Koffiebekers zetten forenzen aan tot stamceldonorschap

Koffiebekers zetten forenzen aan tot stamceldonorschap
  • Bureaus
  • 23 sep 2025 @ 08:48
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Tijdens de Week van de Stamceldonor trakteert Stichting Matchis forenzen en studenten op een bijzondere boodschap bij hun koffie. In samenwerking met koffieketen Lebkov & Sons worden deze week 15.000 bekers met een speciale sleeve uitgedeeld op stations in Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht en Amsterdam Bijlmer Arena én op de campus van de Universiteit van Amsterdam.

Met de QR-code op de sleeve kunnen koffiedrinkers zich direct als donor registreren. De eerste beker werd op Rotterdam CS uitgedeeld door Sander de Kramer, die Matchis al jaren een warm hart toedraagt. De ludieke actie maakt deel uit van de grootste campagne van de Nederlandse stamceldonorbank ooit. Aanleiding is dat het aantal nieuwe registraties de laatste jaren stagneert. Vooral jongeren blijken lastig te bereiken en te motiveren. Daarom zet Matchis breed in op zichtbaarheid: van radio- en tv-spots tot posts op social media. Ook platforms als De Speld en Dumpert besteden in hun eigen stijl aandacht aan het thema.

‘Iedereen kan een leven redden, maar jongeren tot en met 35 jaar zijn extra belangrijk omdat hun stamcellen de kans op genezing vergroten’, legt Bert Elbertse, verantwoordelijk voor de werving, uit. Naast de koffiebekeractie lanceert Matchis een eigen magazine met feiten, cijfers en persoonlijke verhalen, een benefietgala, een influencercampagne en een landelijke school challenge. Ook ontvangen zo’n 170.000 jongeren via bedrijven en studentenverenigingen een oproep per mail.

‘Op al deze manieren hopen we vele duizenden nieuwe stamceldonoren te werven’, aldus Elbertse. ‘Dat is hard nodig: als we het tij niet keren, krimpt het donorbestand in Nederland binnen enkele jaren.’ De urgentie is groot: jaarlijks krijgen 9.000 Nederlanders de diagnose bloedkanker. Voor een deel van hen is een stamceltransplantatie de enige kans op genezing. Slechts een derde vindt een match binnen de familie; de rest is afhankelijk van donoren die via Matchis worden gevonden.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken