Bibliotheek Rotterdam belicht verboden boeken met publiekscampagne

Bibliotheek Rotterdam belicht verboden boeken met publiekscampagne
  • Content
  • 16 sep 2025 @ 10:44
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Tijdens de landelijke Week van het Verboden Boek zet Bibliotheek Rotterdam boeken centraal die ergens ter wereld verboden of gecensureerd zijn. De campagne loopt van 20 tot en met 28 september en is een initiatief van ProBiblio.

Met de campagne wordt aandacht gevraagd voor het vrije woord en de vrijheid om te lezen. Bibliotheek Rotterdam sluit zich aan bij het landelijke initiatief, dat dit jaar voor het eerst in Nederland wordt georganiseerd en geïnspireerd is op de Amerikaanse Banned Books Week. Bibliotheken, boekhandels en uitgeverijen nemen deel met boekentafels, lezingen en gesprekken. De slogan van de campagne luidt: ‘Vrijheid is een open boek’.

Verzetsliteratuur en verborgen boodschappen

In de Centrale Bibliotheek in Rotterdam worden thematafels ingericht met boeken die ooit of ergens ter wereld verboden, bekritiseerd of gecensureerd zijn. Van Waar is Wally? tot de Koran, en van Mein Kampf tot boeken in braille. Daarnaast verzorgt Marjoleine Molenaar, bibliotheekmedewerker en auteur van het boek Verboden boeken (2024), samen met conservator Maretta Johnson een programma rondom verzetsliteratuur en verborgen boodschappen door de eeuwen heen.

‘Niet overal ter wereld kun je zomaar elk boek pakken uit de kast’, zegt Alice Vlaanderen, directeur-bestuurder van Bibliotheek Rotterdam. ‘Verhalen die botsen met de heersende opvattingen zijn vaak de verhalen die ons het meest aan het denken zetten. Bibliotheken spelen daar een grote rol in. Daar staan we deze week extra bij stil door verboden boeken in de schijnwerpers te zetten en het vrije woord te vieren.’

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken