Dept ontwikkelt strategie en experience voor nieuwe tienerbank Buut

Dept ontwikkelt strategie en experience voor nieuwe tienerbank Buut
  • Bureaus
  • 24 sep 2025 @ 13:04
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

ABN Amro lanceerde begin september Buut, een nieuwe bank speciaal voor tieners én hun ouders. Het platform, bedacht door de makers van Tikkie, is samen met Dept ontwikkeld en richt zich volledig op de digitale leefwereld van jongeren. Van strategie en propositie tot design en gebruikerservaring: Dept speelde een centrale rol in de realisatie van de app en website.

Buut geeft jongeren grip op hun geld door middel van visuele potjes waarin je eenvoudig kunt sparen en betalen. De app is simpel, speels en volledig gericht op de nieuwe generatie. Ouders behouden tegelijkertijd overzicht en kunnen hun kinderen begeleiden bij hun eerste financiële stappen.

Volgens Sanne van Kuijk, Head of Growth bij Buut, is de app meer dan een bankrekening: 'Het is een leermiddel waarmee tieners op een veilige manier ontdekken hoe je kunt budgetteren en sparen, terwijl ouders de rust hebben dat ze kunnen meekijken.'

Blank canvas-aanpak

Dept en Tikkie kozen voor een ‘blank canvas’-aanpak, waarbij de behoeften van jongeren en ouders centraal stonden. Interviews, concepttests en usability-sessies zorgden ervoor dat Buut niet alleen aantrekkelijk oogt, maar ook echt aansluit bij het dagelijks gebruik.

Naast de app ontwikkelde Dept ook een modulaire website met video’s, artikelen en interactieve elementen die dezelfde visuele stijl doorvoert. Lucas Nutbey, SVP Strategy Emea bij Dept, benadrukt de nauwe samenwerking: 'Door strategische creativiteit en praktische uitvoering te combineren, hebben we samen een nieuwe standaard neergezet voor hoe een generatie met geld omgaat.'

Met Buut wil ABN Amro de brug slaan tussen ouders en tieners, en de toekomst van geld tastbaar maken.

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken