Cannes Lions 2025: menselijkheid als superkracht

Cannes Lions 2025: menselijkheid als superkracht
  • Algemeen
  • 15 sep 2025 @ 09:03
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Cannes

Van Apple’s ode aan menselijke emotie tot activistische zonnecampagnes op Braziliaanse stranden. Het 72ste Cannes Lions Fesitval bood opnieuw een staalkaart van waar de creatieve industrie staat én vooral waar ze naartoe beweegt. 'MarketingTribune' volgde het festival op de voet, met interviews, analyses en reportages vanuit Cannes, in aanloop en na afloop.

In deze recap brengen we al onze publicaties samen tot één samenhangend overzicht.

Nederland scoort 15 nominaties op Cannes Lions 2025

De 72e editie van het Cannes Lions International Festival of Creativity staat op het punt van losbarsten en Nederland heeft al van zich laten horen. Met inmiddels 20 van de 30 categorieën bekend, zijn er tot nu toe 15 Nederlandse nominaties genoteerd, afkomstig van vijf bureaus en zeven merken.

Cannes Lions telt bijna 27 duizend inzendingen

De organisatie van het Cannes Lions International Festival of Creativity maakt zojuist bekend dat dit jaar maar liefst 26.900 inzendingen zijn ontvangen voor de creativiteitsprijzen. Dit aantal weerspiegelt volgens de organisatie de brede wereldwijde deelname en groeiende relevantie van creativiteit.

Amazon-topman Jassy Media Person of the Year

Cannes Lions eert Andy Jassy, CEO van Amazon, met de titel Media Person of the Year 2025. Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan een visionair leider die de creatieve communicatiesector wezenlijk heeft beïnvloed.

LePub Amsterdam wint Zilveren Leeuw voor Oreo

Op de eerste dag van het Cannes Lions Festival 2025 heeft LePub Amsterdam samen met LePub Bogotá een Zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Print & Publishing voor de Oreo-campagne ‘A Decision Was Made Here’.

Creative Marketer of the Year

De officiële aftrap van het festival vond op maandagochtend plaats met een eerbetoon aan een merk dat al jaren bekendstaat om zijn creatieve staat van dienst. De prestigieuze titel 'Creative Marketer of the Year' – een onderscheiding die Cannes Lions sinds 1992 jaarlijks toekent – ging voor de tweede keer naar Apple.

TBWA\Neboko wint Zilveren Leeuw met ‘Maccie’

TBWA\Neboko heeft tijdens het Cannes Lions Festival een Zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Media (subcategorie Use of Mobile) met de campagne 'Maccie' voor McDonald’s. De campagne speelt in op de bijnaam die jongeren gebruiken voor het fastfoodmerk en viert die emotionele band door ‘Maccie’ prominent te verwerken in outdoor- en social-content.

‘Marketeers moeten minder student en meer beoefenaars van cultuur worden’

TikTok is in zes jaar uitgegroeid van een onbekende nieuwkomer tot een dominante speler in het medialandschap en het platform blijft evolueren. Tijdens Cannes Lions 2025 sprak MarketingTribune met Sofia Hernandez, Global Head of Business Marketing bij TikTok, over merkengagement, educatie, contentcultuur en de razendsnelle technologische versnelling waarin ze opereert.

Goud voor Hertog Jan en Gut Amsterdam in Cannes

Gut Amsterdam heeft donderdagavond tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity een Gouden Leeuw gewonnen in de categorie Creative Effectiveness voor de campagne 'Don't Drink Hertog Jan'. De campagne, die inspeelt op het idee van ‘verleiding door onthouding’, werd geprezen om zijn slimme effectiviteit en lange termijn impact.

Creatives in action

Tijdens het Creatives in Action-panel namen drie creatieven het publiek mee in een rauw en eerlijk gesprek over de kracht van creativiteit in onzekere tijden. Onder leiding van moderator Maisie McCabe (Campaign) spraken Vicki Maguire (CCO Havas London), Xanthe Wells (VP Global Creative Pinterest) en Manir Fadel (President & CCO Grey Brazil) over wat het betekent om creatief te zijn.

Van Droga naar Oteh: nieuw hoofdstuk voor Accenture Song

Op een catamaran in de haven van Cannes spreken we David Droga en zijn opvolger Ndidi Oteh over leiderschap, creativiteit en de toekomst van het vak.

Unilever en Heineken empoweren marketeers

Wat als AI niet alleen een versneller is, maar een volwaardige sparringpartner voor marketeers wereldwijd? Tijdens de sessie ‘Unlocking the Power of AI Agents for Marketers’ zaten toonaangevende merken bijeen om die vraag te beantwoorden.

Over AI, balans en lef in marketing

Op de Rotunda Stage in het Palais des Festivals buigen drie CMO’s zich over de grote marketingvraagstukken van nu: de impact van AI, het samenspel tussen global en local en de evoluerende rol van de Chief Marketing Officer.

Brons voor DDB Amsterdam bij Young Lions

Op de slotdag van het Cannes Lions International Festival of Creativity zijn de winnaars van de Young Lions 2025 bekendgemaakt. In de categorie Print behaalde het juniorenteam van DDB Amsterdam een eervolle Bronzen Leeuw.

Creativiteit zonder excuses: bouwen aan merken met lef

Kika Douglas is sinds januari 2024 Executive Creative Director van LePub Amsterdam, onderdeel van het internationale Publicis-netwerk. Tijdens Cannes Lions 2025 sprak MarketingTribune met haar over creatief leiderschap, innovatie, cultuur, het bouwen van merken, internationale samenwerking en de rol van AI.

WPP is Creative Company of the Year

WPP is tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity 2025 uitgeroepen tot Creative Company of the Year. De titel bekroont de creatieve prestaties van het netwerk en haar bureaus wereldwijd. In totaal verzamelden WPP-agentschappen maar liefst 168 Lions, waaronder een felbegeerde Titanium Lion, 10 Grand Prix, 23 Gouden, 53 Zilveren en 81 Bronzen Lions.

‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’

In de tuin van een villa in de heuvels van Cannes met uitzicht op de Middellandse Zee, spreken Max Schöngen (r) en Alex Turtschan over het geheim achter de nummer 1-positie van Mediaplus in de Warc100. Hun verhaal is er een van creatieve volharding, radicale samenwerking en een cultuur waarin ideeën de ruimte krijgen om te landen én te vliegen.

Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x Ra*w

Tijdens de Ra*w Cannes Summer Course pitchten Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative een campagne voor Matt Sleeps rond de NAVO-top in Den Haag. Hun insteek: laat wereldleiders slapen op een Hybrid Pro-matras, zodat ze betere beslissingen nemen. De bijbehorende boodschap: ‘Good decisions start with a good night’s sleep’.

Cannes Lions scherpt regels aan na rel rond Hertog Jan

Na commotie over vermeende misleiding rond de met goud bekroonde Hertog Jan-campagne van Gut Amsterdam en The Valley, heeft Cannes Lions een aangescherpt integriteitskader gepresenteerd. De maatregelen moeten het vertrouwen in het festival en de waarde van creativiteit in het AI-tijdperk beschermen.

Cannes takeaways voor het next big idea

Orange Lions en Dentsu brachten negen Nederlandse juryleden van de Cannes Lions bijeen in een ruimte vol nieuwsgierige mensen voor een avond vol inzichten: On The Record. Geen poespas of opsmuk, alleen Cannes Lions-juryleden die één-op-één hun inzichten deelden en vertelden wat er allemaal gebeurde op ’s werelds grootste festival voor reclame, creativiteit en ideeën.

À l'année prochaine!

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken