[onderzoek] WPP Media lanceert onderzoek effectiviteit branded content campagnes

[onderzoek] WPP Media lanceert onderzoek effectiviteit branded content campagnes
  • Content
  • 25 sep 2025 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

WPP Nederland organiseert vandaag een eigen event waar 'branded content & influencermarketing' centraal staan. Hier worden de belangrijkste resultaten van een uitgebreid benchmarkonderzoek gepubliceerd waaruit o.a. blijkt dat branded content significant positiever wordt beoordeeld dan bijvoorbeeld reguliere audio- en videocampagnes.

De analyse van WPP Media, gebaseerd op een gestandaardiseerde dataverzameling sinds 2022, laat zien dat een sterke fit tussen merk, content en mediapartner cruciaal is voor succes. Opvallend daarbij is dat duidelijke branding de effectiviteit verhoogt zonder dat dit leidt tot meer irritatie bij consumenten.

Sinds de standaardisatie van branded content-onderzoek in 2022 heeft WPP Media een grote database opgebouwd met campagnes uit verschillende mediumtypen. Daarmee kon de effectiviteit van branded content objectief worden vergeleken met die van reguliere campagnes. Het rapport geeft adverteerders en mediaprofessionals concrete inzichten in de creatieve evaluatie en prestaties van branded content.

‘De resultaten bevestigen wat we in de praktijk al zagen: branded content is een enorm krachtig middel om op een relevante manier met doelgroepen te verbinden,’ zegt Esra Harms, managing director van StudioM, de branded content- en influencer-afdeling van WPP Media. ‘Het is significant dat branded content niet alleen beter wordt gewaardeerd dan traditionele tv- en radioreclame, maar ook dat consumenten duidelijke branding niet als storend ervaren. Sterker nog, een duidelijke merkkoppeling hangt sterk samen met een positieve waardering van de content. Dit is een belangrijk inzicht voor adverteerders die de effectiviteit van hun campagnes willen maximaliseren.’

Een kernconclusie uit het onderzoek is het belang van ‘fit’. Een sterke fit tussen merk en campagneconcept vergroot de boodschapoverdracht en merkkoppeling. Ook een goede match tussen merk en mediapartner draagt bij aan een heldere creatie en beter begrip bij de doelgroep. Vergeleken met reguliere campagnes scoren branded content-uitingen op tv en audio significant hoger op bijna alle waarderingsaspecten. Op social media en out-of-home zijn de scores vergelijkbaar, maar branded content presteert ook daar beter op geloofwaardigheid en opvallendheid.

‘Dit onderzoek geeft adverteerders concrete handvatten om hun contentstrategie te optimaliseren,’ aldus Harms. ‘De mythe dat branding in content ten koste gaat van de waardering is hiermee ontkracht. Consumenten verwachten juist een duidelijke afzender. Durf je merk te laten zien, zolang de fit met de mediapartner en het platform maar klopt en de content relevant is voor de doelgroep. Dan pluk je daar als merk de vruchten van in de vorm van effectievere campagnes.’

beeld: Karen Poniman | Unsplash

Stuur je beste contentcases uiterlijk deze week nog in voor de [GPCM 2025]!

Over WPP Media
'WPP Media is het wereldwijde mediacollectief van WPP. Het bedrijf brengt platform, mensen en partners samen om grenzeloze mogelijkheden voor groei te creëren. Meer informatie: WPP Media.com.'

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken