Koffiebekers zetten forenzen aan tot stamceldonorschap

- Bureaus
- 23 sep 2025 @ 08:48
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 23 sep 2025 @ 08:48
- Kel Koenen
Tijdens de Week van de Stamceldonor trakteert Stichting Matchis forenzen en studenten op een bijzondere boodschap bij hun koffie. In samenwerking met koffieketen Lebkov & Sons worden deze week 15.000 bekers met een speciale sleeve uitgedeeld op stations in Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht en Amsterdam Bijlmer Arena én op de campus van de Universiteit van Amsterdam.
Met de QR-code op de sleeve kunnen koffiedrinkers zich direct als donor registreren. De eerste beker werd op Rotterdam CS uitgedeeld door Sander de Kramer, die Matchis al jaren een warm hart toedraagt. De ludieke actie maakt deel uit van de grootste campagne van de Nederlandse stamceldonorbank ooit. Aanleiding is dat het aantal nieuwe registraties de laatste jaren stagneert. Vooral jongeren blijken lastig te bereiken en te motiveren. Daarom zet Matchis breed in op zichtbaarheid: van radio- en tv-spots tot posts op social media. Ook platforms als De Speld en Dumpert besteden in hun eigen stijl aandacht aan het thema.
‘Iedereen kan een leven redden, maar jongeren tot en met 35 jaar zijn extra belangrijk omdat hun stamcellen de kans op genezing vergroten’, legt Bert Elbertse, verantwoordelijk voor de werving, uit. Naast de koffiebekeractie lanceert Matchis een eigen magazine met feiten, cijfers en persoonlijke verhalen, een benefietgala, een influencercampagne en een landelijke school challenge. Ook ontvangen zo’n 170.000 jongeren via bedrijven en studentenverenigingen een oproep per mail.
‘Op al deze manieren hopen we vele duizenden nieuwe stamceldonoren te werven’, aldus Elbertse. ‘Dat is hard nodig: als we het tij niet keren, krimpt het donorbestand in Nederland binnen enkele jaren.’ De urgentie is groot: jaarlijks krijgen 9.000 Nederlanders de diagnose bloedkanker. Voor een deel van hen is een stamceltransplantatie de enige kans op genezing. Slechts een derde vindt een match binnen de familie; de rest is afhankelijk van donoren die via Matchis worden gevonden.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Koffiebekers zetten forenzen aan tot... 23-09-2025
- Elk moment telt voor Metakids23-09-2025
- Aldi laat nieuwe Fans van Voordeel... 22-09-2025
- Tobias Vermeiren naar Alfred als... 22-09-2025
- Adnight lanceert eerste editie... 22-09-2025
- Refurbed met Counter in zee19-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes