale plek waar reizigers kunnen ontspannen en opladen tijdens hun reis. 'Deze primeur in travel retail creëert een rustige oase te midden van de levendigheid van de luchthaven', stelt Rituals.

KitKat ruilt smartphones in voor chocola in geestige OOH-campagne
In een wereld waar we gemiddeld vier uur per dag naar ons scherm staren, is KitKat’s beroemde 'Have a Break'-boodschap actueler dan ooit. Dat is precies wat het merk, samen met VML Czechia, laat zien in de nieuwe internationale campagne ‘Phone Break’.

No Waste Army wil met actie 261.000 kilo groenten redden
No Waste Army is een nieuwe reddingsactie gestart om voedselverspilling tegen te gaan. Maar liefst 261.000 kilo groenten – waaronder zoete aardappelen, biologische wortels en pastinaak – dreigen verspild te worden en daardoor in de afvalcontainer te belanden. Tijd voor actie!

Gall & Gall lanceert rosé Bisous van Bas & Nicolette
Met een zonovergoten lancering heeft Gall & Gall het roséseizoen 2025 afgetrapt. Tijdelijk verandert de winkel aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam in Beachclub Bisous, ter ere van de introductie van rosé Bisous – het nieuwe wijnproject van Bas Smit en Nicolette van Dam.

Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey
Voor de toekomst van Albert Heijn voorziet afzwaaiend ceo Marit van Egmond drie grote trends: technologische innovatie (denk aan AI); veranderende verwachtingen van consumenten op het gebied van service (hyperpersonalisatie); en gezonde voeding als leefstijl.

Holie's wint drie Wheels of Retail
Als eerste merk in 45 jaar heeft ontbijtmerk Holie's drie 'Wheels of Retail' gewonnen, dé jaarlijkse verkiezing voor het beste nieuwe product in de Nederlandse supermarktwereld. Hier de volledige WOR-uitslag en reactie van de winnaars.
![[onderzoek] In woonbranche prevaleert product boven prijs en service](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] In woonbranche prevaleert product boven prijs en service
In de woonbranche staat de wens voor het ‘beste product’ centraal. In de slaapbranche kiezen twee op de drie Nederlanders hiervoor. In de tuin- en bouwmarktbranche is juist een ‘lage prijs’ cruciaal, terwijl in de keukenbranche ‘beste service’ de hoogste prioriteit heeft.

Ikea start pilot met doe-het-zelf-bezorging via e-bikes
Bij Ikea Utrecht is het vanaf nu mogelijk om elektrische vervoersmiddelen te huren waarmee klanten hun aankopen zelf kunnen vervoeren. Denk aan een elektrische bakfiets, een vierwieler met opbergbox of een aanhanger die aan een fiets bevestigd kan worden of geschikt is om te voet mee te nemen.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management