[onderzoek] WPP Media lanceert onderzoek effectiviteit branded content campagnes
![[onderzoek] WPP Media lanceert onderzoek effectiviteit branded content campagnes](/content/nieuws/2025/09/onderzoek-wpp-media-lanceert-onderzoek-effectiviteit-branded-content-campag/content-glossy-karen-poniman-unsplash-nw-juist-25.jpg)
- Content
- 25 sep 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 25 sep 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
WPP Nederland organiseert vandaag een eigen event waar 'branded content & influencermarketing' centraal staan. Hier worden de belangrijkste resultaten van een uitgebreid benchmarkonderzoek gepubliceerd waaruit o.a. blijkt dat branded content significant positiever wordt beoordeeld dan bijvoorbeeld reguliere audio- en videocampagnes.
De analyse van WPP Media, gebaseerd op een gestandaardiseerde dataverzameling sinds 2022, laat zien dat een sterke fit tussen merk, content en mediapartner cruciaal is voor succes. Opvallend daarbij is dat duidelijke branding de effectiviteit verhoogt zonder dat dit leidt tot meer irritatie bij consumenten.
Sinds de standaardisatie van branded content-onderzoek in 2022 heeft WPP Media een grote database opgebouwd met campagnes uit verschillende mediumtypen. Daarmee kon de effectiviteit van branded content objectief worden vergeleken met die van reguliere campagnes. Het rapport geeft adverteerders en mediaprofessionals concrete inzichten in de creatieve evaluatie en prestaties van branded content.
‘De resultaten bevestigen wat we in de praktijk al zagen: branded content is een enorm krachtig middel om op een relevante manier met doelgroepen te verbinden,’ zegt Esra Harms, managing director van StudioM, de branded content- en influencer-afdeling van WPP Media. ‘Het is significant dat branded content niet alleen beter wordt gewaardeerd dan traditionele tv- en radioreclame, maar ook dat consumenten duidelijke branding niet als storend ervaren. Sterker nog, een duidelijke merkkoppeling hangt sterk samen met een positieve waardering van de content. Dit is een belangrijk inzicht voor adverteerders die de effectiviteit van hun campagnes willen maximaliseren.’
Een kernconclusie uit het onderzoek is het belang van ‘fit’. Een sterke fit tussen merk en campagneconcept vergroot de boodschapoverdracht en merkkoppeling. Ook een goede match tussen merk en mediapartner draagt bij aan een heldere creatie en beter begrip bij de doelgroep. Vergeleken met reguliere campagnes scoren branded content-uitingen op tv en audio significant hoger op bijna alle waarderingsaspecten. Op social media en out-of-home zijn de scores vergelijkbaar, maar branded content presteert ook daar beter op geloofwaardigheid en opvallendheid.
‘Dit onderzoek geeft adverteerders concrete handvatten om hun contentstrategie te optimaliseren,’ aldus Harms. ‘De mythe dat branding in content ten koste gaat van de waardering is hiermee ontkracht. Consumenten verwachten juist een duidelijke afzender. Durf je merk te laten zien, zolang de fit met de mediapartner en het platform maar klopt en de content relevant is voor de doelgroep. Dan pluk je daar als merk de vruchten van in de vorm van effectievere campagnes.’
beeld: Karen Poniman | Unsplash
Stuur je beste contentcases uiterlijk deze week nog in voor de [GPCM 2025]!
Over WPP Media
'WPP Media is het wereldwijde mediacollectief van WPP. Het bedrijf brengt platform, mensen en partners samen om grenzeloze mogelijkheden voor groei te creëren. Meer informatie: WPP Media.com.'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- 'De Grand Prix draait niet om budget, maar om inhoud,...
- Het geluid van COPD, Roxeanne Hazes laat impact van longziekte...
- [column] Jeroen van Koningsbrugge
- Lego World 2025: bouwen aan beleving en merk
- Bibliotheek Rotterdam belicht verboden boeken met...
- GPCM2025: 'Contentmarketing krijgt niet de aandacht die het...
Laatste Nieuws
- [onderzoek] WPP Media lanceert... 25-09-2025
- Veilig Thuis lanceert digitaal... 25-09-2025
- Branded podcast van Mediahuis NRC... 24-09-2025
- 'Make Earth Cool Again':... 23-09-2025
- Milieu Centraal zet... 22-09-2025
- Goede contentmarketing creëert... 22-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes