Kansspelautoriteit waarschuwt jongeren met nieuwe campagne

Kansspelautoriteit waarschuwt jongeren met nieuwe campagne
  • Bureaus
  • 18 sep 2025 @ 21:19
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Steeds meer jongvolwassenen tussen de 18 en 25 jaar wagen zich aan online voetbalweddenschappen, vaak met grote risico’s. Daarom lanceert de Kansspelautoriteit (Ksa) bij de start van de UEFA Champions League de campagne ‘Voetbal is al spannend genoeg, ook zonder betjes’, ontwikkeld door FCB Amsterdam.

Volgens de Ksa is voetbal met 59 procent de populairste categorie binnen online gokken. Vooral jongeren blijken kwetsbaar: één op de drie tussen 18 en 24 jaar heeft ervaring met sportweddenschappen en onder actieve voetballers ligt dit aantal nog hoger. ‘Jongeren overschatten hun winkansen en zijn gevoelig voor groepsdruk, waardoor zij sneller in de problemen komen’, aldus de toezichthouder.

De campagne legt de nadruk op de emotie en spanning van het spel zelf. Door positieve associaties te koppelen aan niet-gokken, wil de Ksa de normalisering doorbreken. ‘Online gokken onder jongvolwassenen is een groeiend probleem dat vraagt om actie’, zegt woordvoerder Marloes Derks. ‘Met deze campagne kiezen we voor een positieve insteek: voetbal beleef je intenser zonder betjes. Via ons platform Betjes Buitenspel geven we jongeren handvatten om zelf de regie te houden.’

Bekijk hieronder de campagnevideo:



In de campagnevideo staat een vriendengroep centraal die een wedstrijd beleeft zonder weddenschappen. Het interactieve platform betjesbuitenspel.nl helpt jongeren hun kennis over gokrisico’s te testen, met thema’s als de rol van voetbalkennis, het gevaar van bonussen en de impact van speellimieten.

De uitrol loopt volledig digitaal, met een mix van online video, Instagram Stories, Snapchat-advertenties en een interactieve landingspagina. Rond Champions League-wedstrijden vergroten mobiele billboards de zichtbaarheid. De campagneperiode loopt van half september tot half november.

Credits:
Kansspelautoriteit
Hoofd Communicatie & Strategie: Claudia Goossen
Senior Communicatieadviseur: Franklin Neuteboom

FCB Amsterdam
Account Director: Fabienne Molleman
Senior Producer: Filip Jakovljevic
Strategy Lead: Dennis van Aalst
Strategist: Sam van Groesen
CCO: Massimo van der Plas
Art Director: Menno Blaauw
Copywriter: Leonhard Uijlenbroek
Studio: Corinda D’Arcy, Ilse van der Pol, Laurie Weidema
Fotografie & beeldbewerking: John Spijkers
Onderzoek: Vincent van den Berg (KnowHow Research & Result)
Media: Marianne van Soomeren (Van Soomeren Media Advies) en Tom Baas (Creuser)

Productie
Director/D.O.P.: Kevin Kimman
Producer: Esmee Ooms
Editor: Kevin Kimman
Casting: Moederannecasting

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken