Bibliotheek Rotterdam belicht verboden boeken met publiekscampagne

- Content
- 16 sep 2025 @ 10:44
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 16 sep 2025 @ 10:44
- Tamara de Vos
Tijdens de landelijke Week van het Verboden Boek zet Bibliotheek Rotterdam boeken centraal die ergens ter wereld verboden of gecensureerd zijn. De campagne loopt van 20 tot en met 28 september en is een initiatief van ProBiblio.
Met de campagne wordt aandacht gevraagd voor het vrije woord en de vrijheid om te lezen. Bibliotheek Rotterdam sluit zich aan bij het landelijke initiatief, dat dit jaar voor het eerst in Nederland wordt georganiseerd en geïnspireerd is op de Amerikaanse Banned Books Week. Bibliotheken, boekhandels en uitgeverijen nemen deel met boekentafels, lezingen en gesprekken. De slogan van de campagne luidt: ‘Vrijheid is een open boek’.
Verzetsliteratuur en verborgen boodschappen
In de Centrale Bibliotheek in Rotterdam worden thematafels ingericht met boeken die ooit of ergens ter wereld verboden, bekritiseerd of gecensureerd zijn. Van Waar is Wally? tot de Koran, en van Mein Kampf tot boeken in braille. Daarnaast verzorgt Marjoleine Molenaar, bibliotheekmedewerker en auteur van het boek Verboden boeken (2024), samen met conservator Maretta Johnson een programma rondom verzetsliteratuur en verborgen boodschappen door de eeuwen heen.
‘Niet overal ter wereld kun je zomaar elk boek pakken uit de kast’, zegt Alice Vlaanderen, directeur-bestuurder van Bibliotheek Rotterdam. ‘Verhalen die botsen met de heersende opvattingen zijn vaak de verhalen die ons het meest aan het denken zetten. Bibliotheken spelen daar een grote rol in. Daar staan we deze week extra bij stil door verboden boeken in de schijnwerpers te zetten en het vrije woord te vieren.’
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen...
- GPCM2025: 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en...
- ‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend...
- FME en We Agency lanceren jongerenplatform Dukteep
- Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met...
- Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
Laatste Nieuws
- Lego World 2025: bouwen aan beleving... 16-09-2025
- Bibliotheek Rotterdam belicht... 16-09-2025
- 'De Grand Prix draait niet om... 16-09-2025
- Groei Veilig start campagne voor... 16-09-2025
- GPCM2025: 'Een helder concept kan... 16-09-2025
- Thuisarts start campagne tegen... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes