Kansspelautoriteit waarschuwt jongeren met nieuwe campagne

- Bureaus
- 18 sep 2025 @ 21:19
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 sep 2025 @ 21:19
- Kel Koenen
Steeds meer jongvolwassenen tussen de 18 en 25 jaar wagen zich aan online voetbalweddenschappen, vaak met grote risico’s. Daarom lanceert de Kansspelautoriteit (Ksa) bij de start van de UEFA Champions League de campagne ‘Voetbal is al spannend genoeg, ook zonder betjes’, ontwikkeld door FCB Amsterdam.
Volgens de Ksa is voetbal met 59 procent de populairste categorie binnen online gokken. Vooral jongeren blijken kwetsbaar: één op de drie tussen 18 en 24 jaar heeft ervaring met sportweddenschappen en onder actieve voetballers ligt dit aantal nog hoger. ‘Jongeren overschatten hun winkansen en zijn gevoelig voor groepsdruk, waardoor zij sneller in de problemen komen’, aldus de toezichthouder.
De campagne legt de nadruk op de emotie en spanning van het spel zelf. Door positieve associaties te koppelen aan niet-gokken, wil de Ksa de normalisering doorbreken. ‘Online gokken onder jongvolwassenen is een groeiend probleem dat vraagt om actie’, zegt woordvoerder Marloes Derks. ‘Met deze campagne kiezen we voor een positieve insteek: voetbal beleef je intenser zonder betjes. Via ons platform Betjes Buitenspel geven we jongeren handvatten om zelf de regie te houden.’
Bekijk hieronder de campagnevideo:
In de campagnevideo staat een vriendengroep centraal die een wedstrijd beleeft zonder weddenschappen. Het interactieve platform betjesbuitenspel.nl helpt jongeren hun kennis over gokrisico’s te testen, met thema’s als de rol van voetbalkennis, het gevaar van bonussen en de impact van speellimieten.
De uitrol loopt volledig digitaal, met een mix van online video, Instagram Stories, Snapchat-advertenties en een interactieve landingspagina. Rond Champions League-wedstrijden vergroten mobiele billboards de zichtbaarheid. De campagneperiode loopt van half september tot half november.
Credits:
Kansspelautoriteit
Hoofd Communicatie & Strategie: Claudia Goossen
Senior Communicatieadviseur: Franklin Neuteboom
FCB Amsterdam
Account Director: Fabienne Molleman
Senior Producer: Filip Jakovljevic
Strategy Lead: Dennis van Aalst
Strategist: Sam van Groesen
CCO: Massimo van der Plas
Art Director: Menno Blaauw
Copywriter: Leonhard Uijlenbroek
Studio: Corinda D’Arcy, Ilse van der Pol, Laurie Weidema
Fotografie & beeldbewerking: John Spijkers
Onderzoek: Vincent van den Berg (KnowHow Research & Result)
Media: Marianne van Soomeren (Van Soomeren Media Advies) en Tom Baas (Creuser)
Productie
Director/D.O.P.: Kevin Kimman
Producer: Esmee Ooms
Editor: Kevin Kimman
Casting: Moederannecasting
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kansspelautoriteit waarschuwt... 18-09-2025
- Dentsu Creative Amsterdam viert 20... 18-09-2025
- Ra*w en One:Nil dagen creatief... 18-09-2025
- Campagne ‘Blijf in beeld’ richt zich... 17-09-2025
- Univé lanceert zakelijke campagne... 15-09-2025
- Mooie Boules en Gardeners bundelen... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes