Start pilot 'De Betere Kantine'

Start pilot 'De Betere Kantine'
  • Food-en-retail
  • 18 sep 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Niet in elke kantine speelt gezond eten en drinken de hoofdrol. De Betere Kantine wil een gezonder alternatief bieden naast het bestaande sportkantineaanbod, gecombineerd met educatie over voeding en sportprestaties.

Op zaterdag 20 september 2025 gaat bij voetbalclub BVC Bloemendaal de pilot De Betere Kantine van start.

‘We willen laten zien dat een gezondere kantine wél kan’, zegt Bas Turk, mede-initiator van het project en betrokken bij tomatenteler TommyTomato. ‘Niet door producten weg te halen, maar door betere keuzes toe te voegen. Zo blijft het laagdrempelig en aantrekkelijk voor iedereen.’


Overzicht deelnemers pilot

Na de aftrap vindt van 10.00 tot 13.00 uur een proeverij plaats in de voetbalkantine van BVC, melden de initiatoren van de pilot. Bezoekers kunnen kennismaken met producten van onder meer Leev, Soof Drinks, BitesWeLove, Freasy, Goodoo, Dalicious, Yaya Kombucha, JuicEvolution, Lemonaid & ChariTea, De Tweede Jeugd en TommyTomato.

Het concept richt zich in eerste instantie op jeugdspelers, maar is toegankelijk voor alle leden en bezoekers. Het assortiment bestaat uit voedzame dranken, snacks en ijsjes zonder overbodige toevoegingen of suikers.

Naast het productaanbod staat ook educatie centraal. In samenwerking met sportdiëtisten en voedseldeskundigen wordt informatie gedeeld over de rol van voeding in sport en herstel. Daarbij gaat het om praktische vragen als: wat eet je voor een training, wat na een wedstrijd en hoe dragen vetten, koolhydraten en groente bij aan prestaties en herstel?

‘Alleen producten aanbieden is niet genoeg’, aldus Turk. ‘We willen ook kennis over voeding dichterbij brengen, zodat kinderen, ouders en trainers beter begrijpen hoe voeding en sportplezier samenhangen.’

De pilot in Bloemendaal vormt naar eigen zeggen de eerste stap in een bredere ambitie. De initiatiefnemers willen het concept op termijn uitrollen naar meerdere sportverenigingen in Haarlem en de rest van het land. Ook sportbonden worden nadrukkelijk uitgenodigd zich aan te sluiten.

foto: Toa Heftiba | Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken