[column] Jeroen van Koningsbrugge
![[column] Jeroen van Koningsbrugge](/content/weblog/2025/09/column-jeroen-van-koningsbrugge/Kwatta-nw-juist-25.jpg)
- Content
- 17 sep 2025 @ 10:30
- Link
-
Charles Borremans
columnist
- Geen tag
- 17 sep 2025 @ 10:30
- Charles Borremans
Tussen al het ellendige nieuws over Gaza en de moord op Charlie Kirk in Utah door, was daar in Nederland ineens het vrolijk makende bericht, dat Jeroen van Koningsbrugge de nieuwe supermarktmanager van Albert Heijn gaat worden. Jeroen van Koningsbrugge, waar kennen we die ook alweer van?
We spreken over celebrity advertising of celebrity promotion. Of celebrity branding en celebrity endorsement. What’s in a name? Het gaat om beroemdheden, die een product of dienst ondersteunen of zelfs om de vereenzelviging van de beroemdheid met het merk of – althans in de ogen van het publiek – volledige omarming daarvan.
Boffie
In Nederland heten die beroemdheden: BN’ers. En de inzet daarvan in reclame-uitingen, ook toen de term Bekende Nederlander nog helemaal niet bestond, dateert al van voor de Tweede Wereldoorlog. Van de in zijn tijd immens populaire Louis Davids werd in 1932 een grammofoonplaat uitgebracht met de titel: ‘Wat een meisje weten moet’. In de tekst van het door hem gezongen liedje deed Louis Davids de aanbeveling, dat wanneer zo’n meisje ‘…wil gaan trouwen, ze altijd al haar goed met Persil schoon moet houwen’.
In hetzelfde jaar schreef en zong hij ook nog een liedje, waarin het gebruik van elektriciteit werd gepromoot: ‘Doe het elektrisch’. De in die jaren commercieel niet te stuiten Louis Davids bracht in die jaren ook een liedje ten gehore over Boffie, het reclamefiguurtje van de koffie van Albert Heijn, met daarin de zin ‘daar is Boffie met de koffie’, een zinnetje dat tot ver in de jaren vijftig populair bleef voor iemand, die de koffie binnen bracht. Het lijkt er misschien wel op of het bij een artiest als Louis Davids in de jaren dertig allemaal is begonnen, de tentoonstelling ‘100 jaar BN’ers in de reclame’, die in 2013 in de Beurs van Berlage was te zien, duidt op een eerder begin.
Shaffy
Hoewel het woord ‘BN’er’ feitelijk dateert van de jaren tachtig van de vorige eeuw, moet Ramses Shaffy al tot deze categorie Nederlanders worden gerekend. Althans als advertising celebrity. In het allereerste Ster-reclameblok, uitgezonden op maandag 2 januari 1967 maakte Ramses reclame voor een chocoladereep van het merk Kwatta (foto). In een commercial van slechts 15 seconden en met op de achtergrond de laatste tonen van de Shaffy Cantate zien we hem knabbelend aan ‘één groot stuk energie’.
Natuurlijk waren er al voor deze commercial talloze Nederlandse artiesten ingezet om reclame te maken voor allerlei producten, maar het is evident, dat de televisie het grote podium is geweest – en nog steeds ís – voor de doorbraak van de BN’er. Hoewel hij weleens eerder op de televisie te zien was, werd acteur Harry Piekema als Henk van Dalen wereldberoemd in Nederland als supermarktmanager van Albert Heijn. Ook de actrice Randy Fokke, Piekema’s opvolgster in die rol, is er een stuk bekender door geworden.
Daan
En dan nu Jeroen van Koningsbrugge, de man die begin deze eeuw voor het eerst in tv-commercials voor het automerk Citroën te zien was als de overenthousiaste autoverkoper Dennis van de Ven. Van Koningsbrugge was toen nog relatief onbekend. In twintig jaar tijd is daar wel verandering in gekomen. Jeroen van Koningsbrugge is inmiddels een niet meer weg te zien gezicht op de Nederlandse televisie. Van Draadstaal tot Ik hou van Holland, van Smeris tot Jeroen’s Abandoned Adventures, van The Passion tot Kamp van Koningsbrugge. En dan u ook als Daan, de nieuwe supermarktmanager van Albert Heijn. En dat gaat hij vast heel goed doen, want Jeroen van Koningsbrugge is een aimabel acteur met een relativerende knipoog.
Alleen ik vraag mij toch weleens af: hoeveel Jeroen van Koningsbrugge kan een mens hebben?
Charles Borremans
Inschrijven kan nog steeds!
Net als elk jaar reiken MarketingTribune en het Genootschap van Contentstrategen Grand Prix Content Marketing Awards uit aan de beste contentstrategieën. Dit jaar kun je inzenden in zeven categorieën: B2B, B2C, B2E, Campagne, Jongeren, Maatschappelijk en Non-profit. De inzendingen worden beoordeeld op strategie, creativiteit en resultaat. De cases moeten tussen september 2024 en september 2025 zijn bedacht en/of uitgevoerd.
Inschrijven kan tot en met 22 september 2025 en inzenden vervolgens tot en met 24 september 2025. Kijk voor meer informatie op de eventsite. Bij deelname aan meer dan drie categorieën bieden wij een mooie pakketprijs aan. Mail ons om een pakketprijs op te vragen: events@bbp.nl.
-
Charles Borremans
- Werkt bij:
- Functie: columnist
- Website:https://nl.linkedin.com/in/charles-borremans-70bb596
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen...
- GPCM2025: 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en...
- ‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend...
- FME en We Agency lanceren jongerenplatform Dukteep
- Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met...
- Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
Laatste Nieuws
- GPCM2025: 'De verleiding is om lui... 17-09-2025
- Lego World 2025: bouwen aan beleving... 16-09-2025
- Bibliotheek Rotterdam belicht... 16-09-2025
- 'De Grand Prix draait niet om... 16-09-2025
- Groei Veilig start campagne voor... 16-09-2025
- GPCM2025: 'Een helder concept kan... 16-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes