Veilig Thuis lanceert digitaal platform dat drempel naar hulp verlaagt
.jpg)
- Content
- 25 sep 2025 @ 11:38
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 25 sep 2025 @ 11:38
- Imke Walenberg
Jaarlijks krijgen bijna 1,5 miljoen Nederlanders te maken met huiselijk geweld of kindermishandeling. Toch blijven signalen vaak onopgemerkt of wordt er te laat ingegrepen. Om slachtoffers en omstanders sneller richting hulp te begeleiden, lanceerde Veilig Thuis vandaag een vernieuwd digitaal platform: www.veiligthuis.nl.
Centraal op de homepage staat een AI-tool die anoniem antwoorden geeft op veelgestelde vragen en gebruikers doorverwijst naar Veilig Thuis-medewerkers waar nodig. Zo ontstaat een laagdrempelig eerste vangnet, vooral voor mensen die aarzelen om direct te bellen of chatten. Tegelijkertijd kan Veilig Thuis haar capaciteit beter richten op urgente situaties.
Naast de AI-functionaliteit zet het platform sterk in op storytelling. Via themaverhalen, bijvoorbeeld over dwingende controle, wordt duidelijk hoe subtiele signalen kunnen uitgroeien tot levensbedreigende patronen. 'Door technologie en storytelling slim te combineren, creëren we een omgeving die niet alleen informeert, maar ook activeert,' zegt Robbert-Jan van IJzendoorn, Partner & Copy Director bij Addsome Creatives.
Ervaringsverhalen
Het platform bevat bovendien zes korte video’s met presentator Fien Vermeulen, die helder uitlegt hoe advies vragen en melden werkt. Ervaringsverhalen geven inzicht in de perspectieven van slachtoffers, plegers, omstanders en hulpverleners.
Alle onderdelen zijn ontwikkeld in co-creatie met een klankbordgroep van professionals, gedragswetenschappers en ervaringsdeskundigen, waaronder slachtoffers en nabestaanden van femicide. Hun feedback hielp om een digitale omgeving te creëren die vertrouwen wekt en daadwerkelijk aanzet tot actie.
De creatieve regie lag bij Addsome Creatives uit Oisterwijk, in samenwerking met partners LiveWall (digitale omgeving), MNGST (video’s) en Extrafazant (animaties). Volgens woordvoerder Maaike Krielaart is het resultaat 'een platform dat zowel empathisch als innovatief is.'
Dat belang werd ook politiek onderstreept: tijdens het Kamerdebat over femicide op 22 september werd het nieuwe platform expliciet genoemd als waardevolle aanvulling op het werk van Veilig Thuis.
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- 'De Grand Prix draait niet om budget, maar om inhoud,...
- Het geluid van COPD, Roxeanne Hazes laat impact van longziekte...
- [column] Jeroen van Koningsbrugge
- Lego World 2025: bouwen aan beleving en merk
- Bibliotheek Rotterdam belicht verboden boeken met...
- GPCM2025: 'Contentmarketing krijgt niet de aandacht die het...
Laatste Nieuws
- [onderzoek] WPP Media lanceert... 25-09-2025
- Veilig Thuis lanceert digitaal... 25-09-2025
- Branded podcast van Mediahuis NRC... 24-09-2025
- 'Make Earth Cool Again':... 23-09-2025
- Milieu Centraal zet... 22-09-2025
- Goede contentmarketing creëert... 22-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes