Veilig Thuis lanceert digitaal platform dat drempel naar hulp verlaagt

Veilig Thuis lanceert digitaal platform dat drempel naar hulp verlaagt
  • Content
  • 25 sep 2025 @ 11:38
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

Jaarlijks krijgen bijna 1,5 miljoen Nederlanders te maken met huiselijk geweld of kindermishandeling. Toch blijven signalen vaak onopgemerkt of wordt er te laat ingegrepen. Om slachtoffers en omstanders sneller richting hulp te begeleiden, lanceerde Veilig Thuis vandaag een vernieuwd digitaal platform: www.veiligthuis.nl.

Centraal op de homepage staat een AI-tool die anoniem antwoorden geeft op veelgestelde vragen en gebruikers doorverwijst naar Veilig Thuis-medewerkers waar nodig. Zo ontstaat een laagdrempelig eerste vangnet, vooral voor mensen die aarzelen om direct te bellen of chatten. Tegelijkertijd kan Veilig Thuis haar capaciteit beter richten op urgente situaties.

Naast de AI-functionaliteit zet het platform sterk in op storytelling. Via themaverhalen, bijvoorbeeld over dwingende controle, wordt duidelijk hoe subtiele signalen kunnen uitgroeien tot levensbedreigende patronen. 'Door technologie en storytelling slim te combineren, creëren we een omgeving die niet alleen informeert, maar ook activeert,' zegt Robbert-Jan van IJzendoorn, Partner & Copy Director bij Addsome Creatives.

Ervaringsverhalen

Het platform bevat bovendien zes korte video’s met presentator Fien Vermeulen, die helder uitlegt hoe advies vragen en melden werkt. Ervaringsverhalen geven inzicht in de perspectieven van slachtoffers, plegers, omstanders en hulpverleners.

Alle onderdelen zijn ontwikkeld in co-creatie met een klankbordgroep van professionals, gedragswetenschappers en ervaringsdeskundigen, waaronder slachtoffers en nabestaanden van femicide. Hun feedback hielp om een digitale omgeving te creëren die vertrouwen wekt en daadwerkelijk aanzet tot actie.

De creatieve regie lag bij Addsome Creatives uit Oisterwijk, in samenwerking met partners LiveWall (digitale omgeving), MNGST (video’s) en Extrafazant (animaties). Volgens woordvoerder Maaike Krielaart is het resultaat 'een platform dat zowel empathisch als innovatief is.'

Dat belang werd ook politiek onderstreept: tijdens het Kamerdebat over femicide op 22 september werd het nieuwe platform expliciet genoemd als waardevolle aanvulling op het werk van Veilig Thuis.

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken