Thuisarts start campagne tegen medische desinformatie: ‘Zoek jezelf niet zieker’

- Content
- 15 sep 2025 @ 09:01
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 15 sep 2025 @ 09:01
- Kel Koenen
Het aantal patiënten dat met verkeerde gezondheidsinformatie bij de dokter komt, groeit snel. Uit onderzoek van KNMG en NOS blijkt dat 85 procent van de artsen dit regelmatig ervaart. De impact is groot: onrust, verwarring en extra druk op een al overbelaste zorg. Om die trend te keren lanceert Thuisarts vanaf half september een langdurige campagne onder de titel ‘Zoek jezelf niet zieker’.
Met de campagne wil Thuisarts mensen bewust maken van het verschil tussen losse online bronnen – via zoekmachines, AI en sociale media – en de betrouwbare, door artsen samengestelde informatie die op Thuisarts te vinden is. Directeur Swanet Woldhuis benadrukt het belang: ‘We zien een groeiend probleem. Deze campagne is de start van onze structurele inzet tegen desinformatie, door mensen te wijzen op betrouwbare informatie over ziekte en gezondheid.’
De informatie op Thuisarts is opgesteld door huisartsen, specialisten en andere zorgprofessionals, op basis van de meest actuele medische richtlijnen. Alles wordt in begrijpelijke taal uitgelegd. Met gemiddeld 200.000 dagelijkse bezoekers is Thuisarts al de meest geraadpleegde gezondheidswebsite van Nederland. Toch merkt de organisatie dat platforms als TikTok of AI-tools steeds vaker de eerste vraagbaak zijn.
Daarom zet de campagne in op zichtbaarheid. Via online video’s, socialmediakanalen als Instagram, Facebook en TikTok, radiocommercials en straatposters wil Thuisarts een voorkeursplek krijgen in de hoofden van burgers: eerst checken bij Thuisarts, vóór je gaat googelen of AI raadpleegt. De aftrap vindt plaats in acht middelgrote steden – waaronder Enschede, Tilburg, Groningen en Maastricht. Thuisarts werkt bij dit initiatief samen met onder meer het Nederlands Huisartsen Genootschap, de Federatie Medisch Specialisten en Patiëntenfederatie Nederland.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Buut bank gelanceerd: grip op geld met Gen Z-content
- GPCM2025: 'Contentmarketing is geen losse actie, maar een...
- [GPCM2025] 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en...
- ‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend...
- GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen...
- Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
Laatste Nieuws
- Thuisarts start campagne tegen... 15-09-2025
- Soilmates lanceert 'Ugly Gems Guide'15-09-2025
- FME en We Agency lanceren... 11-09-2025
- [GPCM2025] 'De prijs was een enorme... 10-09-2025
- Univé zet kindertekeningen in voor... 10-09-2025
- Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten... 09-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes